Vilket fett på skruvarna ska man använda ?

maestrokba

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
2007 Honda CRF-450
Hej på er alla.

Jag har en fråga gällande vilket fett som ni tycker man ska använda på skruvarna när man mekar cross.
Jag har en CRF-450 -07 och han som jag köpte hojen av hade ett fett som han använde på alla skruvar för att dom skulle lossna lättare samt att det stod emot vatten ganska bra.
Jag har inget idag när jag mekar, vill bara höra vad ni rekommenderar så får jag skaffa något för det finns ju inget värre än när skrivarna sätter sig som berget.

Vad som helst som stöter ifrån vatten och har friktionsdämpade egenskaper borde funka.

(Nej, välsmorda skruvar lossnar inte av sig själv om man dragit åt dem rätt. Den normalkraft som bildas mellan gängorna på skruven och gängorna i godset/muttern motverkar att den ska skruvas ut av sig själv.)

Tack för snabba svar.

Men då fungerar det i princip med vanligt universalfett på burk som man kan ha ståendes på mekbordet..
Jag får väl testa något helt enkelt..

Inga fler förslag innan jag åker in till stan ???? =)

Tack för snabba svar.

Men då fungerar det i princip med vanligt universalfett på burk som man kan ha ståendes på mekbordet..
Jag får väl testa något helt enkelt..

Inga fler förslag innan jag åker in till stan ???? =)

Så länge det inte är kopparpasta så köp vad som helst bara det är ett fett. Det duger till det du ska ha det till..... "universalfett"

Kopparpasta har min verkstad på bultar och skruvar för att det just skall vara lättare att få loss dem och att det skyddar dem, så jag litar på en verkstad som har mekat med hojar yrkesmässigt i årtionden.

Litiumfett på burk som du har fått länkat till skall man ha i alla former av lager på hojen, så om du skall exempelvis plocka av hjulen, skall du smörja in axeln och övriga rörliga delar vid axeln med litiuimfett när du sätter tillbaks hjulen.

Last edited:
Kopparpasta har min verkstad på bultar och skruvar för att det just skall vara lättare att få loss dem och att det skyddar dem, så jag litar på en verkstad som har mekat med hojar yrkesmässigt i årtionden.

Litiumfett på burk som du har fått länkat till skall man ha i alla former av lager på hojen, så om du skall exempelvis plocka av hjulen, skall du smörja in axeln och övriga rörliga delar vid axeln med litiuimfett när du sätter tillbaks hjulen.

*suck*..nu börjas det. Ja man KAN ha kopparpasta på skruvarna, det funkar.
Det har jag sj gjort under mina TIO år som mekaniker.
MEN ska man vara PETIG så vet du vad som händer med koppar och alu tillsammans?
Just pga av det så har man nu börjat byta ut kopparpastan mot en alupasta.
Jag länkade till fett vars egenskaper är MKT vattenavstötande och inte innehåller koppar bla.
Sen att det är till för ett "lager" spelar ingen som helst roll om du ska lägga den på en gänga för att skydda den mot fukt.
Men som sagt kan du köpa vad du vill egentligen. ( läs universalfett).

Last edited:

Om man gjort fel i årtionden då?
Blir det mer rätt då?

Kopparpasta är ingen bra kombination med aluminium.
Av galvaniska skäl.
På stål går det bra.
Men varför inte köpa en tub Aluminiumpasta istället? Som man sen kan använda överallt.
Den har i övrigt exakt samma egenskaper och användningsområden som kopparpastan.

Mina 5 öre.

*suck*..nu börjas det. Ja man KAN ha kopparpasta på skruvarna, det funkar.
Det har jag sj gjort under mina TIO år som mekaniker.
MEN ska man vara PETIG så vet du vad som händer med koppar och alu tillsammans?
Just pga av det så har man nu börjat byta ut kopparpastan mot en alupasta.
Jag länkade till fett vars egenskaper är MKT vattenavstötande och inte innehåller koppar bla.
Sen att det är till för ett "lager" spelar ingen som helst roll om du ska lägga den på en gänga för att skydda den mot fukt.
Men som sagt kan du köpa vad du vill egentligen. ( läs universalfett).

Ja, men förhoppningsvis består väl inte de bultar med störst påverkan av aluminium. Nåja..
Nä, gängor går ju fettet att använda på också förstås..men jag tänkte på huvudsyftet dvs lager etc där det uppstår hög värme och smörjförmågan måste bibehållas. En skruv eller bult behöver ju inte ha det utan behöver bara sitta fast och vara någorlunda lätt att skruva bort utan korrosion.
Återigen..man kan använda mkt..men det huvudsakliga syftet menade jag.

Personligen så känns det bättre än att kleta fett på precis allt bara för att det går.

Blir det mer rätt då?

Av galvaniska skäl.
På stål går det bra.
Men varför inte köpa en tub Aluminiumpasta istället? Som man sen kan använda överallt.
Den har i övrigt exakt samma egenskaper och användningsområden som kopparpastan.

Mina 5 öre.

...ord....

Blir det mer rätt då?

Av galvaniska skäl.
På stål går det bra.

Mina 5 öre.

Ja, förlåt mig. Jag tänkte inte på att man skulle kunna ha det på alla material. Jag tänkte bara på ex hjulbultar och bultar till kedjedrev och så. Då har jag om inte annat lärt mig ngt nytt dvs att det finns en bättre produkt på marknaden:)

Blir det mer rätt då?

Av galvaniska skäl.
På stål går det bra.

Mina 5 öre.

Sen får man skilja på teori och praktik i sammanhanget. I teorin bildas ett galvaniskt element.. I praktiken? Absolut ingen skillnad

Men sen finns det ju ingen anledning att vælja kopparpasta framfør alupasta.. Det ær ju lika billigt på biltema.

Ja, förlåt mig. Jag tänkte inte på att man skulle kunna ha det på alla material. Jag tänkte bara på ex hjulbultar och bultar till kedjedrev och så. Då har jag om inte annat lärt mig ngt nytt dvs att det finns en bättre produkt på marknaden:)

Jepp! :)

Och kopparpastan har ju alla just som exempel på vad man ska ha på t.ex avgas-skruvar och varma förband, där den haft sin paradnisch.
Men - Alupastan klarar samma värme, och klarar samma uppgifter. D.v.s anti-kärv på avgaseri.
Därmed tål den oxå alla andra motorskruvar. Ja och skruvar med, som sitter i alugängor, där den konserverar och skyddar från den förhatliga "vitrosten".

Kom bara ihåg att inte fylla gängor med fett eller pasta i bottenhål, då kan trycket i gängan bli så stort att du:

- tror att du dragit fast, trots att skruvskallen ännu ej bottnat mot underlaget.
- ev. paja gängorna

Smörj alltså med måtta.

Sen får man skilja på teori och praktik i sammanhanget. I teorin bildas ett galvaniskt element.. I praktiken? Absolut ingen skillnad

Men sen finns det ju ingen anledning att vælja kopparpasta framfør alupasta.. Det ær ju lika billigt på biltema.

Sant - teori och praktik är två olika saker.
Det är inte alltid det KAN bildas ett galvaniskt element.
Det krävs ju en elektrolyt för att det ska funka, och i torra/eller lufttäta gängor är det kanske inget problem.

Men! Fria kopparspån (som det ju är frågan om) i kombination med syre och vatten, gärna lite vägsalt oxå, fräter!
Och detta hittar man i skarvar och övergångar där pastan kommer i kontakt med det fria.

Det är alltså som du säger: Man har köpt sin sista tub kopparpasta... ;)

Last edited:
Jepp! :)

Och kopparpastan har ju alla just som exempel på vad man ska ha på t.ex avgas-skruvar och varma förband, där den haft sin paradnisch.
Men - Alupastan klarar samma värme, och klarar samma uppgifter. D.v.s anti-kärv på avgaseri.
Därmed tål den oxå alla andra motorskruvar. Ja och skruvar med, som sitter i alugängor, där den konserverar och skyddar från den förhatliga "vitrosten".

Kom bara ihåg att inte fylla gängor med fett eller pasta i bottenhål, då kan trycket i gängan bli så stort att du:

- tror att du dragit fast, trots att skruvskallen ännu ej bottnat mot underlaget.
- ev. paja gängorna

Smörj alltså med måtta.

Tackar så mkt för infon och råden!:)

Drar in en till kandidat: Keramikpasta :D

Passar till alu/koppar/järn/rostfritt mm

//Tapper

Kan ingen förklara mer kring varför man ska ha fett på gängorna och var? :)

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger