drar till Land of the free

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Jo fick veta att man snart ska till Usa närmare monterey i kalifornien och flyget landar i Los Angeles.

Tar gärna emot tips om sevärdheter:yoparty

vart kan man hyra en häftig kärra?
kika på beg bilar,båtar,hojar- marknader?

tja är öppen för allt..ska bli så jäkla gött:banana

några grymma firmor ifrån tv:n som finns däromkring?

f0678.jpg

Nu kommer Markus bli avis. :D

Om du bara visste, speciellt eftersom jag gjorde den resan förra sommaren.
Det är den bästa semester jag haft tror jag. USA är världens bästa land och Kalifornien har världens bästa guvernör. Folket är lite för liberalt/europeiskt men man står ut.

Jag flög till LA, var där några dagar, åkte sen 1 till SF via Santa Barbara, Carmel, Monterrey, Pacific Grove mm. Jag skulle dra ner på Monterey och dra upp på Carmel/Pacific Grove. Santa Barbara var jag bara i en dag eller en halv, det verkade otroligt bra men jag fick inget totalt grepp.

San Francisco är trots sin vedervärdiga liberala aura den kanske trevligaste stad jag varit i.

Jag har nog en del tips men charmen med semester är att upptäcka själv så jag skriver inte så mycket mer om jag ej anmodas annorlunda.

nja lite saftigt men fans gott om bilar att välja bland och dom lär nog ha nån som tilltalar på flygplatsen iaf..
Men fan måste börja organisera mig nu, har juh även Hollywood,L-A sammt Las vegas på listan.

gött vilken temp kan man räkna med där? enda som oroar en,,,klarar knappt en svensk sommar utan drömmar om nordpolen och hur mycket skoj får man ta med hem..

har sjukt mycket frågor då detta blir min första utlandsflykt:glömdet

movieTerminator.jpg

Last edited:
The Rock är väl skoj att ha varit på men inte mer än så.

Gillar du vin så ligger Napa Valley inte långt därifrån heller när du väl tagit dig upp dit.

Men hur länge skall du vara borta? Låter som du planerat in MASSOR... Monterey, SF, LA, Las Vegas... det är ganska mycket för en tripp... akta dig för att göra för mycket bara, man vill gärna bevara alla intryck man får.

Varför? gillar historia och mycket som utspelat sig där.

Jag har ju inte varit där men det kändes liksom inte attraktivt. Finns massor med annat roligare att göra tror jag. Ska du vara där i flera veckor är det väl kanske värt men eftersom du skrev att du skulle till Monterrey så antar jag att du har begränsat med tid på de olika platserna. Om du är specifikt intresserad av något på Alcatraz så är det väl kanske fiffigt att passa på.
Jag åkte en båt-tur på en timme eller något när man åkte förbi och det var mer än nog för mig.
En annan grej med både Monterrey och SF som du ska akta dig för: wharfs
Wharf är något som vi svenskar tycker låter kul, ordet är exotiskt. Wharf är dock synonym med brygga. Om du inte har som helgnöje att stå och lukta på fisklukt i Timrå och köpa Simpsons-kläder och New Era kepsar så ska du inte ödsla en sekund på någon plats som innefattar ordet wharf.

nja lite saftigt men fans gott om bilar att välja bland och dom lär nog ha nån som tilltalar på flygplatsen iaf..
Men fan måste börja organisera mig nu, har juh även Hollywood,L-A sammt Las vegas på listan.

gött vilken temp kan man räkna med där? enda som oroar en,,,klarar knappt en svensk sommar utan drömmar om nordpolen och hur mycket skoj får man ta med hem..

har sjukt mycket frågor då detta blir min första utlandsflykt:glömdet

På flygplatsen jobbar mexikaner vars enda chans till karriär är att lura utlänningar att välja en dyrare hyrbil än de valt. Jag hade för 16 dagar bokat någon stor SUV av Hertz. När jag kommer dit, för andra gången i LA med hyrbil så jag var beredd, så får man ödsla en kvart på att tacka nej. De är på dig om allt och inget är lönt att ta. GPS köper du billigare än hyrkostnaden för perioden och bilarna de vill lura på dig, Herregud. De ska ha minst 50-100 USD i tillägg för en markant bättre bil. De står där och glänser, färdigpimpade och allt så man ska slå till, såg flera som gjorde det. Jaaaa, jete värt att köra Infiniti för 15.000kr till på semestern liksom. En annan grej är att de säger att du inte behöver tanka bilen när du ska lämna tillbaka den - den här gick jag på - men de säger inte att du får betala full tank oavsett hur mycket du lämnar i den, så se till att den är fulltankad. Nu är ju bensinen i princip gratis i världens bästa land men det är en ströande grej efter en i övrigt perfekt semester.

Temperaturen i LA är okej (20-30 kanske) men i SF är det kallare än här (10-20). I Vegas är det så varmt att man vill stanna inne, typ 40 de ggr jag varit där.

Last edited:
Jag var visserligen rätt bakfull när jag var där, men jag tyckte att Alcatraz var rätt intressant. Jag tror jag var där ca 3 timmar, och det var alldeles lagom. Det går trots allt fort att ta sig dit, och båtarna går ofta så blir det tråkigt så är det bara att ta båten tillbaka.

En helg i Vegas är grymt kul om du har tid med det. Gillar du natur så är Yosemite riktigt najs.

Jag vill definitivt rekommendera Alcatraz, tyckte att det var en skitkul upplevelse.

Gillade även Universal studios, men så är ju jag lite barnslig av mig också. :rolleyes:

En annan sak som kan vara lite kul att besöka är Redwoodskogen, träden är de enormaste man sett någonsin och det går bokstavligt talat gröpa ur dom och använda som garage till bilen. :yoparty

För två år sen när jag och frugan gifte oss så var vi i Las Vegas (gifte oss där), sen San Fransisco i 3 dagar, Napa Valley 1 dag/natt, bilade ned till LA med stopp i San Simeon (i närheten av Monterey) och sen LA en natt och vidare till Maui... det jag kan säga är att 3 dagar i San Fransisco är lite kort, en biltur utmed Highway 1 (PCH) är riktigt nice men en gång räcker. Las Vegas är riktigt coolt men det gäller att ha en bra reskassa eller vara riktigt vass på poker eller dylikt.

Men som sagt, allt beror på hur mycket tid du har, om det rör sig om en vecka så skall du inte sikta på SF och LV i samma resa, alldeles för kort tid för det.

nja inget resmål är spikat men man blir som ett barn på julafton av alla valmöjligheter och man vill se allt typ, ska vara där från den 22jun-1jul. Men tackar för en hel del tips och hoppas på att fler företag,vyer,städer osv dyker upp som rek.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg