Ej fungerande mätarhus, GSXR 1000 -06

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Håller på med en GSXR 1000 -06 som vi inte får mätarhuset att fungar på. Hojen är en kraschad hoj som gjorts om till banhoj av tidigare ägare. Nu när vi sätter dit mätarhuset så fungerar ingenting i det, vi har provat mätarhuset på en annan hoj och då fungerar den. Har även kollat säkringar, alla hela.
Det som är mysko är att det finns ingen ström i kablarna till lysena.:confused:
Hojen startar och går som vanligt, så inga sådana problem.
Hur kan man ev. felsöka, eller fixa?
 
Jag har ett liknande problem med mätarhus "speedometer" till GSXR 600 -06 har också gjort en tråd. I mitt fall är det bara varvtalsräknaren som inte fungerar korrekt.

Ett schema skulle udnerlätta och jag har itne lyckats hitta något sådant. Vad mear du med ström till kablarna till lysena? Är det separata pinnar till lysdioderna på kretskortet i kontaktdonet?
 
Jag har ett liknande problem med mätarhus "speedometer" till GSXR 600 -06 har också gjort en tråd. I mitt fall är det bara varvtalsräknaren som inte fungerar korrekt.

Ett schema skulle udnerlätta och jag har itne lyckats hitta något sådant. Vad mear du med ström till kablarna till lysena? Är det separata pinnar till lysdioderna på kretskortet i kontaktdonet?

Har du kollat speedsensorn som sitter på växellådan?

Kabelstammen som går framåt till mätarhuset går igenom en isärtagbar kopplingsplint, som sitter på vänstra sidan innanför kåpan under luftintagskanalen, i samma plint går även kablana till lysen och blinkers framme. Det är det som gör mig fundersam, hur lysen, blinker och mätarhus, alla slutat fungera.
Har bara en verkstadshandbok till GSXR 1000, en pdf.

Här hittade jag en länk till verkstadsmanual GSXR 600/750 06-07
http://mooseknuckleracing.com/Davismi/
Dock så var det nåt fel med åtdragningsmomentet på muttrarna på bakre drevet, det står 67,5 och ska vara 43, Nm antar jag.
 
Har du kollat speedsensorn som sitter på växellådan?

Kabelstammen som går framåt till mätarhuset går igenom en isärtagbar kopplingsplint, som sitter på vänstra sidan innanför kåpan under luftintagskanalen, i samma plint går även kablana till lysen och blinkers framme. Det är det som gör mig fundersam, hur lysen, blinker och mätarhus, alla slutat fungera.
Har bara en verkstadshandbok till GSXR 1000, en pdf.

Här hittade jag en länk till verkstadsmanual GSXR 600/750 06-07
http://mooseknuckleracing.com/Davismi/
Dock så var det nåt fel med åtdragningsmomentet på muttrarna på bakre drevet, det står 67,5 och ska vara 43, Nm antar jag.



Jag antar att du redan gått igenom elschemat för att se om de har någon gemensam nämnare förutom säkringarna, och sedan mäta sig bakåt och se vart strömmen bryts. Lättare sagt än gjort...

Jag är själv inte så inne på dessa hojar det är bara en polares mätarhus som jag felsöker på. Han har vridit på själva mätarhuset bara. Så misstänker inget annat.

Lycka till
 
Lite förtydling, med el schema syftar jag på hojens el kopplingar. Med schema för mätarhuset menar jag kretsschema för kretskortet.
 
Felet avhjälpt:tummenupp
Jag hade visuellt kollat säkringarna men när jag börjar felsöka med testlampa så visar det att en av säkringarna var trasig, o med ny säkring och vips så fungerar det.:)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top