Tappar effekt på en Ducati 749

Ego-

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2008
Ort
Oslo
Hoj
Ducati 749 -03
Hej, jag har ett litet problem med min hoj, den tappar effekt helt när jag är ute och kör. när de är ca 10 liter kvar i tanken så slår den av och beter sig som att den snart skulle ha slut på soppa, när jag tankar upp den igen så går den fint. någon som har varit med om något liknade eller har några förslag får gärna höra av sig. nyss varit inne på ventil koll och allt var toppen!
Några idéer eller förslag? Tobbe
 
Klämd slang, soppapump ? "snabba gissningar bara :)" , säkert någon som har något bättre svar.
 
som ovanstående, kolla soppafiltret om du har något. Alternativt att du får vacuum i tanken!
 
Jo fast varför skulle den gå bättre när jag har full tank då? det är de stora problemet.. :)
 
Det låter ifs rimligt. får riva lite med de imorgon. första idén jag hade var att jag hade fått in vatten eller något i tanken. men köpte medel som skulle förbränna sånt och ränsa upp i motorn och de har inte hjälp något ännu iallafall.. får riva bort tanken imorgon och kolla mera noggrant på de.. tack för svaren...
 
Ett klassiskt Ducatiproblem är tankavluftningen som slår tätt. Jag hade det problemet på min gamla 900ss och jag läste om en killes nyare ssie som sög in en buckla i tanken pga detta. Vet inte om det är ett problem även på 749/999, men kanske kan det vara så även i ditt fall.

Det som händer är att det blir partiellt vacuum i tanken, som någon skrev högre upp i tråden, eftersom bränslepumpen skickar ut bränsle som inte ersätts med luft utifrån. När du öppnar tanklocket för att tanka fullt så luftar du tanken och sedan går det bra att köra igen en stund.

Prova att köra och när motorn börjar gå dåligt så stannar du och öppnar tanklocket. Kanske pyser det lite när locket öppnas. Prova sen att köra igen. Är det luftningen som är problemet så är det ju en ganska enkel grej att fixa, så kolla det först!
 
Ett klassiskt Ducatiproblem är tankavluftningen som slår tätt. Jag hade det problemet på min gamla 900ss och jag läste om en killes nyare ssie som sög in en buckla i tanken pga detta. Vet inte om det är ett problem även på 749/999, men kanske kan det vara så även i ditt fall.

Det som händer är att det blir partiellt vacuum i tanken, som någon skrev högre upp i tråden, eftersom bränslepumpen skickar ut bränsle som inte ersätts med luft utifrån. När du öppnar tanklocket för att tanka fullt så luftar du tanken och sedan går det bra att köra igen en stund.

Prova att köra och när motorn börjar gå dåligt så stannar du och öppnar tanklocket. Kanske pyser det lite när locket öppnas. Prova sen att köra igen. Är det luftningen som är problemet så är det ju en ganska enkel grej att fixa, så kolla det först!

Det låter ju inte helt fel. har en lika dan cyckel som du har på bilden där så du vet ju hur den är uppbyggd. ska prova imorgon och ut och köra lite i stan och stanna till och öppna upp tanken..Tack så mycket för tipset.
 
Nästa gång den går kass, öppna tanklocket och kör vidare. Blev det bra, så är det bara att börja rensa avluftningsslangar :tummenupp
 
Ett klassiskt Ducatiproblem är tankavluftningen som slår tätt. Jag hade det problemet på min gamla 900ss och jag läste om en killes nyare ssie som sög in en buckla i tanken pga detta. Vet inte om det är ett problem även på 749/999, men kanske kan det vara så även i ditt fall.

Det som händer är att det blir partiellt vacuum i tanken, som någon skrev högre upp i tråden, eftersom bränslepumpen skickar ut bränsle som inte ersätts med luft utifrån. När du öppnar tanklocket för att tanka fullt så luftar du tanken och sedan går det bra att köra igen en stund.

Prova att köra och när motorn börjar gå dåligt så stannar du och öppnar tanklocket. Kanske pyser det lite när locket öppnas. Prova sen att köra igen. Är det luftningen som är problemet så är det ju en ganska enkel grej att fixa, så kolla det först!

Hej, var ute idag igen och fick samma problem som innan. öppnade tanklocket och försökte start igen. ingen skillnad tyvärr. vilket jag tycket betyder att de ikke kan vara vacuum problem iallafall? känns som att de måste vara soppapumpen som inte jobbar som den ska, efter jag stannade så rullade jag ner till en mack och tankade upp moppen full igen och där efter så var de back on the road. Vågade inte köra mera med den utan körde hem den och plockade bor alla kåpor för att komma slangar men de ända jag hittade var en släng i styrkronan som hade hoppat ur från tanken. den som skickar ut överbliven soppa ner vid övertyck då men jag tycker inte att de kan vara den hela bidragande orsaken direkt. bara för att den inte går hela vägen ner under kåporna så ska den inte suga in luft bara för de direkt..

Annars så spelade jag in några st videos så du kan få höra lite hur den beter sig när den dummar sig...ska försöka slänga upp länkar så du får höra lite.

Ska åka och köpa verktyg imorgon för att plocka bort tanken och kolla så de inte är någon slang under tanken som spökar bara...
 
Kolla bränslefiltret.
Plocka av locket under tanken och lyft ut alltihop. Byt gärna O-ringen innan du skruvar ihop det igen.
Symptomen tydde annars på vakuum i tanken, men om det inte är det så blir nästa steg att kolla bränslefiltret.
Går pumpen när du slår på tändningen när den strular?
 
Kolla bränslefiltret.
Plocka av locket under tanken och lyft ut alltihop. Byt gärna O-ringen innan du skruvar ihop det igen.
Symptomen tydde annars på vakuum i tanken, men om det inte är det så blir nästa steg att kolla bränslefiltret.
Går pumpen när du slår på tändningen när den strular?

Ska plocka bort tanken imorgon när jag varit och införskaffat lite verktyg, bor i ett kollektiv i norge och har har hunnit med att skaffa mig vertyg mm för att mecka, de ska ju bara funka. :)

har fixat 3 st videos nu iallafall.
http://www.youtube.com/watch?v=CovLw6Hvtgc
http://www.youtube.com/watch?v=vRPPe8EzDAM
http://www.youtube.com/watch?v=3lWP7ZCgQkw <-- bästa

Tror du inte att de kan vara soppapumpen då eftersom att den går bra när jag har full tank?
 
Tror du inte att de kan vara soppapumpen då eftersom att den går bra när jag har full tank?

En viss mängd soppa i tanken är ju en variabel du har observerat. Vad händer mer? Har hojen varit varm? Har det börjat regna? Om du ser till att tanka ofta, händer det inte då?
 
En viss mängd soppa i tanken är ju en variabel du har observerat. Vad händer mer? Har hojen varit varm? Har det börjat regna? Om du ser till att tanka ofta, händer det inte då?

Nu har jag kommit hem från semestern igen. varit borta några veckor.. jag har troligen hittat svarat på vad de kan vara nu iallafall. Två st coilar som sitter på just ducati´s 749 årmodell läcker in vatten och då beter den sig som att den bara går på en cylinder. så den är inne på verkstan nu undertiden jag varit på semester och ska hämta den på fredag och hoppas att problemet är löst..

Det är först när den är varm somsakt. annars är de aldrig några bekymmer med den alls.
 
Ducati = bästa sättet att omvandla bensin till ljud utan biprodukten av kraft.
 
Ducati = bästa sättet att omvandla bensin till ljud utan biprodukten av kraft.

Du är inte ensam ... Jag kan förstå dig ...
Det är många som är avundsjuka på oss med Ducati :D

Om du läser på lite i basämnena så kommer du också att inse att det produceras effekt, inte kraft.
 
oj! Förlåt mig, det va verkligen inte meningen att göra dig upprörd. Jag skall genast ringa till komvux och boka in mig. =)
 
Efter vad du beskriver skulle jag gissa på en spricka i någon slang inne i tanken som gör att soppapumpen suger luft när nivån når under sprickan.

Tändspolarna på XX9 mår bra av att få lite fett/vaselin på tätningsmanchetten mot ventilkåpan så hjälper det att hålla vatten ute.

@bialit: Läs reglerna för Teknikforumet !
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top