Kolvringar+ mellanrum

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tjenare, håller på och monterar nya kolvar (Je turbo kolvar)

Men hur stort/litet mellanrum skall det vara på kolvringen?

Bästa hälsningar

Fredrik

Bifogat

• HPIM2074.JPG
    HPIM2074.JPG
    89.5 KB · Visningar: 243
Tryck ner ringen längre, där uppe är inte ringarna när de sitter på kolven.

Okok, skall göra det.

Men nu när det är nyborrat borde det väl inte spela någon roll vart ringarna sitter?

Man kanske skulle mäta uppe och nere för att se att det är rakt:confused:
Visste inte att det var nyborrat, men annars ska man mäta en bit ner i cylindern för att man inte ska luras av att det knappt är slitet längst upp jämfört med längre ner.

Man ska alltid kontrollmäta sitt kolvringsspel, inte kul om det är för litet, kan bli rätt häftiga skador då...

Rakt är det nog, verkstäder brukar kontrollmäta sitt arbete efteråt, om de är seriösa.

Visste inte att det var nyborrat, men annars ska man mäta en bit ner i cylindern för att man inte ska luras av att det knappt är slitet längst upp jämfört med längre ner.

Man ska alltid kontrollmäta sitt kolvringsspel, inte kul om det är för litet, kan bli rätt häftiga skador då...

Rakt är det nog, verkstäder brukar kontrollmäta sitt arbete efteråt, om de är seriösa.

Vi får hoppas motospeed har varit seriösa, men det tror jag.

Mätte lite mer nu, och jag får 0,015" på en ring och 0,020" på den andra. Antar att den med minst gap skall vara överst på kolven.

För dom är lika tjocka och jag hittar ingen märkning på vilken som skall vara överst

Vi får hoppas motospeed har varit seriösa, men det tror jag.

Mätte lite mer nu, och jag får 0,015" på en ring och 0,020" på den andra. Antar att den med minst gap skall vara överst på kolven.

För dom är lika tjocka och jag hittar ingen märkning på vilken som skall vara överst
Kollade bilden du la upp, står nåt på ringen där ju.

Märkningen ska iaf vara uppåt, det står i boken hur dem ska sitta annars, vilken som ska vara överst dvs (om du har en bok.)

Kollade bilden du la upp, står nåt på ringen där ju.

Märkningen ska iaf vara uppåt, det står i boken hur dem ska sitta annars, vilken som ska vara överst dvs (om du har en bok.)

Jo bägge är märka med "nr 100"

Har en haynes bok som jag har tappat bort, det är dock Je turbo kolvar jag skall montera.

Och ifrån Je pistons står det

Top: Grove .040 Land .225
2ND: Grove .040 Land .125
Oil: Grove .0795 Land .075

Land måste vara gapet:va

Jag har hittat den nu:tummenupp

Dock står det givetvis inget om Je kolvarna där.

Men Land måste vara gapet?

Skall man mäta gapet på komprimerad ring, eller opåverkad?
Komprimerad, opåverkad är ointressant.

Läs vad måttet ska vara i boken, mät, är det för litet = fila.

I med ringen i loppet.
Använd en kolv för att trycka ned ringen till det minst slitna stället i loppet (nema problema i en nyborrad cylinder) så att ringen verkligen hamnar "rakt" i loppet.
Mät med bladmått o fila därefter.

I med ringen i loppet.
Använd en kolv för att trycka ned ringen till det minst slitna stället i loppet (nema problema i en nyborrad cylinder) så att ringen verkligen hamnar "rakt" i loppet.
Mät med bladmått o fila därefter.

Det är jag med på, men frågan är nu vilken ring som sitter längst upp på kolven.

Finns ingen märkning vilken som skall vara var, förutom oljeringarna.

Bifogat

• HPIM2076.JPG
    HPIM2076.JPG
    195.1 KB · Visningar: 91
Nu blir det iofs lite Hedenhös-varning på inlägget men...
Översta ringen är ofta hårdförkromad medan ring två kan vara i gjutjärn.
Ring två uppifrån är (åtminstone på lite mer stillsamma motorer) en skrapring och har en fals på undersidan + aningen fasad anläggningsyta.
Och oljeringen har du redan hittat...

Men du:
Är det inte dags att fråga leverantören av kolvar/ringar? Inte skoj att göra fel med så dyra/fina grejer!

Det är jag med på, men frågan är nu vilken ring som sitter längst upp på kolven.

Finns ingen märkning vilken som skall vara var, förutom oljeringarna.

Som jag skrev till dig tidigare. Kolla upp i kolvleverantörens dokumentation vilken ring som ska sitta i vilket spår och hur resp ring ska vara vänd. Där står även hur du ska distribuera öppningarna. Lämpligt gap osv.

Typiskt brukar tex vara att oljeringar och expander har öppningarna på trycksidan av cylindern (bakkant) medans kompressionsringarna ska ha sina öppningar på den obelastade sidan och alla öppningar 45-grader förskjutna.

Men se till att skaffa dokumentationen är mitt tips. Det följer så gott som alltid med en instruktion med kolvarna. Kanske har firman som borrade din cylinderrad råkat behålla instruktionen?

Annars maila till JE och uppge numren under dina kolvar och fråga efter "ring spec sheets" för dina kolvar.

Här är ett exempel på hur dokumentation till kolvar kan se ut.

http://www.sscycle.com/admin/uploads/instructions/51-1028.pdf

Denna guide följde tex med i kartongen med mina S&S-kolvar. Som du ser är det rätt mycket info att tänka på. Så jag skulle leta rätt på dokumentationen till dina kolvar om jag var du.

Last edited:
Top: Grove .040 Land .225
2ND: Grove .040 Land .125
Oil: Grove .0795 Land .075

Land måste vara gapet:va

Ang Land:

Och måtten gissar jag, är i enheten "tum"
piston4.jpg

Nej, nej...... Eftersom det är varmast upptill på kolven behöver du mest kolvringsgap där! (störst termisk expansion)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025