Kawasaki ZR-7S (00:a) startar inte, batteri lr "generator"?

Alfiee

N'joy life
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ZR-7S -00
Tja

Jag har stött på ett problem igår när jag skulle ut på en åktur med min Kawasaki ZR-7S, en 00:a.

Mc:n dog igår innan jag hann rulla iväg med den. Efter många startförsök började batteriet bli svagt då startmotorn hade slutat gå runt, så jag satte batteriet på laddning i åtta timmar och mc:n startade perfekt och jag kunde åka en runda. När jag väl var hemma och hade stängt av motorn i cirka fem minuter, skulle jag starta mc:n igen men då uppstod samma problem. Den vägrar att starta.
Batteriet är ett gel batteri från Biltema.

Jag undrar om någon vet vad den troliga orsaken är så att man kan försöka åtgärda problemet innan man ringer till verkstaden. Är det fel på "generatorn" som laddar batteriet eller är det själva batteriet?:confused:

Hoppas någon kan hjälpa mig... :Bugar

Trasig laddregulator alternativt generator?
Har du ett fräscht batteri som laddar ur sig under körning så kan det bara vara ovanstående.

Trasig laddregulator alternativt generator?
Har du ett fräscht batteri som laddar ur sig under körning så kan det bara vara ovanstående.

OK, tack så mycket för svaret! :) Ja, det är ett nytt batteri, cirka 1 vecka gammalt.
Är det någon som vet uppskattat pris på att byta/laga laddregulator eller generator.

Last edited:
OK, tack så mycket för svaret! :) Ja, det är ett nytt batteri, cirka 1 vecka gammalt.
Är det någon som vet uppskattat pris på att byta/laga laddregulator eller generator.

Man kan få tag på piratregulator/generator för ca 1500 spänn till dom flesta cyklar + 1-2h arbete. Så några tusenlappar..

Det förekommer att billiga batterier (t ex biltema) är kassa från fabriken

På jobbet beställde vi 50 st billiga batterier från England. Efter att vi monterat 10st och hälften kommit tillbaka inom en vecka fick vi skicka tillbaka alla, så häng inte läpp ännu

Last edited:
Man kan få tag på piratregulator/generator för ca 1500 spänn till dom flesta cyklar + 1-2h arbete. Så några tusenlappar..

Ok, tacksam för svaret! Blir å ringa verkstaden imorgon och punga ut med cash. Hojjen måste trots allt fixas så att man kan njuta lite i år. Speciellt nu när det är första hojen.

På jobbet beställde vi 50 st billiga batterier från England. Efter att vi monterat 10st och hälften kommit tillbaka inom en vecka fick vi skicka tillbaka alla, så häng inte läpp ännu

När laddningsregulator till min blade dog så köpte jag en från en r1 för någon hundralapp och den funkar klockrent. Antar att det är ungefär samma konstruktion på kawwa. 5 stift på honda och yamaha i alla fall.

När laddningsregulator till min blade dog så köpte jag en från en r1 för någon hundralapp och den funkar klockrent. Antar att det är ungefär samma konstruktion på kawwa. 5 stift på honda och yamaha i alla fall.

:tummenupp

Jag beställde en orginalstator till en blade förra veckan. 8 laxar ;)

Jag ska höra med Beviks (auktoriserad Kawasaki verkstad) om det är Biltemas batteri som är problemet eller om det är laddningsregulatorn/generatorn..

Jag har ringt till verkstan idag och berättat om problmet. "Symptomen" tydde på lite korrisiono/smuts etc på startrelät. Jag skruvade isär delarna och rensade och motorn startade på första försöket.

Tack för alla svar, som har hjälpt mig.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back