Tändfel Kawasaki KZ650 82

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Kan någon hjälpa mig med min KAWA.

Sitter ju två tändspolar på den. En på varsin sida om ramen.
Hur ska sladdarna sitta?? De verkar inte sitta rätt nu iaf, den startar visserligen med smäller lite och går inte rent.
Samt att "fyran" får soppa och har gnista men går inte som det verkar..
Tror den får en baktändning där.

Som kablarna sitter nu så kabeln längst till vänster sitter på ettan. (från vänster)
Kabel nummer två från vänster sitter på trean.
Kabel nummer tre från vänster (den högra tänspolen) sitter på tvåan och den sista kabeln på fyran..

Kan någon hjälpa mig få fart på denna raritet.??

Rätta mig gärna om jag har fel.

Please help!

:huvet
 
Som du redan vet så numreras cylindrarna från vänster till höger 1-2-3-4.
På den tändspole som ettans kabel går ska den andra kabeln från samma spole gå till fyran.
Den andra spolens kablar ska gå till tvåan och trean.
 
Går inte på alla fyra

Som du redan vet så numreras cylindrarna från vänster till höger 1-2-3-4.
På den tändspole som ettans kabel går ska den andra kabeln från samma spole gå till fyran.
Den andra spolens kablar ska gå till tvåan och trean.

Provade idag och som det verkar så går den ju fortfarande på tre 1,2,3 men inte fyran. Den har fingnista på fyran när jag kollar samt att stiftet är blött.. :huvet

vad kan det vara?? Kan det vara klen komp??
Det verkar så nära men jag begriper ju inte vad det kan vara för fel..

HELP!
 
Provade idag och som det verkar så går den ju fortfarande på tre 1,2,3 men inte fyran. Den har fingnista på fyran när jag kollar samt att stiftet är blött.. :huvet

vad kan det vara?? Kan det vara klen komp??
Det verkar så nära men jag begriper ju inte vad det kan vara för fel..

HELP!

Well,det behövs ju i princip tre saker:
Bränsle/luft,gnista,kompression.
Nåt fattas,ta ett kompprov.
 
Hur är konditionen på tändkablarna, läcker det ström nånstans - om det gör det blir det kanske ingen gnista då stiftet sitter på plats..
 
Hur är konditionen på tändkablarna, läcker det ström nånstans - om det gör det blir det kanske ingen gnista då stiftet sitter på plats..

Okej, ska prova med ett kompprov. Finns det något sätt att luska ut om jag har komp utan kompmätningsverktyg??
 
Kolla (byt) flöttörventilen(erna) i förgasarna så kommer den att funka fint,,är jag ganska säker på.
Kan tom enbart vara att flöttören har hängt sig.
Om den puffar lite då och då på 4:an och stiftet är blött, tyder på att flöttörventilen läcker.
Kan iofs också vara kompet, men isf tycker jag att den borde vara lika dålig på alla cyllerna men visst, om nån avgas/insugsventil liggar på så kan du få ett sådant beteende.
Hälsar Frostie.
 
Jag har ju också en sån 650. Min gick lite bluddri´t ibland och då hjälpte det att tömma förgasarna genom att öppna dräneringsskruven som sitter på flottörhuset på varje förgasare. Antagligen fick jag ut nån form av skräp som låg där. Gjorde detta av ren lathet för att slippa ta bort förgasarna, men men det hjälpte. Värt att prova tycker jag innan du river förgasarna.
 
Jag har ju också en sån 650. Min gick lite bluddri´t ibland och då hjälpte det att tömma förgasarna genom att öppna dräneringsskruven som sitter på flottörhuset på varje förgasare. Antagligen fick jag ut nån form av skräp som låg där. Gjorde detta av ren lathet för att slippa ta bort förgasarna, men men det hjälpte. Värt att prova tycker jag innan du river förgasarna.

Jag har redan gjort ren förgasarna så gott jag kunnat.
Men ni kanske har en poäng, för jag har vid tidigare försök för mig att den gått på fyran. Då var det typ tvåan eller nått som inte ville skaka igång.

Nya krafter efter midsommar.

Glad midsommar och skål!
 
Hur gick det med hojen? Fick du ordning på den?

Jag har kollat kompet nu och det är samma värde på alla fyra cyllarna.
I manualen för kompprovaren stod det att om motorn smäller vid gång, vilket den gör, så kan det bro på trasig topplockspackning... Men då ska det väl märkas på kompet??

Den går ju typ helt o hållet på choken vid start, rör jag lite vid gashandtaget så dör den. Såg dock sist jag prova att 3ans förgasare hade överflöd med soppa.
Det rann ur överflödet.
Skulle det vara en ventil som hakat sig skulle väl oxå kompet vara sämre??

Känns som om jag är väldigt nära men ändå så långt borta.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top