Video: Konstigt ljud från motorn.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Halloj!

Nu fick jag fingret ur röven och gjorde en video där man hör det konstiga ljudet från höger sida av motorn.
Detta ljud uppkommer endast när motorn är varm vid start. Det kommer inte ifall motorn är igång hela tiden.

[YOUTUBE-ID]EkUK2bG7qPs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Xt8Sg4K3uvI[/YOUTUBE-ID]

Kan det vara kamkedjan? Motorn går annars bra förutom lite ojämn tomgång.

Tack för hjälpen.

Ingen? :confused:
Ni som brukar vara så snabba att svara!

Ja det är svårt att säga, men jag kan inte utesluta kamkedjan iaf. Det kan mycket väl vara ngt med kamkedjan/sträckaren. Börja med att kolla upp statusen på densamma medelst mekhandboken. Sedan kan man ju även kolla ventilspelet på samma vis.

Jag är absolut ingen mästare när det gäller motorer men jag tycker jag kände igen det där "hackande" ljudet från en gammal gixxer jag hade. Och då fick jag sagt att det var ventilierna som troligen behövde justeras. Kör den till nån verkstad och be dom bara provlyssna, borde dom ställa upp med gratis.

Det skulle även kunna vara lite otätt mellan topp-grenrör.

Mja, jag skulle börja med kambiten och ventiler.. Personligen hade jag inte kört med den förens man vet vad felet är.

Låter som kamkedjesträckaren börjar ge sig sig men svårt att avgöra när man inte hör det live.
Ljudet kan pminner iofs om läckande avgasgrenrör så jag skulle nog kolla det först.
Med tiden kommer kedjesträckaren bli sämre och då låter det jämnt om det är den som är dålig.
CBR1000f-modellerna hade mycket problem med sträckaren men den är av annan typ vad jag vet och låter mest när motorn är kall och på tomgång, när den blir riktigt dålig låter den även med varm motor.

Last edited:
De dær drabbas alla 600f av førr eller senare.. bara att byta stræckaren
Stræckaren på dessa modeller ær helt værdeløs

Jag har rejält oväsen i en av mina cbr 600f4i på grund av kamkedjesträckaren men jag hade svårt att höra på din om det var samma rasslande ljud då ljudet från filen av förståeliga själ inte är värdens vassaste kvalitet men jag kan ju försöka beskriva hur ljudet låter om det är kamkedjesträckaren.

Är väll aningen kass på att beskriva ljudet men om du tänker dig att du har jävligt dålig spänn på en drivkedja till nån tvåhjuling och att den hänger lite mot främre delen/infästningen till svingen och rasslar så kan det nog beskrivas rätt lika dock är ju kamkedjan mindre och ger ett lite ljusare ljud men ända samma ljud.

Kan också som tidigare har skrivits bara vara dåligt åtdraget grenrör mot toppen och att han läcker där, brukar låta rätt illa då.

Kanske kasst förklarat men vet inte hur jag skall beskriva det annars men kamkedjan rasslar och ventilerna tickar/knackar. Lager knackar också om dom är slut och är det lagerknack vilket jag absolut inte tror men då skall man låta den stå tills dåliga lager är bytta. Annars kan det bli jävligt dyrt i slutändan.

Hoppas det var till nån hjälp i alla fall

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back