ER6-tråden

jag bytte styre mest pga jag blev så sjukt trött i axlarna när man kör inspirerat med mycket inbromsningar under lång tid.. och med det nya styret så blev det helt annorlunda.. plus att känslan över hojen blir en helt annan.. håller helt med om puch känslan över original styret..
 
Avbeställ, åk till Stibix i Borås imorn, köp och åk hem.
De har kanonpriser, oslagbara, sjukt trevlig personal, kunniga, billiga på service ja bättre går inte.

Alla nya hojar hemma också!

Ett HETT tips bara!

tack för tipset! :tummenupp
Men ja var där nyss och de hade fått in den, de var bara monteringen kvar. Skulle få den Måndag eller Tisdag nästa vecka :)

En fråga: Funderar lite på att byta avgassystem. Men det finns Slip-On och så finns helsystem....skillnad? rätt så stor skillnad är det på priset iaf.

Sen så kollade jag in bikersneed efter singelcuts men det finns ju inte till er6?!
 
tack för tipset! :tummenupp
Men ja var där nyss och de hade fått in den, de var bara monteringen kvar. Skulle få den Måndag eller Tisdag nästa vecka :)

En fråga: Funderar lite på att byta avgassystem. Men det finns Slip-On och så finns helsystem....skillnad? rätt så stor skillnad är det på priset iaf.

Sen så kollade jag in bikersneed efter singelcuts men det finns ju inte till er6?!

Ahh skönt att det löste sig, Stibix är underbara som sagt.

Ja visst är det lite skillnad på slipon och helsystem men de gör inte så mycket på en er6 faktiskt. Köp istället då powercommander o filter istället det gör mer än helsystem.
Så slipon är att rekommendera för de pengarna o vill du har mer effekt så köp PCIII och filter.

Du måste nog ringa bikersneed som kuts till ER6, tror dom har kass uppdaterad hemsida bara, ring och hör med dem istället för det skall finnas.

Visa gärna någon bild på din nya skönhet när du får hem den. :tummenupp
 
Kanske inte riktigt till denna tråd men ändå lite intressant då många första köpare kittar er6:an

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/blivande-mc-forare-maste-ga-riskkurs-1.12440

Man kan ju bli tungt less.. istället kanske man skulle satsa på att utbilda bilförare i samband med körkort. Lägga en timme på att få bilförare mer uppmärksamma för trotts att jag är relativt ny med mc kort så har jag fan stenkoll på det mesta i trafiken för att allt drabbar oss på hojj. När man sätter sig i en bil slår det som om och man förlitar sig mer på speglarna, instinktiva handlingar (ex du upptäcker en avfart lite för sent och svänger iallafall..) Så kanske skulle det läggas in en dag under utbildningen för att få in tänket på den stora massan och inte göra mc-kortet ändå dyrare! När jag tog fallskärmscertet lärde man sig behandla fel och lösa dem med minsta möjliga dödlighet. Enklast att få den stora mängden att fatta måste ju således vara att utbilda massan inte de få stackarna som blir ihjälkörda. Trotts allt är väl mc´s grundregel att ingen ser dig och alla vill dig illa.. eller har jag lärt mig fel?

Jaja nu blir det en söndagstur till Marsstrand tror jag ;)
 
Ta bort klistermärke

Hej

Jag stör mig på klistermärket som sitter mitt uppe på tanken men det sitter fast hårt som f... Är det någon som har tips på hur man får bort det utan att orsaka någon skada?
 
Hej

Jag stör mig på klistermärket som sitter mitt uppe på tanken men det sitter fast hårt som f... Är det någon som har tips på hur man får bort det utan att orsaka någon skada?

Värmepistol... ha en bit ifrån bara o svep över o sen pilla med fingrarna..
 
Körde licenskurs på Mittsverigebanan med min ER-6F idag, jäkligt roligt, funkade helt klart OK.
 
Kollar lite efter en ER-6n nu till sommaren.
Finns ju inte jättemånga begagnade ute nu så som det fanns för ett tag sen.

Är denna något att ha till det priset?
Går det att göra mer på priset eller det är bara glömma?

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_N_Obs_priset_21786693.htm

Har för mig att någon här i tråden jobbar på Johans MC i Göteborg.
Hur är den isf i skicket mm?

Något man bör se upp med vid ändå såpass många mil och hur ligger serviceintervallerna efter 1000 milars?
 
Last edited:
Kollar lite efter en ER-6n nu till sommaren.
Finns ju inte jättemånga begagnade ute nu så som det fanns för ett tag sen.

Är denna något att ha till det priset?
Går det att göra mer på priset eller det är bara glömma?

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_N_Obs_priset_21786693.htm

Har för mig att någon här i tråden jobbar på Johans MC i Göteborg.
Hur är den isf i skicket mm?

Något man bör se upp med vid ändå såpass många mil och hur ligger serviceintervallerna efter 1000 milars?


Jag tror att det är det priset som gäller, min hade gått strax under 800 och jag betalade ungefär vad du skulle få ge där. Jag handlade dock hos privatperson.

Lycka till, mycket bra hoj för överkomliga pengar. Nästa år fyller jag 30, kanske blir nått annat billigt då!
 
har äntligen fått min hoj, hämtade ut den idag! :)

Men har ni märkt att det piper lite grann från motorcykeln? trodde att jag hade tinituss ett tag när jag körde...men när jag stängde av hojen så slutade det pipa. märkligt. Och sen att det blir extremt varmt vid nedre delen av benet..känns faktist lite obehagligt när man kör längre sträcka. Har någon här märkt av de "problemen"?? Annars är jag nöjd hehe :)
 
Tjeer!

De där pipande ljudet du tänker på måste bara vara från bränslepumpen(?) och jag har det på min hoj åxå. Jag ska fråga om det går att göra ngt åt när hojen ska in på 100 mila service.
Varmt vid nedre delen av benet... Inget jag märkt ngt av. Höger eller vänster?
 
Nu var man äntligen ägare till en Er6-n!
Det blev en svart/guld, alltså -06

Hela 90 mil på mätaren, skivbromslås, helt ny C-Tek laddare och ABS!

hela kalaset gick på 41 000:- helt klart överkommligt!

Over and out...
 
Tjeer!

De där pipande ljudet du tänker på måste bara vara från bränslepumpen(?) och jag har det på min hoj åxå. Jag ska fråga om det går att göra ngt åt när hojen ska in på 100 mila service.
Varmt vid nedre delen av benet... Inget jag märkt ngt av. Höger eller vänster?

jaaa, man blir ju lite nojig av de dära! Brukar vänja sig vid vissa ljud, men absolut inte de där äckliga pipandet :tungan
Ska dit imorgon o fråga verkstaden, återkommer med mera info.
Det där med värmen, de kanske var så just bara för att det var typ 23 grader varmt i Jönköping under dagen..kanske inte de bästa vädret för mc-åkning. Man blev ju lika blöt som en disktrasa under kläderna hehe. Körde lite under kvällen o märkte inte av värmen alls faktist!
Fan...redan kommit fram 5 personer till mig idag och öst komplimanger över min super snygga hoj :yoparty

bilder på ingång...
 
jaaa, man blir ju lite nojig av de dära! Brukar vänja sig vid vissa ljud, men absolut inte de där äckliga pipandet :tungan
Ska dit imorgon o fråga verkstaden, återkommer med mera info.
Det där med värmen, de kanske var så just bara för att det var typ 23 grader varmt i Jönköping under dagen..kanske inte de bästa vädret för mc-åkning. Man blev ju lika blöt som en disktrasa under kläderna hehe. Körde lite under kvällen o märkte inte av värmen alls faktist!
Fan...redan kommit fram 5 personer till mig idag och öst komplimanger över min super snygga hoj :yoparty

bilder på ingång...

Naaajs! Välkommen til er-6 klubben då! Vad blev det för någon? -09a ? Svart, vit eller orange?

Själv meckade jag på mitt slip-on som jag fick på posten igår. Ett Hurric Cone, REKOMMENDERAR STARTK! Jäklar vilket gött ljud de blev (bikeshop sweden rekommenderade till mig)! :banana Snyggt som fan också, samt billigt (betalade 3100:- med frakt, 2895:- för slip-onet).

Nu har jag en fråga till er som vet: När jag kör nu med mitt nya slip-on så smäller det rätt ofta, och luktar mer bensin än tidigare. Är det något mer jag Måste byta på hojen? Måste jag mappa om den eller något? Powercommander och nytt luftfilter är detta ett måste nu med?
OBS: Kör med begränsning så vill inte öka motor effekten för mycket. :rolleyes:
 
Nu har jag en fråga till er som vet: När jag kör nu med mitt nya slip-on så smäller det rätt ofta, och luktar mer bensin än tidigare. Är det något mer jag Måste byta på hojen? Måste jag mappa om den eller något? Powercommander och nytt luftfilter är detta ett måste nu med?
OBS: Kör med begränsning så vill inte öka motor effekten för mycket. :rolleyes:

Tar ett tag innan motorn vänjer sig vid nya flödet. Smällarna borde avta något efternån timme eller så. Min smäller bara när man kört lite mer inspirerat ett tag, förutom lite småpruttar när man motorbromsar. Även originalburken gör detta men klart att powercommander optimerar det hela ytterligare... både med och utan nytt luftfilter.
 
Hur pass stort ingrepp är det egentligen att byta slipon ? Låter som de flesta av er slänger på det på en kvart :D Krävs det speciella verktyg (typ momentnyckel ), behöver man hissa upp hojjen en bit?

Är sjukt sugen på ett nytt då jag tycker originalet är rätt fult och låter lite klent. Men mina mekkunskaper+ ingen tillgång till mekgarage är lika med en 14åring som nyss fått första moppen. (vilket är ungefär vad jag fått:P)
 
Tar ett tag innan motorn vänjer sig vid nya flödet. Smällarna borde avta något efternån timme eller så. Min smäller bara när man kört lite mer inspirerat ett tag, förutom lite småpruttar när man motorbromsar. Även originalburken gör detta men klart att powercommander optimerar det hela ytterligare... både med och utan nytt luftfilter.

Ah okej! Tack för svaret, då får jag köra en längre runda idag och förhoppningsvis blir det bättre ! :)

Ska prova slänga in DB killern idag och höra hur stor skillnad det blir (vill inte bli stoppad i onödan då jag dratt strypningen). Återkommer med resultatet!
 
Hur pass stort ingrepp är det egentligen att byta slipon ? Låter som de flesta av er slänger på det på en kvart :D Krävs det speciella verktyg (typ momentnyckel ), behöver man hissa upp hojjen en bit?

Är sjukt sugen på ett nytt då jag tycker originalet är rätt fult och låter lite klent. Men mina mekkunskaper+ ingen tillgång till mekgarage är lika med en 14åring som nyss fått första moppen. (vilket är ungefär vad jag fått:P)


Hehe! De är inget svårt. Jag meckade dit mitt slip-on igår ute i solen, hade inget depåstöd eller nått, den stod på stödet (slip-onet kommer ju på andra sidan så den lyftes liiite granna). Det tog mig ungefär 2h, men jag segade, fotade och funderade lite på vad jag va tvungen att plocka loss.
Det enda du behöver ta loss är kåpan under motorn. Ramen där fotpinnen och bakbromsen sitter på vände jag upp och ner (då jag inte ville koppla bort några sladdar) och en sladd som gick från kröket till, någonstans, fick man lossa. :p
Absolut inget svårt då jag själv aldrig meckat med bilar eller MC tidigare, men jag lyckades utan problem sålänge man har viljan! :)
 
Att det smäller och grejar, det är ju samma som på en bil. Bytar du ut avgassystemet till ett dubbelt så fett på en bil, då är det klart det börjar smälla. Allt handlar om hur mycket motstånd det "ska" vara när avgaserna kommer ut. Mindre motstånd = Större utrymme för dem att komma ut, samt att de inte pressas ut på samma vis. Dvs, det "baktänder". Detta är ju inte skadligt på något vis alls, sålänge du inte börjar fippla hela vägen med avgassystemet, då bör man ändra lite mer kanske ;)
Min smäller så in i.... när jag tex. växlar ner, motorbromsar. Men det e ju bara gött!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top