Körkort 2009

Vart fick du åka på upk då? Hur var vv-mannen? Lättsam el stenghård? =)

Så här gick dagen till:
Värmde upp ute på Hässlös banor drygt 1 timme innan det var dags, 9:15. Fick säkerhetskontroll "Lager". Körde sedan lågfarts 1:an, högfart och broms 70, 90 utan problem.

Fick därefter vänta ett tag på trafiken. Vi var 3 st som körde upp.

Vi utgick från MAX (hamburgerhaket) vid Hälla. Åkte rondellen rakt över mot Expert/Willys. Sedan ner på E18 mot Oslo. Svängde av vid Westinghouse och in mot Gideonsberg, förbi Gidde-högstadiet, sen höger upp på Bergslagsvägen (56:an). Rondeller, bort mot Tillberga. Sedan in på en mindre väg mot Näs. Där blev det smal grusväg med öppna ytor (brassade på) blandat med bebyggelse där jag tog det extra lugnt. Sen tillbaka ut på 56:an inåt Västerås. Svängde mot Stenby i rondellen. Körde därefter igenom hela Finnslätten (ABB). Vänster i rondellen mot E18 Stockholm. Kom fram mot OK-Norrleden. Svängde precis innan macken till vänster in och bort till MAX.

VV-snubben hette Jorma och ska enligt min körlärare vara en av de lugnare och trevligare. Han förklarade allt lugn och metodiskt, inga konstigheter, bra kille.
 
Börjar dra ihop sig till teoriprovet nu faktiskt :) Lite nervöst men det ska nog gå bra hoppas jag! Skiljer det sig mycket från bilteoriprovet eller är det ungefär samma sak?

Ungefär samma, fast med några frågor som är specifikt för mc. Typ vikter, effekt, hur man ska köra i olika situationer mm.
Finns ju körkortsprogram man kan köpa, själv läste jag bara boken o körde dator-programmet ett par gånger innan så va saken biff. :)
 
Jaaaa, då var det dags för mig. Klarade uppkörningen för A igår. Redan hunnit med 30 mil igår och 6 mil idag. Vilken underbar känsla att köra själv. Nu är det tyvärr dags att jobba så cykeln får vila ett tag.

Lycka till alla som håller på.
 
Jaaaa, då var det dags för mig. Klarade uppkörningen för A igår. Redan hunnit med 30 mil igår och 6 mil idag. Vilken underbar känsla att köra själv. Nu är det tyvärr dags att jobba så cykeln får vila ett tag.

Lycka till alla som håller på.


Vilka papper hade du med dig till uppkörningen? :)
 
Jaha då var körkortet grejjat äntligen :)

Vi var 4st som körde upp, 2st kuggade redan på manöverproven och den tredje vet jag inte hur det gick för.

Hur eller hur. Började med säkerhetskontroll av hjul och däck fick sedan leda cykeln runt ett hörn och bakåt. Sedan krypkörning i serpentinbana mellan konor. Efter det högfartsprovet som jag fick göra om 1 gång för att jag inte höll 50km/h vid själva undanmanövern. Efter det inbromsning i 70 och 80 och sen lite lir på 70,90 och grusvägar och sedan var det en glad 21 åring som tillslut stod utanför körskolan med körkortsbeviset i handen :tummenupp

Lycka till ni som håller på! :banana
 
foten ska nog inte vara några problem men jag är lite obekväm i att köra i 90km/h o sen bara nypa åt frambromsen med rädlsa för att flyga över styret :) frågan e hur hårt jag behöver nypa åt o hur lång strecka har jag på mig att stanna? kniper ni åt med benen mot tanken o rätar upp ryggen o håller blicken långt fram? imorgon e sista dubbel lektionen innan uppkörningen.... nervös som en gris innan slakt!
 
Hej, kan man köra upp med en sporthoj, altså en FZR 1000?
Vill inte ge 1600kr mer för att låna deras på skolan.
 
foten ska nog inte vara några problem men jag är lite obekväm i att köra i 90km/h o sen bara nypa åt frambromsen med rädlsa för att flyga över styret :) frågan e hur hårt jag behöver nypa åt o hur lång strecka har jag på mig att stanna? kniper ni åt med benen mot tanken o rätar upp ryggen o håller blicken långt fram? imorgon e sista dubbel lektionen innan uppkörningen.... nervös som en gris innan slakt!

Du ska ju inte göra i stil med "1 2 3 nypa i utav bara h*lvete vad som går", utan först göra dig bromsberedd (slå av gas, handen på bromsen och dra in en bit av det spelet som finns innan bromsen tar). Sen när du kommit fram till konan där du ska börja bromsa kramar du snabbt och bestämt in ett ganska hårt tryck och ev ökar trycket "mjukt" vid behov. När du fått in känslan för hur mycket du ska "ta i" i 70 km/h, så gör du bara detsamma i 90 km/h. För att slå över ska det ganska mycket till. När jag övade nitade jag som bäst så att bakhjulet precis lyfte innan jag stannade. Känner man att baken lyfter är det bara att hålla kvar knän/blick och lätta på frambromsen.

Nervositeten förstår jag... kände samma sak i helgen ;) Man lugnar sig när man väl fått påbörja uppkörningen. Då övergår den i koncentration.
 
Hej, kan man köra upp med en sporthoj, altså en FZR 1000?
Vill inte ge 1600kr mer för att låna deras på skolan.

ja det kan man, men du kommer troligtvis att få problem i lågfartsprovet iom att det är rätt så tajt. Dom har "visst överseende" med att vissa hojjar inte svänger lika bra som andra.
 
Tack, det var dels det jag menade, antligen så övar jag in ordentligt med krypkörning, eller så lånar jag farsans 1100 Dragstar- en gubbhoj, den kan vara lite lättare just för sånt. Perfekt hade varit en motadr:)
 
Så här gick dagen till:
Värmde upp ute på Hässlös banor drygt 1 timme innan det var dags, 9:15. Fick säkerhetskontroll "Lager". Körde sedan lågfarts 1:an, högfart och broms 70, 90 utan problem.

Fick därefter vänta ett tag på trafiken. Vi var 3 st som körde upp.

Vi utgick från MAX (hamburgerhaket) vid Hälla. Åkte rondellen rakt över mot Expert/Willys. Sedan ner på E18 mot Oslo. Svängde av vid Westinghouse och in mot Gideonsberg, förbi Gidde-högstadiet, sen höger upp på Bergslagsvägen (56:an). Rondeller, bort mot Tillberga. Sedan in på en mindre väg mot Näs. Där blev det smal grusväg med öppna ytor (brassade på) blandat med bebyggelse där jag tog det extra lugnt. Sen tillbaka ut på 56:an inåt Västerås. Svängde mot Stenby i rondellen. Körde därefter igenom hela Finnslätten (ABB). Vänster i rondellen mot E18 Stockholm. Kom fram mot OK-Norrleden. Svängde precis innan macken till vänster in och bort till MAX.

VV-snubben hette Jorma och ska enligt min körlärare vara en av de lugnare och trevligare. Han förklarade allt lugn och metodiskt, inga konstigheter, bra kille.

Ok,,liten "kuggis" direkt va, för efter rondellen mot willys osv är det väll högerregeln om jag inte minns fel va?även fast ingen kör efter den där...
återigen,,stort Grattis!!!
 
Själv säger jag att du bör öva på de olika momenter för sig... vändning (krypköra vändor), serpentin för sig, bromsövning... när du gjort detta kommer höghastighet inte vara några bekymmer.

Exakt! Ytterligare ett tips inför höghastighetsbanan (vändningen) är att träna mycket på "snabba åttan"! :)
 
Fixade lappen idag :D Så underbart gött att ha det fixat nu! Dags att leta hoj :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top