klinkersgolv som går åt h*vete

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
tänkte kolla med er då det garanterat finns någon med kunskaper/erfarenheter om samma sak.

jag och tjejen håller på att renovera köket och just nu är vi inne i slutspurten och då kändes det som om allt gick åt helvete.:huvet
klinkersläggningen gick grymt bra, men när vi skulle foga så väntade vi för länge med att torka av fogen från plattorna så nu sitter allt som berget.

vi fick hjälp med att borsta bort det mesta med stålborstar (inget annat hjälpte!). igår gick vi över allt med saltsyra och nästan allt försvann. kvar är lite beläggning, ej kännbart, utan enbart lite missfägrat (ser lite mjölkigt ut på sina ställen) hur får man bort detta? stålborstar och syra funkar inte:(

golvet är ej blankt utan det är lite "rugglig" mörk yta.

Gå inte på med något medel förutom grön såpa efter typ 2 veckor. Alla andra medel missfärgar fogarna och esultatet blir dåligt. Ta vatten och en hårdare svamp o gnugga så ska du se att det till slut lossnar.
För går du på med medel så löser det även upp fogarna. Ha tålamod:D

Gå inte på med något medel förutom grön såpa efter typ 2 veckor. Alla andra medel missfärgar fogarna och esultatet blir dåligt. Ta vatten och en hårdare svamp o gnugga så ska du se att det till slut lossnar.
För går du på med medel så löser det även upp fogarna. Ha tålamod:D

fogarna skiter jag i, syran har frätt upp en bit på djupet så jag måste ändå foga en gång till.
funderar på ett grovt skurblock eller liknande och köra med vatten, syran biter ju ändå inte på missfärgningen.

Skurblock och klinkerrent borde göra susen. Jag har jobbat i kakelbutik i 2år och har aldrig haft några problem med att bli av med fogrester från plattor med hjälp av den klinkerrent som vi sålde.

Använd inte såpa när du rengör klinkret bara, det lämnar en fet hinna på plattorna som gör att det blir svårt att hålla rent. Använd vanligt allrent istället, typ ajax.

Gå in på närmaste butik som sysslar med kakel/klinker och förklara ditt problem så kan dom hjälpa dig med vad du behöver för att få till det

jag kom på att jag redan har testat skurblock och vatten vilket inte hjälpte, skall åka till en kakelbutik och se vad de har för lösning på problemet. så länge slänger jag upp en bild på hur plattorna ser ut på ett ungefär så ni kan luska ut en lösning på problemet :D

Bifogat

• 30G-QUA30KD.jpg
    30G-QUA30KD.jpg
    170.8 KB · Visningar: 575
dåliga besked :(

var iväg till två olika ställen och ingen hade några tips på hur man blir av med det. :(
visst, dom hade medel, men när jag nämnde saltsyra så vek dom sig med en gång. finns inget effektivare/bättre.
jag har provat med skurblock, stålborste, rotborste, stålull, scrotchbite you name it.
hur fan skall jag göra:4skrika har funderingar på att lägga om hela golvet :(

lite bilder:

Bifogat

• DSC00810.jpg
    DSC00810.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,654
  • DSC00811.jpg
    DSC00811.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,272
Du kan vara jäääävligt glad över att det inte är blankt klinker åtminstone, jag har själv nämligen försökt rädda ett blankt kakel som inte blev tvättat efter fogning.
Klinkerrent funkar bra, finns säkerligen flera märken men du vet att det är bra om det svider i näsan när du använder det :D
Saltsyra känns ju aningen overkill, vet att det finns något citronsyre-baserat medel som ska vara överjävligt men hur nyttigt det är vet jag inte.

Se det från den ljusa sidan också; Nu vet du ju att du ska tvätta av skiten DIREKT efter att du har fogat. Bara svampa in fogen överallt och sen börja från noll med rent vatten och tvätta och sen upprepa 3-4ggr.

Edit/ Surt som fan, men innan du lägger om det så får du väl gå på det med något polermedel och maskin och se om det går att få bort det?

Last edited:
Jag skulle testa någon form av slipmedel, typ autosol eller liknande. Nackdelen är att du förmodligen får ett blankt golv när allt är klart. :gnissla

Nu är jag och funderar långt över min förmåga, men kan klinkersarna (plural?!) varit ytbehandlade från fabrik och att du med saltsyran tagit bort behandlingen så att det du ser egentligen är hur materialet verkligen ser ut? Borde då gå att lösa med typ motsvarande ytbehandling, vad nu det kan vara.

Sandblästra som sista utväg?

vettefan hur jag skall göra, har liksom ingen lust att lägga nytt golv, men det finns ju inget som biter på det :(

Nu är jag och funderar långt över min förmåga, men kan klinkersarna (plural?!) varit ytbehandlade från fabrik och att du med saltsyran tagit bort behandlingen så att det du ser egentligen är hur materialet verkligen ser ut? Borde då gå att lösa med typ motsvarande ytbehandling, vad nu det kan vara.

Sandblästra som sista utväg?

klinkersplattorna :)

ang. ytbehandling så tror jag inte riktigt på din teori, om du kollar på den sista bilden så ser du att plattorna är fina i mitten, men är omringade med en mjölkig nyans.

vettefan hur jag skall göra, har liksom ingen lust att lägga nytt golv, men det finns ju inget som biter på det :(

klinkersplattorna :)

ang. ytbehandling så tror jag inte riktigt på din teori, om du kollar på den sista bilden så ser du att plattorna är fina i mitten, men är omringade med en mjölkig nyans.

Svenska har aldrig varit min grej...:P

Kan vara värt att testa innan du sätter bilan i golvet... En tanke bara.

jag skall köra över hela golvet med syra och sen med VIM/"Gröna burken" för en rengöring en gång till.

jag återkommer med resultat!

Nu ska du ett grymt "Kajsa Varg" tips....priva med vanlig ÄTTIKA som du köper i mataffären!
Helt sjukt bra att få bort gammal fogmassa...låter otroligt, men för mig hjälpte det, & då hade jag köpt en jävla massa dyra "proffsgrejer" som inte hjälpte ett dugg....
Testa!!

Vad är det för fel? Det har gått 4,5 timmar och ingen har frågat om trådskaparen har provat att borra.

-Är Sporthoj på väg utför?

On Topic:

Jag lade ett fint sjöstensgolv för några år sedan och gjorde exakt samma misstag.
Tro mig, jag testade allt, inkl. polermaskin och rubbing.

Efter ett par år syntes det att det var bortnött där man hade gått mycket, typ mellan dörren och duschen, men på det övriga golvet såg det fortfarande skittråkigt ut.

Det enda som verkar bita är mekanisk nötning.

En seriös tanke: Kan det gå att blästra plattorna? Är dom solida, eller är det en keramikplatta med en "tjusig" yta på?

Det enda som verkar bita är mekanisk nötning.

En seriös tanke: Kan det gå att blästra plattorna? Är dom solida, eller är det en keramikplatta med en "tjusig" yta på?

det var också en tanke jag hade. det är en massiv granitskiva som är STENhård :)
jag har ju kört som fan med stålborste (har förbrukat flera stycken) och det syns ingen skillnad, var får man tag på bläster? kompressor kan jag fixa, och en punktbläster från biltema är inget att ha då golvet är ca 16kvm

tjejen är påväg att köpa ättika, vilket jag är starkt skeptisk till. men vi får se, det är värt ett försök!

en sak undrar jag, varje gång man försöker med något och blöter ner plattorna så syns inte det mjölkiga. allt ser verkligen jättefint ut, finns det någon ytbehandling som gör så att ytan ser "blöt" ut?

Finns det ingen olja för just stengolv ? då blir ju stenen lite mörkare och ser lite blöt ut.

det var också en tanke jag hade. det är en massiv granitskiva som är STENhård :)
jag har ju kört som fan med stålborste (har förbrukat flera stycken) och det syns ingen skillnad, var får man tag på bläster? kompressor kan jag fixa, och en punktbläster från biltema är inget att ha då golvet är ca 16kvm

tjejen är påväg att köpa ättika, vilket jag är starkt skeptisk till. men vi får se, det är värt ett försök!

en sak undrar jag, varje gång man försöker med något och blöter ner plattorna så syns inte det mjölkiga. allt ser verkligen jättefint ut, finns det någon ytbehandling som gör så att ytan ser "blöt" ut?

Jo, det finns en lack man har på stenplattor.
Vi provade det, men det resulterade bara i att man kapslade in det fula. Skiten syntes i alla fall. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back