Inget ljud på VOB filer i dreambox

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Hej! Jag har en Dreambox DM-600. Jag har att antal filmer som jag konverterat till VOB. Jag får upp dem i dreamboxen och kan spela upp dem normalt. Men jag får inget ljud. Jag har självklart ljud på de vanliga tv kanalerna. Jag testade att spela upp VOB filerna i datorn och då hade jag inga problem med ljudet. Men på tvn är det knäpptyst. Någon som är haj på detta och vet vad det beror på?
Försökt att googla information om saken utan framgång. Så om någon kan dessa apparater blir jag mycket tacksam.

Det kan bero på flera olika saker.
Hur är TV kopplad till Dreamboxen? Scart eller HDMI?
Det kan vara så att boxen vid uppspelning av VOB-filer skickar ljudet i ett format som inte din TV kan spela upp. Exempelvis DTS (eventuellt också dolby digital 5.1)
Kolla igenom alla inställningar för downsampling av ljud och format för ljudutmatning.
Jag har råkat ut för ungefär samma sak på vissa DVD-filmer på min media PC och det berodde på att just dom filmerna hade ljudspåret som DTS (Ohörbart bättre kvalitet än DD 5.1) och min gamla härk till surroundförstärkare kunde inte avkoda DTS. Jag löste det genom att ställa in så att den kodade om ljudet innan den skickade ut det till ett format som förstärkaren klarade av. Det är den troligaste orsaken. För det ska ju som sagt gå.

Har du testat filerna innan du försöker köra dem i dreamboxen?

Det kan bero på flera olika saker.
Hur är TV kopplad till Dreamboxen? Scart eller HDMI?
Det kan vara så att boxen vid uppspelning av VOB-filer skickar ljudet i ett format som inte din TV kan spela upp. Exempelvis DTS (eventuellt också dolby digital 5.1)
Kolla igenom alla inställningar för downsampling av ljud och format för ljudutmatning.
Jag har råkat ut för ungefär samma sak på vissa DVD-filmer på min media PC och det berodde på att just dom filmerna hade ljudspåret som DTS (Ohörbart bättre kvalitet än DD 5.1) och min gamla härk till surroundförstärkare kunde inte avkoda DTS. Jag löste det genom att ställa in så att den kodade om ljudet innan den skickade ut det till ett format som förstärkaren klarade av. Det är den troligaste orsaken. För det ska ju som sagt gå.

En kommentar om DTS ljudet.

Det känns som att det är bättre "boost" i DTS spåret än vanliga DD 5.1. Men oftast är DTS spåret upp "boostat" 6db jämfört med DD.

Läs gärna mer här http://www.component.se/forum/index.php?s=&showtopic=6499&view=findpost&p=72997

En kommentar om DTS ljudet.

Det känns som att det är bättre "boost" i DTS spåret än vanliga DD 5.1. Men oftast är DTS spåret upp "boostat" 6db jämfört med DD.

Läs gärna mer här http://www.component.se/forum/index.php?s=&showtopic=6499&view=findpost&p=72997

Intressant. Jag har faktiskt inte upptäckt det trots att jag faktiskt jämfört båda formaten. Media-PCn kan ju avkoda och skicka till förstärkaren men troligen reglerar den nivåerna så att det ska bli samma. Drivrutin, hårdvara eller inställningar vet jag inte. Hursom så är det ju inte bättre kvalla på DTS så jag brukar ta bort det spåret om det finns ett DD spår.

NU känner jag mig så där gammal igen, vad är en dream box?

Det är en såndärniga modern digitaltvmottagare (för antingen kabeltv, marksänt eller sattelit) som kan spela in skit i lustiga format till en hårddisk, sedan kan den spela upp skiten också, oftast med ljud, men om man kopplar den därninga boxen till internätet så kan man tanka hem sånt som andra har spelat in, och då kan deras boxar ha sparat ljudet på något annat finurligt sätt.

Det är en multimedia-dator som körs på en linuxbas och spelar upp/in det mesta, dessutom kan man köra "cardshare" över internet, dvs man delar programkort med varandra så man får många kanaler gratis/nästan gratis, men det är lika omoraliskt som fildelning, så det är nästan ingen som gör sånt.

NU känner jag mig så där gammal igen, vad är en dream box?
En enklare text kommer här istället för GUW

En dreambox är en digital mottagare. Men mjukvaran i den är Linux, och med linux kan du göra det mesta. Men till 99% så används dreambox för cardsharing.

Alltså, en person tecknar alla kanaler hos viasat & canal digital tex. Denna person har en server hemma med linux som mjukvara (till99%) & 2st kortläsare som han stoppar in korten i som han har fått av sina kanal leverantörer.
Sen har tex 11st polare oxå köpt en dreambox, och i deras dreambox laddar man upp ett konto med ett ip nummer till servern + kopplar upp dreamboxen till ínternet

Sen har dom här 11 st oxå satt upp en parabol oxå tex för att få bild.

Dreamboxen tar bilden från parabolen men hämtar uppgifter från servern (digital korten) för att få det att fungera.

Så 11 pers + serverkillen =12pers delar på kostnaden för alla kanaler. det blir ungefär 1500kr/år per person totalt för alla kanaler från Viasat / CD

En enklare text kommer här istället för GUW

En dreambox är en digital mottagare. Men mjukvaran i den är Linux, och med linux kan du göra det mesta. Men till 99% så används dreambox för cardsharing.

Alltså, en person tecknar alla kanaler hos viasat & canal digital tex. Denna person har en server hemma med linux som mjukvara (till99%) & 2st kortläsare som han stoppar in korten i som han har fått av sina kanal leverantörer.
Sen har tex 11st polare oxå köpt en dreambox, och i deras dreambox laddar man upp ett konto med ett ip nummer till servern + kopplar upp dreamboxen till ínternet

Sen har dom här 11 st oxå satt upp en parabol oxå tex för att få bild.

Dreamboxen tar bilden från parabolen men hämtar uppgifter från servern (digital korten) för att få det att fungera.

Så 11 pers + serverkillen =12pers delar på kostnaden för alla kanaler. det blir ungefär 1500kr/år per person totalt för alla kanaler från Viasat / CD

Exakt :tummenupp
Har hela boxer utbudet nu för 300kr i halvåret men kommer antagligen att byta, då får jag canaldigital + viasat's hela utbud för runt 1500kr/år.
Går även att dela kort till flera boxar inom hemmet = slipper tvillingkort.
All musik jag har på datorn kör jag via Dreamboxen till hembioanläggningen, går att streama film från en dator till dreamboxen.
Man kan kolla Youtubefilmer, lyssna på internetradio mm mm också via dreamboxen.
Kanonpryl, men den kan behöva en hel del handpåläggning för att funka som man vill.

Ah, missat att prenumerera på min egen tråd! :huvet

Steffo, ditt svar lät ju ganska medvetet minst sagt. Men jag är inte helt hemma på hur jag ska kolla inställningarna.. Får väl kika lite..
Den är iaf kopplad via scart. Jag har ju inte datorn/dvdspelare kopplad till dreamboxen så jag ar aldrig testat hur ljudet blir vid uppspelning då. Men filmer som spelats in från tvn har ljud. Det är bara de jag vill ladda över från datorn till boxen via ftp som strular. Visst, jag ser en del film på datorn också, men vill kunna se dem på lite större ruta också. Vid denna skärm sitter man tillräckligt länge ändå mellan varven...

Putte, filmerna funkar i datorn, både bild och ljud är precis som det skall vara. Sedan kör jag över dem via ftp och inget strular där heller. Förutom att ljudet inte vill sig.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...