Öl

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Det fanns en tråd tidigare, antar jag, men jag orkar inte leta efter den samtidigt som jag också drar den fräcka slutsatsen att innehållet i en sådan vore en aning överjäst vid det här laget.

Imorgon är det fuldrickat och ölens högtid. Nu tipsar vi varandra om gott öl som INTE har en svagare släkting på ICA-hyllan.

Jag börjar: Brooklyn Lager (nr 1548)

Bolaget säger: Fruktigt, humlearomatiskt öl med rostad ton och medelstor beska, inslag av knäck och aprikos.

Kantian säger: Fruktigt öl som dryper av knäck och aprikos. Ren och klar smak. Bra skumpotential.

Visste ni förresten att icke-skandinaver har oerhört svårt för att uttala just "öl". Testa!

Last edited:
Bult.
Procent: Ja
Ica-svagvariant: Nej
Systemnummer: Nej
Veteölsgrummlig: Ja, fast mer
Smak: Fyllig, påträngande. Återkallar minnen från förr
Recept: Vatten, socker, jäst.

Singha (nr 1428) :yoparty

Land Thailand

Distrikt Thailand

Alkoholhalt 5,0 %

Färg: Lejongul färg.

Doft: Brödig, aningen humlearomatisk doft med inslag av honung och citrus.

Smak: Fruktig, aningen brödig smak, inslag av humle, honung och citrus.

Användning Serveras vid cirka 8°C till inte alltför kraftiga rätter av fisk eller kött.

Gulden Draak

Belgisk brottarpilsner, kanongod till en köttbit eller som den är.

"Gulden Draak has a strong scent of alcohol, which hampers the ability to easily define its aroma. Still, there is a powerful fragrance of barley, ripe plums, and cherries. Different testers worldwide mention a sweet coffee aroma. Compared to the aroma, the taste is influenced somewhat less by the alcohol. It hints at sour cherries and brown sugar. The aftertaste is somewhat bitter. Gulden Draak also has a high alcohol content for a beer at 10.5%"

Bifogat

• guldendraak.jpg
    guldendraak.jpg
    19.3 KB · Visningar: 43
Kruzovice är fanimej bäst. Ljus men ändå fartfull i smaken. Ju fler konsonanter i namnet hos Tjeckiskt öl, desto godare.

Bifogat

• 270378691_a899f25d1d.jpg
    270378691_a899f25d1d.jpg
    100.3 KB · Visningar: 38
  • 2770495206_7c5fdd3f84.jpg
    2770495206_7c5fdd3f84.jpg
    124.3 KB · Visningar: 41
Last edited:
Gulden Draak

Belgisk brottarpilsner, kanongod till en köttbit eller som den är.

"Gulden Draak has a strong scent of alcohol, which hampers the ability to easily define its aroma. Still, there is a powerful fragrance of barley, ripe plums, and cherries. Different testers worldwide mention a sweet coffee aroma. Compared to the aroma, the taste is influenced somewhat less by the alcohol. It hints at sour cherries and brown sugar. The aftertaste is somewhat bitter. Gulden Draak also has a high alcohol content for a beer at 10.5%"

mmm den där är jätte god. varje gång på bishops mums mums

Provade ett par nya igår, here goes:

Ola Dabh Ale. En stout som lagrats på Highland Park-whiskyfat. Fantastiskt god helt enkelt, rökt och lite bränd smak. Har en 'lillebror' som heter Old Engine Oil som också är mycket drickvärd. Huruvida de finns att få tag på på Systemet vet jag inte.

Titan IPA. Ytterligare en kanongod amerikansk IPA, lite fruktig och mycket besk.

Sen kan man ju alltid rekommendera Sierra Nevada Pale Ale och North Coasts Red Seal Ale, riktigt bra ljusa ales med ganska fruktig och besk smak. Riktigt bra törstsläckare. :tummenupp

Nils Oskars Rökporter!

Ett av de absolut godaste och intressantaste öl jag druckit so far, jag gillar porter och jag gillar rökt fläsk så hur kan en kombination bli annat än sensationell?:Bugar

Saxat från hemsidan:

Nils Oscar Rökporter är ett mörkt rödskimrande överjäst öl. En komplex personlighet med karaktär.

Doften är komplex med karaktär av knäck och torkad frukt. En finessrik rökkaraktär tränger sedan fram och ber om uppmärksamhet.
80 procent av maltet i Nils Oscar Rökporter är rökt över bokved. Resterande malt är tre sorters rostat malt i olika nyanser, samt karamellmalt.

Nils Oscar Rökporter är kryddat med humlesorterna Fuggles och Amarillo.

Ölet finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Nils Oscar Rökporter blev belönad med brons i den prestigefyllda tävlingen World Beer Cup.
Totalt sett tävlade 2864 olika öl från 644 bryggerier och från 58 länder i 91 kategorier.
Nils Oscar Rökporter fick pris i klassen Smoke-Flavored Beer med totalt 27 deltagare.

Bifogat

• rokporter.jpg
    rokporter.jpg
    28.3 KB · Visningar: 43
Staropramen Premium. :tummenupp

Czech%20Republic-Staropramen%20Premium%20Beer.jpg

Anchor Steam och Anchor Liberty Ale lägger jag ett gott ord för!

Anchor Steam Beer (nr 1575)
Land USA
Distrikt USA
Alkoholhalt 4,8 %
Färg Gulbrun färg.
Doft Maltig, fruktig, något bränd doft med inslag av kola.
Smak Smakrikt öl med tydlig humlebeska, något bränd ton och inslag av bröd.

Liberty Ale (nr 1593)

Land USA
Distrikt USA
Alkoholhalt 5,9 %
Färg Något oklar, mörk, gyllengul färg.
Doft Nyanserad, tydligt maltig, humlearomatisk doft, inslag av torkad frukt och engelsk apelsinmarmelad.
Smak Smakrik, humlearomatisk, balanserad öl, inslag av torkad frukt och malt.

Bifogat

• anchorsteam_bottle.jpg
    anchorsteam_bottle.jpg
    27.8 KB · Visningar: 36
  • 2_anchor_liberty.jpg
    2_anchor_liberty.jpg
    19.9 KB · Visningar: 40
Den svenska klassikern, PRIPPS BLÄ

Pripps Blä är ett ljust, friskt och lättdrucket lageröl tillverkat av enbart malt, humle jäst och vatten. Inte för beskt och inte för sött. Pripps Blä är bryggt på naturliga råvaror och med gammal bryggartradition som har anor ända tillbaka till 1828. Ett kvalitetsöl, helt enkelt.

För oss från de södra delarna av Stockholm, och alla andra också förstås, måste jag bara rekommendera ölsorterna från Nynäshamns Ångbryggeri!

Jag fick upp ögonen för detta lilla entusiastbryggeri för ett par år sedan och har sedan dess blivit allt mer förälskad i de olika sorterna. Det finns många favoriter i sortimentet, men jag håller för tillfället Bedarö Bitter och Mysingen Midvinterbrygd högst. Den sistnämnda finns bara att få tag i runt jul.

Det är väl för övrigt det närmsta bryggeriet från Bulten?!
7_44_produktbild_120x490.jpg

För oss från de södra delarna av Stockholm, och alla andra också förstås, måste jag bara rekommendera ölsorterna från Nynäshamns Ångbryggeri!

Jag fick upp ögonen för detta lilla entusiastbryggeri för ett par år sedan och har sedan dess blivit allt mer förälskad i de olika sorterna. Det finns många favoriter i sortimentet, men jag håller för tillfället Bedarö Bitter och Mysingen Midvinterbrygd högst. Den sistnämnda finns bara att få tag i runt jul.

Det är väl för övrigt det närmsta bryggeriet från Bulten?!

Närmaste bryggeriet lär det väl vara iaf??

Deras "Landsort lager" tycker jag personligen är väldigt god.
Slinker ner en flaska eller två ibland när man finhandlar :)

Nils Oskars Rökporter!

Ett av de absolut godaste och intressantaste öl jag druckit so far, jag gillar porter och jag gillar rökt fläsk så hur kan en kombination bli annat än sensationell?:Bugar

Saxat från hemsidan:

Nils Oscar Rökporter är ett mörkt rödskimrande överjäst öl. En komplex personlighet med karaktär.

Doften är komplex med karaktär av knäck och torkad frukt. En finessrik rökkaraktär tränger sedan fram och ber om uppmärksamhet.
80 procent av maltet i Nils Oscar Rökporter är rökt över bokved. Resterande malt är tre sorters rostat malt i olika nyanser, samt karamellmalt.

Nils Oscar Rökporter är kryddat med humlesorterna Fuggles och Amarillo.

Ölet finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Nils Oscar Rökporter blev belönad med brons i den prestigefyllda tävlingen World Beer Cup.
Totalt sett tävlade 2864 olika öl från 644 bryggerier och från 58 länder i 91 kategorier.
Nils Oscar Rökporter fick pris i klassen Smoke-Flavored Beer med totalt 27 deltagare.

Aecht Schlenkerla Rauchbier är en annan fin rökig öl :)

Länk

Last edited:

Pripps Blä är ett ljust, friskt och lättdrucket lageröl tillverkat av enbart malt, humle jäst och vatten. Inte för beskt och inte för sött. Pripps Blä är bryggt på naturliga råvaror och med gammal bryggartradition som har anor ända tillbaka till 1828. Ett kvalitetsöl, helt enkelt.

:tummenupp
Ett underskattat öl tycker jag.
Mycket gott.

Gösser och Fosters är 2 andra favoriter.

Lite munksaft....

Westvleteren Extra:Bugar:Bugar

En svårfångad, potent och smakrik trappist.
Att avnjuta en sådan på ölshappet "In de Vrede" på andra sidan
gatan från klostret, är så nära öl-nirvana man kan komma...imo

Bifogat

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    13.7 KB · Visningar: 100

:hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...