Däckbyte hemma, får det inte ut på fälgen

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Har krängt på ett nytt (lite begagnat) 180-55 däck själv för första gången hemma i garaget. NU återstår bara att luft ska i, men då däcket ej hamnat rätt på fälgen än så läcker det bara ut. Alltså måste jag använda däcksfett så det glider ut bättre (använt såpa) eller vad är knepet för att få däcket mot kanten så att säga?
 
du pumpar upp däcket tills den hammar på plats & sedan släpper ut luften till rätt tryck
 
Mer fjong i kompressorn. Den stora fördelen med att inte ha en liten biltemakompressor är att den kan leverera mycket luft nog för att poppa ut däcket trots att det läcker....

Annars är det bara smörja och försöka igen....
 
Om du inte redan gjort det så skruva ur ventilkäglan helt och hållet. Du får då ett högre luftflöde som hjälper till.

Roberth
 
Jag brukar skruva ur ventilinnanmätet och blåsa i luft med en tryckluftspistol och en slangstump om det jävlas, detta för att få upp flödet nog att kasta ut däckkanten mot fälgkanten.
 
Mer fjong i kompressorn. Den stora fördelen med att inte ha en liten biltemakompressor är att den kan leverera mycket luft nog för att poppa ut däcket trots att det läcker....

Annars är det bara smörja och försöka igen....
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla
 
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla

Visst fan går det att ploppa däck även med cykelpump men slanglösa däck är såå mycket smidigare med en schyst kompressor.:banana....

Träning is da shit......
 
Har använt spännband mitt uppe på och runt hela däcket så att det blivit "hyfsat" tätt och blåst i.:tummenupp Det brukar få däcket att börja hålla tätt. vänta sen bara på smällarna:gnissla:skrämd:banana
 
I med startgas och kasta dit en tändsticka fort som F... Och håll för öronen:tummenupp
 
Om däcket har legat ett tag kan det ha tryckt ihop sig, kolla var det blåser ut luft och tryck med händerna eller sätt dig där eller vadsomhelst, bara du ser till att det är tätt tillräckligt länge för att luften ska orka trycka ut däcket lite till.

Annars är en större kompressor ett utmärkt alternativ. :tummenupp
 
Som nån skrev prova med "luftpistol" istället för däcktrycksmätaren, känn vart det blåser ut och spreja ex. silicoln sprej eller likvärdigt där, pröva att "studsa" däcket (där det inte går ut mot fälgkanten) mot golvet samtidift som du trycker i luft... En kombination av det här brukar lösa problemet, en liten rörelse eller att det blir tätt nån sekund brukar räcka för att det ska hinna byggas upp tillräckligt tryck. Självklart tar du ur själva ventilen innan.
 
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla


När förutsättningarna är bra så kan man klara sig med cykelpump, problemet är de gånger det inte vill sig. Och inte ens med en kompressor... Det är då du har problem.

Stor kompressor med högt tryck, grov ledning och eventuellt spännband runt däcket blir då tricket.

Jag har en 5,5" fälg och några 165 däck du kan få prova cykelpumpsmetoden på :krama
 
Det viktigaste för att få däcket att ploppa ut är följande.

Se till att trycka lös däcket in mot fälgens mitt. Har däcket lagt sig upp mot kanten så det redan börjat täta (dvs där det slutligen ska ligga) så blir det svårare att få det å funka. Mao det ska vara lika löst över allt.
 
Tack för alla svar. Flickvännens bror kom dock över direkt efter jag skrivit tråden och han hjälpte mig med spännband runt om samt att det ska ligga an jämt mot kanten när man går på med tryckluften, dvs däcket får ej sitta snett. Med alla tips här på sporthoj bör alla kunna slänga på egna däck snart.

Men, angående balansering, jag vet att många ej gör detta på bakdäck, är det någon som har tips här? Är det vikten på motsatt sida som "tyngs ner som gäller bara?
 
Men, angående balansering, jag vet att många ej gör detta på bakdäck, är det någon som har tips här? Är det vikten på motsatt sida som "tyngs ner som gäller bara?

:tummenupp


Beroende på var du kan sätta vikterna så kan vikter på både höger och vänster sida vara att föredra om du inte kan sätta i mitten.
 
Ut med ventilen, sätt dig på däcket, full patte på kompressorn och hoppa upp och ner.
Har du en tillräckligt stark kompressor så behöver du dock inte sitta på däcket.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top