Laga min tank...

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tjena.

Vurpade för ett tag sen. Tänkte kolla om det finns någon som kan laga min tank, och om det ens är möjligt. Ser rätt så svårt ut att få det bra:

tank.jpg

tank4.jpg

tank2.jpg

Sånt där kan man ju nästan fixa själv. Knacka in det som sticker ut utanför orginalformen, sen slipar du bort lös färg, smuts mm och spacklar upp tanken, slipa till rätt form, slipa av resten av tanken så den blir matt och klistermärkena försvinner, sen är det bara att lacka den! Ett tips då är ju att sätta på Honda-klistermärkena innan klarlacken läggs på.

Jepp ser ut att gå att knacka ut underifrån (ta bort tank och sedan pumpen i botten). Vad du helst inte ska göra är att spackla igen en så stor buckla då man kan ha otur och tappa lagningen efter en del körning och vibrationer.

Annars prata med en bilfirma om vilken plåtknackare de kan tänkas rekomendera, dom brukar ha bra koll på det.

Jepp ser ut att gå att knacka ut underifrån (ta bort tank och sedan pumpen i botten). Vad du helst inte ska göra är att spackla igen en så stor buckla då man kan ha otur och tappa lagningen efter en del körning och vibrationer.

Annars prata med en bilfirma om vilken plåtknackare de kan tänkas rekomendera, dom brukar ha bra koll på det.

+1, försök knacka ut så mycket som möjligt, använd så lite spackel som möjligt.
Knackningen kan du kanske be hjälp om, spacklingen ska du nog sköta själv! Det är bara att spackla och slipa x10...

Sånt där kan man ju nästan fixa själv. Knacka in det som sticker ut utanför orginalformen, sen slipar du bort lös färg, smuts mm och spacklar upp tanken, slipa till rätt form, slipa av resten av tanken så den blir matt och klistermärkena försvinner, sen är det bara att lacka den! Ett tips då är ju att sätta på Honda-klistermärkena innan klarlacken läggs på.

Du menar att han ska spackla / fylla en buckla där man får in hela näven?

Nej. Det ska du inte göra. Antingen släpper hela skiten eller så spricker det på grund av vibrationer och då ser det hemskt ut. Att spackla runda (och konkava) ytor är svårt. Gör inte detta!

Försök istället med avlångt verktyg från insidan knacka ut det värsta du kan av bucklan och få den så slät som du bara kan, kan du börja tänka på spackla. Ju tunnare spacklet är ju flexiblare är det (mindre känsligt mot vibrationer).

Alternativet är väl att försöka hitta en begagnad tank.

Annars lämnar du in tanken till närmsta plåt o svets gymnasium och ber dom skära ut den skadade delen och forma en ny. Kostar ca 2 pricess tårtor. Spackla får du göra själv :)

Jovisst går det, allt går (nästan iaf).

Men om jag vore du skulle jag försöka leta efter en begagnad tank, har du lite tur kanske du till och med hittar en i samma färg.

Ställ kostnaden/tiden mot att banka ut din befintliga tank mot att hitta en fräsch, begagnad sådan. Bankar du ut din gamla måste du lacka om den i vilket fall som helst.
Men sen om du vill ta dig an ett litet projekt som att få ordning på din befintliga så är det bara köra på tycker jag! :tummenupp

Tro mig, har letat på alla sidor! Hittar ingen tank på ebay.de eller ebay.co.uk. Har kollat runt på lite skrotar/demontering också... det är ju en rätt så ny hoj = lite reservdelar.

Men ska kolla runt lite till så får vi se hur jag gör. Tack för all hjälp gubbar.

Tro mig, har letat på alla sidor! Hittar ingen tank på ebay.de eller ebay.co.uk. Har kollat runt på lite skrotar/demontering också... det är ju en rätt så ny hoj = lite reservdelar.

Men ska kolla runt lite till så får vi se hur jag gör. Tack för all hjälp gubbar.

Aj fan, ja då är det bara ta fram gummiklubban och vinkelslipen. Tanken är helt klart lagbar!

Om det finns någon duktigt på detta (dra ut bulor etc..) som kan göra sådant på kvällstid eller ledig tid så PM:a mig, jag behöver oxå hjälp!!!

Tack för trådlån!

Mvh fredrik

Annars lämnar du in tanken till närmsta plåt o svets gymnasium och ber dom skära ut den skadade delen och forma en ny. Kostar ca 2 pricess tårtor. Spackla får du göra själv :)

Ja men om man inte kommer att sakna 1 dl bensin som bucklan stjäl så ska man inte skära bort bucklan. Bättre att forma en ny bit och svetsa utanpå och inte skära hål i tanken.

Ja men om man inte kommer att sakna 1 dl bensin som bucklan stjäl så ska man inte skära bort bucklan. Bättre att forma en ny bit och svetsa utanpå och inte skära hål i tanken.

Jo det kan man göra men det finns material som gör det tätt, om det var det
du syftade på...?

Njae svetsa plåt är lätt och lätt att få tätt. Men man gör gärna så för att slippa skära om man inte behöver och därmed påverka tanken så lite som möjligt. Du kan få andra problem med formen etc när man skär ut en stor bit av en tank just där det finns flera former. Därför om man inte tvunget behöver så är det lättast att inte skäara utan bara göra en plåtbit som stämmer och svetsa över skadan.

Du kan trycka ut en del av bucklan med vatten. Använd inte tryckluft! Och om du ska svetsa i tanken, fyll den FULL med antingen bensin eller vatten. Svetsa inte i en tom bränsletank. Belive me!

Du kan trycka ut en del av bucklan med vatten. Använd inte tryckluft! Och om du ska svetsa i tanken, fyll den FULL med antingen bensin eller vatten. Svetsa inte i en tom bränsletank. Belive me!

hmm va? Svetstar alltid tomt. Inga problem. Svetsten ska ju gå igenom hur i .... har du tänkt det med fullt av bensin?????

Töm tanken och ta bort pump och tanklock Inga probs....

Du kan ju inte råda folk att svetsa i bensinfyllda tankar....man ska inte posta om man inte vet eller direkt livsfarliga råd....någon kan ju få för sig att det är rätt...
Man får ABSOLUT INTE svetsa i en tank med bensin i. Det är direkt LIVSFARLIGT.

Last edited:
På min hemsida så finns det före och efterbilder på min tank...
Uppskuren, svetsad, spacklad och lackad...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa