Bjuder över "såld" vara.

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Ang. skambudstråden så tänkte jag på en annan sak. Om ni säljer en vara "billigt" och ni kommer överens om ett pris via telefon eller muntligt innan varan är hämtad.
Innan affären är avslutad helt så ringer det folk och bjuder över det redan överenskomna priset.
Personligen står jag för vad jag kommit överens om med den första köparen.
Har ofta märkt att många blir väldigt sura för att man inte tar ett högre pris och skiter i det man kommit överns om.
Speciellt folk som talar svenska med brytning blir sura för att man står vid sitt "ord".
Jag gillar att hålla vad jag lovat iaf....gör ni?

Håller med till 100%. Råkar ofta ut för det.
Kulturkrock? Olika syn på moral?

Självklart står man fast vid sitt ord och säljer till det precis som man kommit överens om.

Men det gäller långt ifrån alla, svenskar utan brytning håller på en hel del med sånna affärer där dom säljer till den som bjuder högst trots att dom kommit överens....

Det är skillnad om man sätter ett pris och skriver eller högstbjudande och gör klart för alla som ringer att man vill ha annonsen ute nån vecka och kanske tjäna en slant extra, (dock inget jag håller på med) bara man är ärlig!

Last edited:
Självklart står man fast vid sitt ord och säljer till det precis som man kommit överens om.

Men det gäller långt ifrån alla, svenskar utan brytning håller på en hel del med sånna affärer där dom säljer till den som bjuder högst trots att dom kommit överens....

Ja självklart gör dom det också....

Brukar inte diskutera pris annat än med folk på plats med pengar i näven så jag har aldrig varigt med om det.

Jag fick nys på en Golf GTI 16 som sonen ville bygga fokracebil av, jag la ett bud, killen accepterade, så efter jobbet åkte jag och sonen och hämtade biltrailern och skulle åka och hämta den.

Precis när vi skulle lyfta på trailern på kulan ringde snubben upp mig och sa att "pappa hade sålt bilen till någon annan" vilket var bullshit.

Jag släppte tanken på det, en vecka senare är samma bil till salu på blocket, för det pris jag hade bjudit, fast utan inredning, dock av en snubbe med annat namn.
Jag åkte och köpte den, mycket riktigt hade säljaren köpt den av snubben jag hade pratat med första gången, fast till ett pris högre än mitt bud.

Han hade köpt den samma dag som jag skulle hämta den,han hade ringt exakt den tidpunkt när jag hämtade släpvagnen och hämtat den dagen efter.

Han kände sig skyldig, så han skickade med en massa extrafälgar, trots att jag sa åt honom att jag bara såg det som en fördel att han hade rensat karossen åt oss.

Inte riktigt det som nämns i första inlägget men ändå om försäljning.

Hade ett par dvd-hyllor ute för försäljning för ett tag sen.
Lägger ut annonsen på torsdagen och senare samma kväll ringer en man från en annan stad i sverige och säger att han vill köpa dem och att han kommer till helgen för att hämta dem.

På lördagen får jag mail av en annan kille som vill köpa för 450:-. Han kan då komma och hämta dem direkt. Priset jag satt var 500:- och det var den första killen beredd att betala.
Jag försöker då få tag i honom men han har sin mobil avstängd.
Så det blir att jag säljer till killen som mailade, han kommer även och hämtar direkt.

Dagen efter får jag ett mycket argt samtal av den första mannen som inte kan förstå hur jag kunde sälja när vi hade en överenskommelse.

Är det jag som är dum i huvudet eller skulle jag behållt hyllorna och chansat på att den första mannen verkligen skulle komma och köpa dem? :va

nu skäms man lite när man läser här.
ringde på en annons på en båge som jag ville ha.
tyvärr var jag sent ute för det skulle komme en snubbe och köpa den på en lördag.
satan sa jag,det var ju osis...
hur mycket fick du för den om jag får vara nyfiken.
***** sa han.
det var ju synd sa jag,jag hade bjudit ***** för din båge.
dessutom skulle han frakta bågen på ett släp ett antal mil pga köparen inte vill köra hela vägen och hämta den utan dom skulle mötas på vägen.
jag talade om för honom att jag tyckte han hade sålt bågen för billigt och sen att det var stor skam att han skulle behöva köra en bit för att lämna den.
han höll med om saken men nu hade han lovat denna killen bågen.
jag sa att skiter sig affären på lördag så ring mej fort som satan så köper jag den av dig.
några timmar senare så ringer han mej och säger,jag har tänkt på vad du har sagt och om du kommer innan lördag så är bågen din.
:banana:banana:banana vad jag blev lycklig....
men synden straffar sig själv,nu är fanskapet stulen:mad:
kanske av han som skulle ha bågen från början:D:D:D

Ja, ni hade ju bestämt att han skulle komma och hämta dom? :va

Jag försökte ju få tag i honom genom att ringa, men han svarade ju inte.

Hände mig flertalet gånger när jag sålde min hoj att det ringde folk och bestämde tid för titt och provkörning men som sedan aldrig dök upp.

Hur länge tycker du jag skulle väntat på att han skulle höra av sig?
Hade inte hört av honom sedan han ringde på torsdagen och sa att han skulle ha dem. Jag sålde på lördagskvällen.

Last edited:
Jag försökte ju få tag i honom genom att ringa, men han svarade ju inte.

Hände mig flertalet gånger när jag sålde min hoj att det ringde folk och bestämde tid för titt och provkörning men som sedan aldrig dök upp.

Ja, men bara för ett flertal köpare gör så så är det inte okej att som säljare göra så.

En deal är en deal!

Han hade till den överenskommna hämtningen på sig, hade han inte kommit inom en timme efter det så hade du kunnat sälja

Ja, ni hade ju bestämt att han skulle komma och hämta dom? :va
Ingenting är sålt förrän handpenningen är lagd.
Jag håller aldrig en vara till ngn förrän dom lagt handpeng.
efter 2 blåsningar lär man sig,både som köpare o säljare.
Vill jag ha något o inte har möjlighet o hämta direkt för jag över en handpeng direkt.
Vice versa när jag säljer,först med deg vinner.
Cash is king

Eller så kan man göra som jag råkade ut för. La ut förra knarren på Blocket, verkade vara lite billigt eftersom det ringde så jävla mycket. När köparen till slut kom (som inte prutade ännu mer över luren) så kunde jag inte sälja den för det gjorde så jävla ont i själen, speciellt när det var så många som ville köpa den. Så fick den stå i pannrummet i 3 år till innan jag kunde skilja mig från den och för ännu mindre pengar (looser)!!

Ingenting är sålt förrän handpenningen är lagd.
Jag håller aldrig en vara till ngn förrän dom lagt handpeng.
efter 2 blåsningar lär man sig,både som köpare o säljare.
Vill jag ha något o inte har möjlighet o hämta direkt för jag över en handpeng direkt.
Vice versa när jag säljer,först med deg vinner.
Cash is king

Jo, men då säger man det till den som säger att han ska köpa men bara kan komma senare "Okej, den är din om den är kvar då du kan komma, eller om du sätter in en handpenning"

Har man inte klargjort det och säljer ändå så är man en oseriös säljare.

Jo, men då säger man det till den som säger att han ska köpa men bara kan komma senare "Okej, den är din om den är kvar då du kan komma, eller om du sätter in en handpenning"

Har man inte klargjort det och säljer ändå så är man en oseriös säljare.

Det köper jag

öhhh, Ja eller så kan man väl säga till den som ringer att om du hinner före dem andra med pengar i näven så är det din. Säger man det till alla så är det ju upp till var och en.. Hörde en gång ett uttryck som hette "först till kvarn" det är ju rätt gångbart!!!

Last edited:
ehh förstår inte hur folk lyckas hamna i den sitsen att folk bjuder över en redan såld vara...
Jag har sålt myycket via blocket och aldrig stött på problemet.

Är varan såld så säger man det när det ringer folk...

ehh förstår inte hur folk lyckas hamna i den sitsen att folk bjuder över en redan såld vara...
Jag har sålt myycket via blocket och aldrig stött på problemet.

Är varan såld så säger man det när det ringer folk...

Öhhh, förklara begreppet "såld", när är den såld enligt dig. Muntligen över luren eller när papper skrivs?

Öhhh, förklara begreppet "såld", när är den såld enligt dig. Muntligen över luren eller när papper skrivs?

Har jag kommit överens med första köparn och lovat honom en deal.. Är varan såld ända till annat uppstår..
Drar han ut på tiden, kan inte få fram pengar eller annat tänkbart så är varan tillsalu igen..

undertiden är den för mig såld-lovad-paxad-tjingad eller vad du vill kalla det. Har man lovat något får man stå för det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg