kedjan skramlar

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
tjena alla mek-guru!
märkte (eller det gjorde ifs Jippo) att kedian skramlar, den gör det så klar när man accellererar, trodde det berodde på smörjning så på kvällen blev det noggrant tvättad kedja och ordentligt smörjning, körde dagen efter och jag tycker att den låter ännu mer, eller det är kanske bara jag som lägger märke på det nu..
vad kan det vara? kedja och drev blev bytta för cirka 1000 mil sedan och de ser ganska fräscha ut så jag kan inte tänka mig att de måste bytas.. kedjan är en RK GXW, kärvar inte någonstans och är rätt spänd... är det jag som är nojjig eller har jag missat något grundläggande?
tack i förskott för alla svar!

Det låter alltid lite om kedjan. Kärvar den inte, glappar inte åt nåt led så byta inte. Ser det bra ut och du har koll på grejerna så är det inga problem.

Bosse bildoktor tog väl potatismjöl när fläktremmen eller om det va generatorremmen som tjöt och fixade det, kanske kan funka här me.

spana in om den är nog spänd, låter de inge när du motor bromsar?

spana in om den är nog spänd, låter de inge när du motor bromsar?

nä då låter det mest... motor... hm, ska kolla det, det låter som det skulle kunna orsaka oljudet, delta slack 50 mm som max enl instruktionsboken låter väl vettigt?
El Garto skrev:
Har du lika stort spel hela varvet runt? Om ej så har du nog hittat problemet.
Lösning? Förmodligen byte av drivpaket
menar du runt bakdrevet i vertikalriktning? där är inget spel ju.. plus ska inte ett drev för en ganska normalkörd hoj (inte kärringskörd men ändå ingen bana) hålla mer än 1000 mil?

nä då låter det mest... motor... hm, ska kolla det, det låter som det skulle kunna orsaka oljudet, delta slack 50 mm som max enl instruktionsboken låter väl vettigt?
menar du runt bakdrevet i vertikalriktning? där är inget spel ju.. plus ska inte ett drev för en ganska normalkörd hoj (inte kärringskörd men ändå ingen bana) hålla mer än 1000 mil?

Ett välskött drivpaket håller 2500-3000 mil lätt. Vad han menade är att du ska kontrollera kedjespelet på flera olika ställen och se om det är lika. Är det inte lika så spårar inte bakhjulet. Alltså har du spänt upp bakhjulet olika mycket per sida. Hänger du med?:)

Jag menar hela kedjan. Alltså om du har samma spel överallt på kedjan. Om spelet varierar så är det inte så mkt att göra åt. Skrev om det eftersom det är ett vanligt fel. Har själv råkat ut för det, trots välskött drivpaket.

Jag menar hela kedjan. Alltså om du har samma spel överallt på kedjan. Om spelet varierar så är det inte så mkt att göra åt. Skrev om det eftersom det är ett vanligt fel. Har själv råkat ut för det, trots välskött drivpaket.

aha.. ok nu fattar jag... ska kolla imorgon! tack för alla svar!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

aha.. ok nu fattar jag... ska kolla imorgon! tack för alla svar!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Kolla också så här,,,,,,,, ta tag i kedjan i bakkant på bakdrevet och dra kedjan ut från drevet. Ska inte vara allt för stor spel mellan kedja och drev, kanske några millimeter

det skramlade mest vid konstant hastighet eller lätta gaspådrag (annars överröstar fart/motorn :D). när du motorbromsade så försvann det vill jag minnas.

Bosse bildoktor tog väl potatismjöl när fläktremmen eller om det va generatorremmen som tjöt och fixade det, kanske kan funka här me.

Fläktremmar skriker, kedjor på motorcyklar skriker ej, kedjor överhuvudtaget rasslar eller gnisslar. Sedan har inte motorcyklar fläktrem och Bosse Bildoktorn mekar bilar (BILdoktorn) inte motorcyklar så ditt inlägg är totalt meningslöst.

ok, nu har jag spänt kedjan, spelet är 2-3 cm när jag sitter på hojen nu (den var lite väl slapp innan), om jag drar i kedjan på bakdrevet så rör den sig knappt.. den är ren och smord, dreven är inte slitna.. ingenting är i kontakt med kedjan.. och nu låter den lite mindre men den låter fortfarande, men en kedja är väl aldrig tyst? jag tror att jag är börjar bli paranoid nu.. det är det enda jag lyssnar på nu när jag kör!!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back