Husqvarna SM610S. Val av olja?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Husqvarna SM610S. Val av olja? Följdfråga Ventiler?!

Snacka om nybörjar fråga men den måste ställas för all min sökning har lätt till att jag har blivit mera förvirrad.

Jag har just intjöpt en Husqvarna SM610S (samma motor som TE610E, notera E:et på slutet, de är inte samma motor som i gamla enduromodelen TE610) och nu är de dags för första oljebytet.

Tidigare ägare hade blivit rekommenderad av Halvards motor (Husqvarna guru no 1 :Bugar) att andvända delsyntetolja för annars klibbar kopplingen ihop. Och de är just vad han har gjort.

Sen har jag läst på thumpertalk där de rekommenderas att använda helsyntetisk olja.

Jag skulle kunna fortsätta använda delsyntetisk olja men biltema har slutat sälja de och på macken kostar en liter 185 kronor vilket jag anser är löjligt dyrt. Den lokala moppemecken kommer att få hem olja för 130 kr litern, bättre pris men frågan kvarstår. Vad för olja rekommenderas?

PS "Meckhandboken" är en CD skiva på närmare 500 pdf sidor på totalt 4 olika språk och innehållsförteckningen är väldigt rörig.

Last edited:
Biltemas helsyntet:mattias

Har du egen erfarenhet av att köra på den oljan till just Husqvarna SM610S/TE610E?

Jag har bra erfarenheter av biltemas olja, så det är inte där skon klämmer. Skon klämmer för att jag inte vet om de funkar att köra på helsyntet. :va

delsyntetisk ska du ha. annars slirar det som bananskal på våt is.

delsyntetisk ska du ha. annars slirar det som bananskal på våt is.

Då blir de så. Tack :)

I stället för att skappa en ny tråd så kan jag lika gärna fortsätta att ösa på med nybörjarfrågor i den hära tråden så de blir en ny rubrik.

Jag skulle justera ventilerna i dag men stötte på patrull. Längst med på skruven man ställer spelet med så satt de en bollformad grej?!

Hur som helst, jag började att kolla ventilspelet som skall vara 0.05mm, de var på tok för lite, jag fick inte in de bladmåtet mellan tryckaren och ventilen. Och kolven var i TDC.

Så jag lossade skruven och fixade så att de kändes ok med 0.05 bladmåtet. Jag skulle dubbelkolla så att allt kändes okej, så jag tog bort bladmåtet bara för att sätta tillbaks det igen mellan ventilen och tryckaren. Men de gick inte?! Är de där bollformade sakerna som spökar för mig? Jag gjorde samma procedur med en 0.10mm bladmåt men de slutatde med att jag inte ens kunde få in 0.03 mm bladmåt mellan tryckare och ventil.

Ska de vara så här?

Nu är jag förvirrad, trött å stavningen är åt fanders. Hoppas någon har berättat hur de ligger till för nu ska jag sova å fundera.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back