Kompisboxning!

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Wobbly har bra tips!
Ett tips från min sida är att ha med slag mot huvudet också (och såklart köp och använd hjälm), för att enbart ha slag (och/eller sparkar) mot nacke ner till midja gör det väldigt lätt att försvara sig och väldigt uppenbart vart man kommer sikta mot - mer eller mindre bara "en" träffyta att slå mot och täcka.
En otroligt stor del av variation, kombinationer och taktik försvinner om man enbart kör mot en yta.

Sen när ni känner er lite macho och hårda så kan ni ta med sparkar mot ben/lår, och försvara er med att blocka smalben mot smalben (åh fy satan vad ont det gör)

Last edited:
Ett alternativ är att ni kör igång med "BoxerSize"!
Sjukt jobbigt ( om man satsar allt ) och förbannat kul. Kickboxning och Boxning inbakat i ett och samma pass, magmusklerna får veta att smärta existerar, det kommer kännas som att benmusklerna inte finns kvar osv osv osv.

Utrustningen till detta är inte dyrt, ett par handskar så ere klart ( förutsatt att "klubben/organisationen har mitzar osv ) och enkelt att lära sig.

När ni kan den skiten kan ni köra eget och med ett par bra instruktörer så lär man sig jäkligt snabbt:tummenupp

Nja, det där är ju inga boxningshandskar. Dom är tunnare.
Eftersom ni är nybörjare så skulle jag nog rekommendera att ni köper tjockare handskar, Och tandskydd, och hjälm, och ordentliga lindor till handlederna.

Men som någon sa, försök få med er någon som kan boxas (iaf lite) och kan lära er dom tekniska grunderna. Det blir oftast bara rallarfest av det hela annars.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=192675

Där har du billiga tjockhandskar.

Hej dominator!

Det du behöver är ett par 16oz handskar, såg nån skrev 12 men dom är mindre o gör ondare att bli träffad av. Svårare att försvara sig med oxå. Så köp 16oz. Kostar runt 400-600kr. Finns oftast att köpa på någon redan etablerad klubb.

Benskydd köper du ett par som passar. Brukar ofta vara Large. Kostar 400kr.

Suspensoar är ett MÅSTE, jag lovar dig. pratar av egen erfarenhet. 1 vecka sjukhus.
köpes i en vanlig sportaffär.

Tandskydd har du för dina läppars skull. Inte för dina tänder. Krävs bra kraft för att slå ut ett par tänder med handskar. men dina läppar spricker lätt mot dina tänder. Kostar 60 kr. Du kokar dom o sen sätter fast du i den övre raden av tänder.

Hjälm. Köp inte. hjälper inte och är bara ivägen så att du inte ser. Har man endast för att lugna den svenska regeringen.

Tror inte jag glömt nått.

Editerar mitt inlägg lite. Lindor är nått ni bör stå över oxå... Lindor har man när man är duktig och kan slå riktigt tunga slag. Gör att man stödjer handleden så det blir ett hårdare tryck. Som ni kommer köra behövs inte det. Tycker det e så pinsamt när jag ser alla nybörjare på klubben som springer runt med lindor på träningen. O skulle man behöva lindor e det för man har sjukt svaga handleder. Då är mitt tips att man tränar upp dom istället. och det gör man bland annat genom att köra utan.

Tror ingen av oss som tävlar kör med lindor nångång då vi tränar. Kanske om man kör stenhårt mot säck. men knappt då... så skippa dom

Last edited:
Hej dominator!

Det du behöver är ett par 16oz handskar, såg nån skrev 12 men dom är mindre o gör ondare att bli träffad av. Svårare att försvara sig med oxå. Så köp 16oz. Kostar runt 400-600kr. Finns oftast att köpa på någon redan etablerad klubb.

Suspensoar är ett MÅSTE, jag lovar dig. pratar av egen erfarenhet. 1 vecka sjukhus.

Tandskydd har du för dina läppars skull. Inte för dina tänder. Krävs bra kraft för att slå ut ett par tänder med handskar. men dina läppar spricker lätt mot dina tänder. Kostar 60 kr. Du kokar dom o sen sätter fast du i den övre raden av tänder.

Hjälm. Köp inte. hjälper inte och är bara ivägen så att du inte ser. Har man endast för att lugna den svenska regeringen.

Editerar mitt inlägg lite. Lindor är nått ni bör stå över oxå... Lindor har man när man är duktig och kan slå riktigt tunga slag. Gör att man stödjer handleden så det blir ett hårdare tryck. Som ni kommer köra behövs inte det. Tycker det e så pinsamt när jag ser alla nybörjare på klubben som springer runt med lindor på träningen. O skulle man behöva lindor e det för man har sjukt svaga handleder. Då är mitt tips att man tränar upp dom istället. och det gör man bland annat genom att köra utan.

Tror ingen av oss som tävlar kör med lindor nångång då vi tränar. Kanske om man kör stenhårt mot säck. men knappt då... så skippa dom

Ett kanonsvar :tummenupp tack!

Att börja snacka om hobby-muay thai är ju enbart idiotisk. Har man ingen kontroll på benen, så kommer det bara att sluta med pungsparkar och sparkar på andra olämpliga ställen.
Själv är jag väldigt förtjust i BJJ.

Hjälmen skyddar till viss del. Men bäst är den på att hålla håret på plats, så att man slipper ha det i ögonen.

Last edited:
thai? nu e du efter.... MMA is da shit

Håller med om att MMA är det man ska hålla på med, men jag vet inte om TS håller med om att ligga och kramas i 5 min är spec. intressant.:krama

Att börja snacka om hobby-muay thai är ju enbart idiotisk. Har man ingen kontroll på benen, så kommer det bara att sluta med pungsparkar och sparkar på andra olämpliga ställen.
Själv är jag väldigt förtjust i BJJ.

Hjälmen skyddar till viss del. Men bäst är den på att hålla håret på plats, så att man slipper ha det i ögonen.

Pungsparkar är bra! Man lär sig att snabbare att blocka sparkarna då! :gnissla Desutom har man ju susp vilket iaf dämpar lite. :D

Last edited:
Esquire: nej för fan, kalsongtillverkaren är ju mer modern än han någonsin varit, detsamma gäller såklart svettband :rolleyes:

Hade boxningshandskar när jag var liten. Det där med att bara boxa mot kroppen och inte mot huvudet mot kompisar är ingen bra idé, det höll i 2 minuter ungefär... :crash

Dessutom är det för lätt att blocka bort när man inte behöver skydda huvudet. Nej, krama dina kompisar och börja träna på en klubb istället är mitt tips.

Hej dominator!

Är inte ett par 16oz lite väl stora? Själv så kör jag 12oz sedan många år tillbaks utan problem för vare sig mig eller sparringpartners. Ett par 16 känns bara jävligt stora och svårkontrollerade.

Angående lindor håller jag med dig. Har tränat kampsport relativt konstant sedan 10 år tillbaks och har aldrig kört med lindor. Inte vid träning, inte på säck och inte vid sparring. Har aldrig skadat handlederna men det är klart.. Det ser ju tufft ut. :crash

Kan nog ha med ens anatomi att göra också. Jag är inte tanig eller klent byggd så sett, men med mina handskar utan lindor så får jag (ett väldigt litet men ändå) glapp mellan handlederna och handskarna vilket minskar min "precision" samt blir ett ordentligt irritationsobjekt.
Så det är nog mer smaksak och behov än coolhetsfaktor. (jag hade gärna sluppit linda mig inför varje sparringpass, finns ju roligare saker att stressa med inför/under uppställning hehe)

:rofl :rofl :rofl Haha precisionen ökar radikalt:rolleyes: :rofl :rofl :rofl

Kan nog ha med ens anatomi att göra också. Jag är inte tanig eller klent byggd så sett, men med mina handskar utan lindor så får jag (ett väldigt litet men ändå) glapp mellan handlederna och handskarna vilket minskar min "precision" samt blir ett ordentligt irritationsobjekt.
Så det är nog mer smaksak och behov än coolhetsfaktor. (jag hade gärna sluppit linda mig inför varje sparringpass, finns ju roligare saker att stressa med inför/under uppställning hehe)

Nej men du har ju som sagt tränat i ett antal år och vet vad du gör. Dom som inte har så bra koll så underlättare om dom har större handskar som skyddar mer mot slag men även är mjukare om dom skulle råka slå förhårt.

Jag kör själv med 12oz som stoppningen är totalt obefintlig i, men det tar inte jag skada av:tungan Bara mina sparingspartners:D
Men när jag går match kör jag med 10oz då det är dom som gäler för min viktklass. Vilket jag älskar då jag slår sönder min motståndare:tuttar:tummenupp

Är inte ett par 16oz lite väl stora? Själv så kör jag 12oz sedan många år tillbaks utan problem för vare sig mig eller sparringpartners. Ett par 16 känns bara jävligt stora och svårkontrollerade.

Last edited:
Testa kickboxning. Sth Kickboxning kör hela sommaren. Kul och grymt bra träning. Lunchpass må, ons, fre och lite kvällspass.

Lindqvist: Hehe, nej då, är inte så att precisionen blir ordentligt försämrad - men skulle nog nästan kunna jämföra det med att ha ett litet glapp i styret på hojen, det skulle inte vara några större problem att köra ändå, men dom sista viktiga 5% är borta av ens kontroll är borta, och framförallt så blir det ett enormt irritationsmoment. (eller jämför med en sadel som glappar).

Ska vi ta en match om lindornas vara eller inte vara? :näsblod :D

Absolut! Det tycker jag:tummenupp

Vad väger herrn?

Lindqvist: Hehe, nej då, är inte så att precisionen blir ordentligt försämrad - men skulle nog nästan kunna jämföra det med att ha ett litet glapp i styret på hojen, det skulle inte vara några större problem att köra ändå, men dom sista viktiga 5% är borta av ens kontroll är borta, och framförallt så blir det ett enormt irritationsmoment. (eller jämför med en sadel som glappar).

Ska vi ta en match om lindornas vara eller inte vara? :näsblod :D

Tror inte TS åker till sthlm för att träna kickboxning nån timme per dag:D:gnissla

Testa kickboxning. Sth Kickboxning kör hela sommaren. Kul och grymt bra träning. Lunchpass må, ons, fre och lite kvällspass.

Last edited:
Svensk mma o brottning e samma. I sverige får dom ju inte slåss liggandes utan bara strypa ut.
En ren oddlad mma kille slår man ut ganska snabbt. Man bör ha en lång grund inom kick lr thaiboxning innan så man sen kan övergå till liggande.
För att bli bra på båda samtidigt tar lång tid.

Varför tror du att MMA och brottning är samma sak?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg