Dags för kolvbyte DT

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Tjabba!
Möjligt att jag kommer med lite halvdumma frågor men jag har i alla fall sökt innan. :)
Min DT har snart gått 2000 mil och det innebär kolvbyte om jag har förstått det hela rätt. Grejen är att jag tycker att topphastigheten har sjunkit från strax över 110 till strax över 100. :gnissla Enligt mätaren alltså.
Frågan är då om det kan ha något med kolven att göra? Dvs vågar jag köra fram tills att jag får den nya kolven? Tänkte ringa Yamaha Center eller nåt i kväll.

En grej till förresten, hittar inget om varken kolvbyte eller serviceintervaller i manualen. :va Någon som har koll på intervallerna?
 
Du kan prova att ta av kröken och lysa in på kolvkjolen med en ficklampa. Börjar kolven bli svart under kolvringarna är kolven på fallrepet och kan paja när motorn körs hårt.

Mvh
Jörgen
 
Kolvbyte är relativ enkelt ifall du har lite mek kunskaper.
är det första gången så be din åf att montera kolvringarna, dom går sönder lätt (egen erfarenhet :hihi)...
Sen brukar jag smörja in kolven med lite tvåtaktsolja innan jag trycker i den i cylindern. Finns små "hack" i kolvringspåren. Där kolvringen är delad ska det spåret synas, sen klämmer du ihop ringen och trycker upp kolven i cylindern.
Ta det försiktigt så ska du se till att det löser sig.
I med en trasa nere vid vevstaken så att ifall du tappar ett kolvklips så åker den inte ner i motorn. Ett tips är att montera det ena clipset på kolven direkt innan du sätter fast den på motorn..

Säg till ifall det är något du undrar över, skriver lite halvrörigt såhär tidigt :hihi
/Chrille
 
Okej man får tacka för tipsen. Har en granne som mekat crossar ett tag och även en dt för 15 år sen eller nåt som kan hjälpa mig. Så det borde nog inte vara något problem.
 
Okej man får tacka för tipsen. Har en granne som mekat crossar ett tag och även en dt för 15 år sen eller nåt som kan hjälpa mig. Så det borde nog inte vara något problem.

Glöm inte att fila in kolvringsgapen korrekt och grada av kanterna där du filat. Är det stålcylinder (inte nicasil) så kan man även hona lätt för att få en inkörningsyta för de nya kolringarna att sätta sig i. Är det Nicasil skulle jag inte göra ngt annat än att tvätta och inspektera ytan.
Är det stålcylinder bör man även mäta upp cylindern för att förvissa sig om att man ligger inom tolerans, annars måste man borra.
 
Glöm inte att fila in kolvringsgapen korrekt och grada av kanterna där du filat. Är det stålcylinder (inte nicasil) så kan man även hona lätt för att få en inkörningsyta för de nya kolringarna att sätta sig i. Är det Nicasil skulle jag inte göra ngt annat än att tvätta och inspektera ytan.
Är det stålcylinder bör man även mäta upp cylindern för att förvissa sig om att man ligger inom tolerans, annars måste man borra.

Är 99% säker på att det är stålfoder på DT om TS är osäker
När du säger grada av, tänker du på någon speciell teknik eller bara att fila bort graderna? :)
 
Är 99% säker på att det är stålfoder på DT om TS är osäker
När du säger grada av, tänker du på någon speciell teknik eller bara att fila bort graderna? :)

Man bara tar bort graderna genom att försiktigt bryta de vassa kanterna med ett litet bryne eller fintandad fil.

Ibland har man tur och behöver inte fila kolvringarna, men man måste iaf kolla ändgapet med bladmått för att veta detta.

Jag mätte och filade in kolvringarna på mina nya kolvar till HD:n förra veckan, där var det bara oljeskrapringarna som inte behövde filas. Men då var det ju åas nyborrat.

Kan även vara en bra ide att bryta den polerade ytan i cylindern, dock ej med stenar utan använd (eller hitta nån som har) en sådan här:

http://www.brushresearch.com/brushes.php?c1=1

Detta för att de nya kolvringarna skall kunna köras in bra.

Jag tycker det är bättre att flexhona med stenar mtp portarna.
Har aldrig använt en sån där på tvåtaktare. Men det kanaske funkar :va
 
Last edited:
Man bara tar bort graderna genom att försiktigt bryta de vassa kanterna med ett litet bryne eller fintandad fil.

Ibland har man tur och behöver inte fila kolvringarna, men man måste iaf kolla ändgapet med bladmått för att veta detta.

Jag mätte och filade in kolvringarna på mina nya kolvar till HD:n förra veckan, där var det bara oljeskrapringarna som inte behövde filas. Men då var det ju åas nyborrat.

Okej, det är bra att veta.
Hittils har jag visserligen haft tur vid kolvbytena så att gapet har stämt, men det är ju bra att veta när det väl jävlas.

Tackar så mycket!
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top