xt550 -83 drar över 1 liter/mil

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
gixxer 2001
hej
en kompist xt drar ca 1 liter milen vilket borde vara fritt mycket för mycket
jag har inte kört den så mycket men tycker att den går typ som en gammal sur xt borde den startar lätt osv ser inte ut som om det rinner ut nån bensin någonstans inte heller ur avgas systemet det luktar heller inte särkilt mycke sås om den upplever kanske att den är litte trött över 3000rpm

på denna hoj sitter vanlig bensinkran med on of res utan vakum styrning
så flotören kanske skulle kunna va ett problem
det sitter typ en vanlig spjällförgasare med en vakum klocka som skulle kunna va sliten eller något sådant vågar man skruva isär en så gammal förgasare fins det risk att det inte fins nya vakum grejer till en sådan?

nån som vart med om nått liknande?
skulle va najs med nått tipps innan man börjar skruva på nån annans hoj och pillar isär nått skit som e surt o laga=P

Jag skulle börja med att byta/tvätta luftfiltret!
Därefter en grundlig rengöring av förgasaren.

Mats

Är ni hundra på att den drar 1 liter per mil? kan det inte vara så att tanken är liten så får ni en chock att det blir soppatorsk efter 10-15 mil :tungan

Förklaringen hittas i nålventilen. Den hakar upp sig lite lätt då och då så den smygsuper under färd (skåpsuper:D) Kan tänkas att sprinten som håller nålventilen har vibrerat upp hålet/ovalt i alu pinnen så den ligger och tokhoppar under färd med små överflödningar som följd. Jag öppnade nämligen en xr 650 gasare nyss so gått 7000mil som hade detta problem.

Bifogat

• P3250020.JPG
    P3250020.JPG
    44.3 KB · Visningar: 105
Last edited:
Förklaringen hittas i nålventilen. Den hakar upp sig lite lätt då och då så den smygsuper under färd (skåpsuper:D) Kan tänkas att sprinten som håller nålventilen har vibrerat upp hålet/ovalt i alu pinnen så den ligger och tokhoppar under färd med små överflödningar som följd. Jag öppnade nämligen en xr 650 gasare nyss so gått 7000mil som hade detta problem.

ok coolt verkar vettigt skall kolla om nån dag antar att du menar splinten som håller flotören ser så ut på bilden i alla fall borde kunna gå o borra upp dem lite sopa i nånn form av popparrör eller något liknade kanske fins någon form av 2 komp chem metall som tål sås oxå:hoppa

ok coolt verkar vettigt skall kolla om nån dag antar att du menar splinten som håller flotören ser så ut på bilden i alla fall borde kunna gå o borra upp dem lite sopa i nånn form av popparrör eller något liknade kanske fins någon form av 2 komp chem metall som tål sås oxå:hoppa

Jag lagar med JB weld som tål allt Bara gjuta igen och borra om .Jag har alltid jb hemma så skrik till om vi ha. Du kan ju även ha felställd flotörhöjd. Eller hål i någon flotör eller skräp i nålmunstycket

Jag lagar med JB weld som tål allt Bara gjuta igen och borra om .Jag har alltid jb hemma så skrik till om vi ha. Du kan ju även ha felställd flotörhöjd. Eller hål i någon flotör eller skräp i nålmunstycket

coolt är lite osäker påmärket men e ganska säker på att jag använt den jb weld stick som man skär av o knådarihop typ värdens bästa chemmetall =P har du testat den "epoxy" varianten? o isåfall hur är den att arbeta med, vidhäftning kladdighet osv?

Ja har använt epoxyvarianten å plastat en topp med. Den e ganska lös i konsistensen och kladdig, har bra vidhäftning... Går inte å forma nåt vidare utan "rinner tillbaka"...

Last edited:
coolt är lite osäker påmärket men e ganska säker på att jag använt den jb weld stick som man skär av o knådarihop typ värdens bästa chemmetall =P har du testat den "epoxy" varianten? o isåfall hur är den att arbeta med, vidhäftning kladdighet osv?

Jag plastar toppar med det och gjuter i förgasare typ trottlar mm. Om man ska köra 24 tim tork tid vers, och lämna det måste man göra en gjutform eller vänta ca 1 tim och forma det då med tassarna, det går bra ,,rinner lätt. Man kan påskynda torktiden med värme så det är relativt hårt på en timme. Den vers (kallas 24min ) Jag har även 4 min vers och den kan man jämföra med vanlig kemisk metall typ plastickpaddings i arbetsvärde. Väldigt brotomt att få dit Då!
24 vers är ju starkas med en liten marginal till 4 min vers. Styrkan är ju hutlös. Påstås ju vara världens starkaste lim/spackel 278kg m2!! Plasickpaddings epoxy ligger inte ens på 200kg m2. Och tål inte i närheten av värmen denna tål 300 grader konstant med pikar på mer! När man väl lärt sig dess egenskaper är det lätt att hålla på med :tummenupp

Jag är beroende av detta börjar skaka om jag inte har flera paket hemma :D

Boost III generalagen för JB:D

Bifogat

• P3270022.JPG
    P3270022.JPG
    70.8 KB · Visningar: 75
  • blandade 492.jpg
    blandade 492.jpg
    103.1 KB · Visningar: 69
  • blandade 216.jpg
    blandade 216.jpg
    228.2 KB · Visningar: 68
  • blandade 289.jpg
    blandade 289.jpg
    133.2 KB · Visningar: 61
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back