Tystaste datorn?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag börjar bli lite trött på min arbetsdator som låter för mycket.
Den surrar o har sig o hårddiskarna sitter inte på plats ordentligt (av olika anledningar).

Finns det inte hemsidor med datorer att köpa som visar antal decibel den producerar?

Någon dator ni känner till som verkligen är tyst? Det behöver inte vara någon speldator alls, bara rent business.

Kolla om inte t.ex. SpeedFan funkar till din dator så du kan styra fläktarna. Oftast kan man dra ner fläktarna ganska mycket utan att det gör nåt. Eftersom SpeedFan är gratis är det en jättebillig lösning. ;)

SpeedFan

Finns de som klarar sig med enbart passiv kylning av processor/grafik samt där finns nätagg utan fläkt. Då är det bara diskarna som låter och de går att gummiupphänga(eller köpa heltysta SSD diskar)...

Alla delarna finns hos valfri onlinedealer för datorer...

Jag har redan styrning av fläkten på grafikkortet. Men det gör inte så mycket.
Jag skulle vilja styra fläkten på nätagget isåfall!

Därtill då gummiupphängning av diskarna.

Ska se om jag orkar gräva lite o ge det ett försök med hemmapul innan jag köper nytt.

Gummiupphängda diskar är ett måste (som t.ex. Antec Sonata eller Antec 180-serien har) och nätaggregatet måste man kika på betyg de fått i tester efter ljudnivå. Sweclockers.com är en bra källa för information. Ljuddämpande matta (asfaltsmatta) köper du billigast på Biltema/Micro/Mekonomen etc.

Last edited:
Men jag behöver inga 650W för att driva en processor och 1-2 hårddiskar. Har inte tänkt driva någon gamingdator med SLI. Så den drar bara mer ström.
Finns det ingen med lägre W som är tyst som en mus oxå?

Jodå, asfaltsmattor har jag använt tidigare vet jag. Vet dock inte om det behövs denna gången. Borde bli overkill om jag bara hittar lite bra fläktar som inte låter så mycket.

Men angående gummiupphänga hårddiskar, så borde jag väl kunna lägga lite gummimatta på rätt ställen för o få samma effekt...?

Last edited:
Men angående gummiupphänga hårddiskar, så borde jag väl kunna lägga lite gummimatta på rätt ställen för o få samma effekt...?

Diskarnas vibrationer fortplantar sig och förstärks av chassit, även om du försöker dämpa med asfalt. Kjell.com sålde ut ett 200-kronors 350W kraft.agg (med 120mm fläkt) som i princip var ljudlöst, kika om det finns något kvar.

KGK har rätt köp en bärbar:tummenupp.
Min Dell Precision är grymt tyst fläkten låter väldigt lite och hårddisken hörs inte alls.

Pyrotech.se har som affärsidé att sätta ihop tysta datorer. Dom borde kunna ha något bra. Annars är väl det hetaste tipset att utröna vad som låter mest i datorn och åtgärda dom grejorna en efter en.

Om man tar en typisk kontorsdator som inte har något herrejösses grafikkort så är det ofta nätaggregatet som låter mest. Därefter är det oftast processorfläkten följt av hårddiskarna.
Byter du ut nätaggregatet mot ett som är tystare och kanske processorfläkten så borde det bli avsevärt mycket tystare. Ska man tysta hårddiskarna så är det ju i princip en ny låda med gummiupphängningar som gäller om man inte har väldigt högljudda hårddiskar.
Personligen har jag upptäckt att Samsungs F1-diskar är väldigt tysta och bra. WD Caviar Green Power ska också vara tysta.

Kolla in på:http://www.kylning.com/
Jag kör alltid med Paps fläktar, tysta och bra:tummenupp

Gummiupphängda Hdd är ett måste:)

Hade ett Antec nätagg som det var en kontroller på för att styra 120 fläkten, dock så kommer jag inte ihåg vad W eller vad namnet var...:huvet

EEE Box är ett val om du inte har några speciella prestandakrav.
Inga fläktar, drar ca 20 watt så min står på dygnet runt utan att den hörs alls.
Extremt nöjd med min, kommer att köpa en till så småningom.

Finns i lite olika varianter. Jag har den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344648

En rolig grej är att den manuella justeringen för CPUn var visst en skvätt uppdragen för mycket. Drog den till noll o nu är det mycket tystare... Haha :)

Suck... Men iaf. Ska se om jag inte kan få hårddiskarna o sitta lite bättre. De genererar just nu sån här loopande wo wowowo wowow effekt i chassit.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg