E3WDC: Lätt/smidig hoj för trehjuligt hojprojekt?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Hej!

Är med i ett projekt där vi precis har bestämt oss för vilket koncept vi ska bygga. Förkortningen skrivs ut: Electric 3WheelDrive Concept. Det handlar om en trehjulsdriven motorcykel med två hjul fram och ett hjul bak.

Inspiration har tagits från Brudeli.
Vi kommer att ha en centrerad elmotor och hydraulisk bromsåtervinning/powerfunktion fram, så att den blir "trehjulsdriven". Vår konstruktion kommer likt Brudelin ha tilt och det är på den med tillhörande framvagn de flesta ingenjörstimmar kommer läggas.
Det mesta förutom vår egenkonstruerade framvagn kommer att tas från en donatorhoj för att kunna lägga tid innovativt konstruktionsarbete.

I oktober åker vi ner till Italien för delta i tävlingen Formula EHI Italy. Tävlingens olika moment sker i hastigheter på max 70 km/h. Donatorhojen ska med fördel alltså vara liten, lätt och smidig för att med lätthet glida igenom konbanorna.

Jag vet att sporthoj.com är fullt med nyttig kunskap, så här kommer några frågor till er.
Kom gärna med tips och andra idéer.

Vilken hoj skulle du välja? Har du en som skulle passa?

Tips på sponsorer? Jobbar du på ett företag som kan tänkas sponsra oss?

/ Oskar Eriksson, student vid Linköpings universitet

Last edited:
Eftersom jag själv precis är i fart med ett eget projekt (se länk i signaturen) så är jag nyfiken på "E-delen" i ert projekt. Alltså, det elektriska.

Vad har ni tänkt ha för motor, energikälla, mm?

Eftersom jag själv precis är i fart med ett eget projekt (se länk i signaturen) så är jag nyfiken på "E-delen" i ert projekt. Alltså, det elektriska.

Vad har ni tänkt ha för motor, energikälla, mm?

Huvudkomponenter:
Motor: Lemco 200-D127, 72 VDC, 11 kg.
Batterier: Thunder Sky TS-LFP 60 AHA, 60 ah, 57,5 kg.

Om du vill komma undan billigt finns det kit med alla komponenter inkluderade. Enbart batterierna vi har tänkt oss går på runt 30000 kr och motorn cirka 15000 kr.
Vet du någon bra leverantör inom EU?

Projektkursen jag är med i innehåller två projekt. Det andra är ganska likt ditt men har en skilland, att det ska byggas på en mediumsizecross.
Inspirationslänk :) Zero Motorcycles

Last edited:
Intressant, samma motor som jag tänkt. Från USA finns ju många kit som innehåller det mesta, men ska man lägga på moms och tull på det så får man mer av Lemco motorn, prestanda/kr. Känner inte till några åf annat än denna snubbe som tar in KellyControllers sortiment: http://www.ev-elbil.se/motorer.html

Själv kommer jag köra på blybatterier av den enkla anledningen att det är billigt. Inte nog med att andra batterier kostar mer, de är känsligare och kräver svindyra laddare. Totalt kommer dock mina batterier väga lika mkt som era batterier men bara ha knappt halva kapaciteten.

Du sökte sponsorer? Eva Håkanson (som figurerade nyligen i Bike, http://www.evahakansson.se) byggde om en 125:a till eldrift, de kallar den ElectroCat. Lite klenare motor men mkt andra fina prylar. Minns jag rätt blev de tydligen sponsrade av http://www.celltech.se. Men när jag kontaktade dem (inte för att få spons) så var de inte så intresserade av att hjälpa. Säljer bara till företag...pff

En annan intressant sida är http://www.electricmotion.org/. En kille som bygger hojen med delar enbart beställda från internet, nästan som en "how to". Iaf så har han en bra excell-modell som man kan leka med för att få ut lite värden: http://lennonrodgers.googlepages.com/vehicle_calculations.xls

Förlåt om jag kanske trampar på en massa tår här, men varför bygga ett fordon som ingen vill ha?

Hur många Brydeli säljs det?
Vad används dom till?

Skit helt och hållet i dom funderingarna och bygg en vettig TukTuk som går på el istället, för det första: finns det avsättning för hur många som helst, för det andra: desto enklare uppbyggd desto bättre, för det tredje: det är DÄR en miljövinst skulle gå att göra, istället för att dom ska bränna bensin och olja i tvåtaktsmotorer.

Att hitta på en ny värdelös leksak för I-länderna gör ingen miljönytta.

Förlåt om jag kanske trampar på en massa tår här, men varför bygga ett fordon som ingen vill ha?

Hur många Brydeli säljs det?
Vad används dom till?

Skit helt och hållet i dom funderingarna och bygg en vettig TukTuk som går på el istället, för det första: finns det avsättning för hur många som helst, för det andra: desto enklare uppbyggd desto bättre, för det tredje: det är DÄR en miljövinst skulle gå att göra, istället för att dom ska bränna bensin och olja i tvåtaktsmotorer.

Att hitta på en ny värdelös leksak för I-länderna gör ingen miljönytta.

Jag håller med dej till 100%.

När ett tjugotal civilingenjörsstudenter slår ihop sina kloka huvuden blir det lätt tekniskt och kanske inte alltid så mycket tänk på en eventuell slutkonsument.
Vi har som jag skrev innan två projekt igång samtidigt, elcrossen och trehjulingen. Eftersom jobbet med elcrossen blir mer utav ett monteringsjobb har vi i det andra projektet valt en mer "innovativ"/konstruktiv inriktning. Målet med det projektet är alltså att få lite motstånd, lite att jobba med. Projektets huvudsyfte är såklart att få fram en bra produkt men vägen dit är minst lika viktig. En annorlunda skapelse ger oss sannolikt större uppmärksamhet, vilket är bra för både oss och eventuella sponsorer.

Varför tre hjul?
Fordonet är tänkt att användas i stadsmiljö där man ofta tvingas stanna och starta vid till exempel trafikljus. Den hydrauliska bromsåtervinningen gör att man kan starta med den upplagrade kraften, vilket ger en energivinst. Två framhjul är ett krav för att på ett bra sätt kunna lagra in bromsenergin utan att eventuella hjulsläpp blir farliga.
Genom att ha tre hjul breddar man också målgruppen. Människor som inte klarar av att hantera en tung tvåhjulig motorcykel men som vill känna på den rätta MC-känslan. Alltså att på ett följsamt sätt kunna följa med fordonets rörelse in och ur kurvorna, att vara "ett" med maskinen.

Last edited:
Du sökte sponsorer? Eva Håkanson (som figurerade nyligen i Bike, http://www.evahakansson.se) byggde om en 125:a till eldrift, de kallar den ElectroCat. Lite klenare motor men mkt andra fina prylar. Minns jag rätt blev de tydligen sponsrade av http://www.celltech.se. Men när jag kontaktade dem (inte för att få spons) så var de inte så intresserade av att hjälpa. Säljer bara till företag...pff

:tummenupp.

Vad har ni kikat på för "controller" (kontrollenhet kallar jag det)? Jag skippar regen. på min moppe pga två anledningar.

För det första kostar ju en kontrollenhet som klarar av regen mer och man behöver även en extra kontaktor och extra sladdar (totalt sett mer vikt och pengar).

För det andra har jag fått för mig att om man har regen så sliter det mer på batterierna. Eftersom de är gjorda för att klara ett antal laddningscykler så varje gång man laddar batterierna när man bromsar så använder man en cykel. Det är iaf vad jag hört eller fått för mig, om det stämmer vet jag inte :P

För det andra har jag fått för mig att om man har regen så sliter det mer på batterierna. Eftersom de är gjorda för att klara ett antal laddningscykler så varje gång man laddar batterierna när man bromsar så använder man en cykel. Det är iaf vad jag hört eller fått för mig, om det stämmer vet jag inte :P

Näe, man förbrukar inte en laddcykel varje gång, i såna fall skulle aldrig regenerativ broms ha slagit igenom om du tänker efter.

Jag har för mig att man måste ladda ur/i uppemot 30% för att batteriet ska uppfattade som en laddcykel, det har med värmeutveckling och kristallifiering i batteriet att göra, jag är ingen expert på det där, men en regenerativ bromsning är att betrakta som en "float-cykle" dvs cellerna balanserar mot varandra.

Vi hade slutpresentation av projektet idag. :banana

Hemsida: http://bikelith.myhood.se

Uppdatering kommer att ske.

Uppföljningskurs i höst där våra fordon ska finjusteras och få batterier samt motorer monterade. Batterier och motorer kommer nästa vecka.

Vi hade slutpresentation av projektet idag. :banana

Hemsida: http://bikelith.myhood.se

Uppdatering kommer att ske.

Uppföljningskurs i höst där våra fordon ska finjusteras och få batterier samt motorer monterade. Batterier och motorer kommer nästa vecka.
Jag som trodde ni var helt klara. Då kommer jag nog bli klar med mitt bygge före er. Lycka till framöver!:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back