Vilken packutrustning ska jag köpa?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Har planer på att göra en turné genom europa nu i sommar. Jag kommer att vara ute i 10-14 dagar.

Är det någon som har erfarenhet av såna resor, hur mycket packning hade ni med er? Jag ska ta med tält, sovsäck och liggunderlag som back-up om jag någon natt inte skulle hitta hotel/motell.

Kalsonger och strumpor kan man ju köpa efter vägen och sen slänga iväg när dom är färdiganvända. Men man vill ju ha med lite "civila" kläder om man ska på krogen.

Så, hur har era packningar sett ut?

Tält tar plats. Skall du bara ha det "utifall att", sov i sovsäck i ett dike. Det är sommar.

Det som tar plats annars är skor. Och matlagningsprylar. Det är bara att välja budget. Trianga eller gatukök.
Annars spenderar man oftast bra mycket mer tid i skinnställ än vad man först tror. Byxor med sådana där avtagbara ben är överlägset bäst. Och skjortor, nåt som torkar lätt. Bättre att tvätta än att bära med sig massa skit som ändå börjar lukta instängt i packningen efter en dag.

Less is more!

t-rex skrev:
Tält tar plats. Skall du bara ha det "utifall att", sov i sovsäck i ett dike. Det är sommar.

Det som tar plats annars är skor. Och matlagningsprylar. Det är bara att välja budget. Trianga eller gatukök.
Annars spenderar man oftast bra mycket mer tid i skinnställ än vad man först tror. Byxor med sådana där avtagbara ben är överlägset bäst. Och skjortor, nåt som torkar lätt. Bättre att tvätta än att bära med sig massa skit som ändå börjar lukta instängt i packningen efter en dag.

Less is more!

Har ett fjälltält som nästan får plats i bakfickan, så det tar inte så mycket plats. Men det är sant att skor är jävligt utrymmeskrävande. Att börja slabba med matlagning är inte heller min grej, det blir att äta på restaurang.

Har en Bagster tankväska på 24-liter, men i den förvarar jag alla grejer som skulle vara jobbiga att få stulna.

Maj Bägster

tektra.jpg

Vad gäller kläder o dyl, lättast/billigast är en sån där vattentät säck. Kostar runt 300 kr, spännband nån 50lapp. Så slipper du ha dyblöta kallingar om du råkar ut för ett skyfall.

Edit; Stulna? Kreditkort och liten digitalkamera. Bäres med fördel på din person. Annars får man inte sett mycket...

Last edited:
LameViffer skrev:
Så, hur har era packningar sett ut?
Törs du ta lite tips från mig? Har åkt igenom Europa en del också, fast mest med touringhoj, packväskor etc.
Har aldrig haft tält och sovsäck med mig, trots detta lyckas man fylla en tourer med packning. Man "får" inte tälta var som helst i Europa, och campingarna är bara obetydligt billigare än ett rum/vandrarhem. Det går alltid att hitta rum, börja leta i tid bara. Finns alltid byar vid sidan av stora vägen, garanterat roligare att bo i liten by med ett värdshus än Formule1 hotell!!!

Liten lista, beror iofs vart man ska, bara i civiliserat område behövs inte så mkt:
Mekgrejor, typ multitool, silvertejp, buntband plus original verktygen
Punkaspray
Regnställ
underställ
underkläder
hygienartiklar
kamera, telefon, laddare
kartor, adressuppgifter, försäkringspapper etc

Lägg fram den högen och kika vad du har plats med :hihi

fyll på med vad du har "civilt", som sagt brallor m avtagbara ben är en höjdare, har själv typ bomullsskjorta som man kan kavla upp ärmarna på. Tunn vind/vattentät jacka, bra komlement, lager på lager både på hojen och "civilt".

Fyll inte hela hojen, då blir det inte kul att köra, som sagt; "less is more"
/Hasse

Last edited:
En packning som funkar bra är tankväska plus pakethållare med en topbox, sen om du kör utan passagerare så spänner man fast en vattentät rulle framför toppboxen med tält/sovsäck t.ex.

K-Micke skrev:
En packning som funkar bra är tankväska plus pakethållare med en topbox, sen om du kör utan passagerare så spänner man fast en vattentät rulle framför toppboxen med tält/sovsäck t.ex.
Bara det inte blir för topptungt! Jag skulle föredra bara rullen, eller packväskor då. Men allt går, bara man vill!

LameViffer skrev:
Tror nästan att jag ska göra det motsatta denna gången. Köpa en fet toppbox och lasta den tokfull. :lol
Jupp, beställ den från Tyskland, Polo är bra har jag hört :hihi

HansJ skrev:
Bara det inte blir för topptungt! Jag skulle föredra bara rullen, eller packväskor då. Men allt går, bara man vill!

Det är inga problem, med en mindre box typ 30 liter. Det är jävligt bra att kunna ha grejer i en hård väska, sånt som inte mår så bra av att klämmas ihop i en packrulle, typ kex, tårtor, pizza etc etc :D

Nu är touringmoppen fullutrustad, klar för europaturné. Köpte 2st Givi E360 och Five Stars väskhållare. Kan nästan tömma hela lägenheten och slänga in det i väskorna.

Ps. Louis hade imponerande snabb leverans av prylarna. Fick hem grejerna på 5 dagar. Då ska man komma ihåg att sista biten är det renrajd som gäller, Rudolf med röda mulen som drar mina prylar över fjället. :)

Last edited:
ähh jag packar lite kläder i en packrulle och tar det stäldbegärliga i en tankväska. På det viset törs man iaf lämna hojen. Alltså om man plockar med sig tankväskan. Hotell å mottel dräller det ju av så utan sådant lär du inte bli

Så här såg min moppe ut i Haparanda på väg hem från finland 2001. Även på turen till Paris 2002.Campingutrustning i toppboxen E45. Tält, sovsäck, liggunderlag, matlagningsprylar, gasolflaska med brännare, däcklagning, kedjespray reservlampor m m. Kläder för 3 veckor i sidoväskorna E36. Kläder var tyngre än campingutrustningen därav hamnade de i sidoväskorna. Givi rekomenderar inte högre hastighet än 120 med väskor, dock var 140 inga problem på Autobahn om det inte blåste.

Last edited:
Någon som testat biltemas tankväska?

Jo, kört med den vid jobbpendling nästan dagligen sedan februari. Klart prisvärd.
Sitter bra på tanken (har aldrig använt remmarna), är vattentät och lastar en hel del om man expanderar. Nackdelar är att det bara finns ett (1) stort fack som dessutom är småbökigt att stänga samt inget riktigt bra sätt att bära väskan på (iaf om man inte delar och låter bottenplattan sitta kvar på hojen).

Köpte därför en Lidlväska nu förra veckan. Den är klart mindre (vilket räcker för min jobbpendling), har flera yttre småfack och bärhandtag och är mycket enklare att öppna för att slänga in ex. skivbromslåset. Är dock _inte_ vattentät om man inte flänger över det medföljande regnskyddet.

/Anders

Jo, kört med den vid jobbpendling nästan dagligen sedan februari. Klart prisvärd.
Sitter bra på tanken (har aldrig använt remmarna), är vattentät och lastar en hel del om man expanderar. Nackdelar är att det bara finns ett (1) stort fack som dessutom är småbökigt att stänga samt inget riktigt bra sätt att bära väskan på (iaf om man inte delar och låter bottenplattan sitta kvar på hojen).

Köpte därför en Lidlväska nu förra veckan. Den är klart mindre (vilket räcker för min jobbpendling), har flera yttre småfack och bärhandtag och är mycket enklare att öppna för att slänga in ex. skivbromslåset. Är dock _inte_ vattentät om man inte flänger över det medföljande regnskyddet.

/Anders

Men biltemas är vattentät då?
Blir ju en del packning, så jag tror jag drar och köper en efter jobbet idag..
Tack=)

Men biltemas är vattentät då?
Blir ju en del packning, så jag tror jag drar och köper en efter jobbet idag..
Tack=)

Nu skall jag inte svära på det, jag kör mest bara 3,5 mil i sträck, men den håller ifrån sig betydligt bättre än Lidl-väskan som läcker in genom blixtlåsen.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back