Rotrex C15 vs C30

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tänkte ta tillfället i akt och göra ett litet fotoreportage/paket öppning med 2st Rotrex kompressorer.

Den lilla är en C15-60 och exakt den modell vi har på våra Aprilia och Ducati hojar. I gynsamma förhållanden så ger dom 200+hk på slangen utan ingrepp imotorn förutom kompsänkning då förståss. Vikten på denna goding är ca 2.9kg.

Den större ska på "Brink_R1"'s 2006 R1'a i sommar och den kan i bästa fall ge runt 300+ på slangen. Nu ska vi inte plåga varken kompressor eller motor på hans hoj så det lutar väl åt ca 230-240hk på slangen. R1'an är ju inte känd för att vara en "Hayabusa lookalike" direkt men vi tror att det kommer bli bra till slut. Vikt: 5.1kg

Notera skillnaden i storlek............gömma en C30 är ingen lätt uppgift, troligtvis helt omöjlig på en radfyra, kaaanske på en twin men då blir det ändå för mycket av det goda och jag tror inte motorn blir speciellt långlivad.

/J

Bifogat

• 29.JPG
    29.JPG
    132.1 KB · Visningar: 146
  • 10.JPG
    10.JPG
    120.9 KB · Visningar: 134
  • 14.JPG
    14.JPG
    126.4 KB · Visningar: 126
  • 15.JPG
    15.JPG
    157.5 KB · Visningar: 110
Kan tyckas vara en dum fråga, men har dem ett mindre agregat som kan fungera på en 600cc stånka?
Lågvarvstryck vill man ju kanske inte ha då man antagligen dödar motorn totalt, men en motor anpassad för laddtryck och bygga på tryck med varvet låter för mig som en god idé:tummenupp

Det skulle vara ganska lajbans att ha en trimmad stånkas bottendrag och sedan bygga på med laddtryck för att plocka ut runt 100driftsäkra hk ur en väldigt lätt motor!

Kan tyckas vara en dum fråga, men har dem ett mindre agregat som kan fungera på en 600cc stånka?
Lågvarvstryck vill man ju kanske inte ha då man antagligen dödar motorn totalt, men en motor anpassad för laddtryck och bygga på tryck med varvet låter för mig som en god idé:tummenupp

Det skulle vara ganska lajbans att ha en trimmad stånkas bottendrag och sedan bygga på med laddtryck för att plocka ut runt 100driftsäkra hk ur en väldigt lätt motor!

Frågar man inget så får man inget veta....:tummenupp

Den effekt jag angav gäller vid max varvtal på kompressorn, det går att varva den mindre för mindre effekt. Min erfarenhet är dock att man ska anpassa storleken efter den sluteffekt man önskar ha. Ska försöka förklara. En centrifugal kompressor har förluster vid "låga" varvtal så för bästa resultat så ska man ta den kompressorn som ger den effekt man söker vid kompresorns egna "max" varvtal. Därigenom minskar man risken att kompressorns lågvarvs förluster påverkar effekten eftersom de varvtal sker på så låga motorvarv att de är försumbara. En regel är att ju mindre kompressor du kan ha men ÄNDÅ få din effekt ger alltid ett större register, läs centrifugal kompressor.

/J

Frågar man inget så får man inget veta....:tummenupp

Den effekt jag angav gäller vid max varvtal på kompressorn, det går att varva den mindre för mindre effekt. Min erfarenhet är dock att man ska anpassa storleken efter den sluteffekt man önskar ha. Ska försöka förklara. En centrifugal kompressor har förluster vid "låga" varvtal så för bästa resultat så ska man ta den kompressorn som ger den effekt man söker vid kompresorns egna "max" varvtal. Därigenom minskar man risken att kompressorns lågvarvs förluster påverkar effekten eftersom de varvtal sker på så låga motorvarv att de är försumbara. En regel är att ju mindre kompressor du kan ha men ÄNDÅ få din effekt ger alltid ett större register, läs centrifugal kompressor.

/J

Precis!

Joodå, lite koll har jagt trots allt då jag under ca 15år varit i jänketrimmar svängen(hobby/egenbruk). Nu är jag förvisso helöt såld på idén med stor v8 och dubbelturbo men turbo på en enstånka blir onödigt komplicerat med pulserna samt att jag lättare kan se hur en kompressor skulle kunna fungera väl på motoralternativet. Turbo kan jag ju smacka på kawan om suget blir överdrivet:tummenupp

Jag gillar Rotrex konstruktion och dess utväxling för impellern då det är smart gjort. Tyvärr såg jag att C15 var den minsta kompressor dem har.
Den skulle ju givetvis gå att använda, men det finns ett stort problem med min hoj och det är platsbrist! Nåja, jag får helt enkelt fundera lite till om det överhuvud taget går att få plats med en kompressor.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back