Piratebay domare inte jävig

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Bara hoppas att det går direkt till hovrätten så vi slipper all uppståndelse igen :tummenupp

Pirate Bay-domaren Tomas Norström var inte jävig. Det anser Stockholms Tingsrätt i ett yttrande till hovrätten som utreder om rättegången ska tas om på grund av jäv.

Norström är medlem i flera organisationer med anknytning till upphovsrätt. De medlemskapen har fått försvarsadvokaterna att hävda att han är jävig, bland annat för att en av organisationerna får ekonomiskt bidrag från musikbranschens rättighetsorganisation Ifpi.

Men tingsrätten tycker att kritikerna är fel ute. Medlemskapet är bara ett sätt att förkovra sig i upphovsrättsliga frågor och det är inte jävsgrundande.

Tvärtom understryker tingsrätten vikten av att domare förkovrar sig. Försvarsadvokaterna har också hävdat att Norström i praktiken blivit handplockad till målet i strid med de lottningsregler som gäller.

"Det tillbakavisar vi med kraft. Det här har gått enligt den arbetsordning som tingsrätten har", säger lagmannen Lena Berke på tingsrätten.

Ehmm... uttalandet "Medlemskapet är bara ett sätt att förkovra sig i upphovsrättsliga frågor och det är inte jävsgrundande." känns jäkligt fundersamt.
En viktig fråga i det hela tycker jag är NÄR blev han medlem? innan eller under förarbetet till rättegången? innan eller efter han blivit tillsatt som domare för just den här rättegången?

Nej fasen, jag har svårt att se hur dessa medlemskap inte skulle göra honom partisk.

Ehmm... uttalandet "Medlemskapet är bara ett sätt att förkovra sig i upphovsrättsliga frågor och det är inte jävsgrundande." känns jäkligt fundersamt.
En viktig fråga i det hela tycker jag är NÄR blev han medlem? innan eller under förarbetet till rättegången? innan eller efter han blivit tillsatt som domare för just den här rättegången?

Nej fasen, jag har svårt att se hur dessa medlemskap inte skulle göra honom partisk.

Varför skulle det göra det?
Det är väl bra om de förkovrar sig.
Våra domare borde vara tvångsanslutna med mötesplikt till VAM,
Brödraskapet, och Hells Angels också.

Är det inte någon annan som finner det lustigt att detta bestämdes dagen efter valet? Jag kan sätta mina händer på att detta var klart innan men man bestämde sig för att inte göra det officielt innan valet då det hade lett till flera röster på PP. Jag skulle också vilja se den domare som skulle ha haft någonting som kan bindas till PP att göra som sedan dömer i rättegång. Undra vad som hade hänt då.

Varför skulle det göra det?
Det är väl bra om de förkovrar sig.
Våra domare borde vara tvångsanslutna med mötesplikt till VAM,
Brödraskapet, och Hells Angels också.

tvångs och tvångs... helt ska dom ju frivilligt vara med.
Och i högre instanser skulle jag gärna se dom som inte bara medlemmar ut högre i rang.
Domare i Högsta Domstolen ska självklart ha som krav på sig att vara ledare för minst en sådan här organisiation, som försäkring på att dom verkligen vet hur det hela är uppstyrt och fungerar - Först då skulle jag känna mig riktigt säker och trygg inför vårat rättsystem.

Men tingsrätten tycker att kritikerna är fel ute. Medlemskapet är bara ett sätt att förkovra sig i upphovsrättsliga frågor och det är inte jävsgrundande

På så sätt kom domaren fram till domslutet "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen"

Svenska rättssystemet är rätt märkligt ibland.

Domare i Högsta Domstolen ska självklart ha som krav på sig att vara ledare för minst en sådan här organisiation, som försäkring på att dom verkligen vet hur det hela är uppstyrt och fungerar - Först då skulle jag känna mig riktigt säker och trygg inför vårat rättsystem.

Det märks att du är mån om att bli dömd av jämlikar. En och annan nämndeman från nämnda organisationer borde för övrigt vara en självklarhet i rättsväsendet.:yoparty

jag håller med klart han inte är jävig:död. jag tycker också de är skit bra om domare som dömer i pedofilbrott tittar på barnporr om kvällarna och har fritzl på snabbuppringning bara för att förkovra sig lite!!:huvet

Att han är medlem är väl ok men när det börjar talas om ekonomiskt bidrag så måste ju frågan ifall han tagit emot pengar den vägen eller inte besvaras.

Fast vem vet.. han kanske även är medlem på TPB?

Polis dömer Polis, de flesta vet hur det brukar sluta.
Säkert något som lockar fler till piratpartiet.

Med stigande antalet angrep mot befolkningen som rör tex. fildelning, rätten till privatliv osv. så kommer det vara positivt för piratpartiet.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...