Återigen en lönefråga

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
När är man berättigad till 80% av lönen vid arbetslöshet?

1: När man varit med i A-kassan i minst tolv månader
2: När man varit med i Facket i minst tolv månadet
3: När man varit med i båda ovanstående i minst tolv månader

Ärendet gäller mig som varit medlem i A-kassan sen typ 2002 men gått med i facket i januari i år. Och det gäller Handelsanställdas förbund.

Jag har provat att ringa Handels men får olika svar varje gång och den enda som verkar kunna svara är min ombudsman som åkt på semester i en vecka.

http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?A=59992

"Din ersättning är 80 procent av tidigare inkomst under de första 200 ersättningsdagarna. Om du därefter fortfarande är arbetslös får du ersättning med högst 70 procent av din tidigare inkomst från och med dag 201 och till och med dag 300 av ersättningsperioden. Du som fått förlängning av ersättningsperioden enligt de regler som gällde före 2 juli 2007, får från och med dag 301 av ersättningsperioden ersättning med högst 65 procent av din tidigare inkomst."

"Den högsta dagpenningen under hela ersättningsperioden är 680 kronor/dag. Den lägsta dagpenningen är samma som grundbeloppet. Grundbeloppet, som inte är inkomstrelaterat, är högst 320 kronor/dag."

Last edited:
Deras tak ligger väl på 18700:- blir väl runt 10500:- efter skatt.

Något i den stilen är det. Alltså får man inte ut mer än 10500 även om man har en månadslön på t.ex 42000. För att få ut hela 80% måste man också ha en "löneförsäkring", alltså ett tillägg till a-kassa som täcker upp resterande belopp. Den kostar olika mycket beroende på lön.
Och facket har som sagt inget med detta att göra.

Något i den stilen är det. Alltså får man inte ut mer än 10500 även om man har en månadslön på t.ex 42000. För att få ut hela 80% måste man också ha en "löneförsäkring", alltså ett tillägg till a-kassa som täcker upp resterande belopp. Den kostar olika mycket beroende på lön.
Njaaeee, delvis har facket med det att göra om vi pratar Inkomstförsäkring. Flera fack tecknar det för sina medlemmar och försäkringen ingår i fackavgiften. Dock brukar den bara gälla i ett år.
Att klara sig på "full" a-kassa, ca 13 000kr netto per månad*, skulle verkligen vara en mardröm. :( Hoppas det löser sig med nytt jobb snarast för er som har blivit av med jobbet.

*31% skatt på 18700kr får jag till 12 903kr. ;)

Det ska nog vara 80% av 18700, sen 31% skatt på det.
Helt rätt. Efter att ha läst på lite till. :clown My mistake. Har aldrig varit arbetslös.
Men :va...Klara sig på cirka 10 800 kr brutto per månad? Ännu värre än vad jag trodde. Hoppas verkligen att det blir oerhört kortvarigt för er som är arbetslösa. :(

Helt rätt. Efter att ha läst på lite till. :clown My mistake. Har aldrig varit arbetslös.
Men :va...Klara sig på cirka 10 800 kr brutto per månad? Ännu värre än vad jag trodde. Hoppas verkligen att det blir oerhört kortvarigt för er som är arbetslösa. :(

Jaa, fast det blir väl ändå 10800 netto?

Annars trodde jag faktiskt att man måste ha varit med i Akassan i minst 18 månder innan man blev berättigad till full ersättning.
Mitt fackförbunds inkomstförsäkring täcker upp till 36K har jag för mig när jag kollade senast.

Jag hade varit överlycklig om jag fick 10800 kr per månad! Kan ju leva som en kung för dom pengarna.

Man KAN leva på dom pengarna, jag har gjort det...med ett huslån att dra också, det handlar om att skala ner livet till det mest nödvändiga anpassa sig, skippa dyra krogrundor etc, ganska nyttig erfarenhet faktiskt,

Man KAN leva på dom pengarna, jag har gjort det...med ett huslån att dra också, det handlar om att skala ner livet till det mest nödvändiga anpassa sig, skippa dyra krogrundor etc, ganska nyttig erfarenhet faktiskt,

Det är väl väldigt individuellt? Bara mitt boende kostar mig runt 8000kr i månaden. Med den summan skulle jag sitta duktigt i skiten. Det skulle vara omöjligt för mig att klara det.

Njaaeee, delvis har facket med det att göra om vi pratar Inkomstförsäkring. Flera fack tecknar det för sina medlemmar och försäkringen ingår i fackavgiften. Dock brukar den bara gälla i ett år.
Att klara sig på "full" a-kassa, ca 13 000kr netto per månad*, skulle verkligen vara en mardröm. :( Hoppas det löser sig med nytt jobb snarast för er som har blivit av med jobbet.

Ok, facket kan säkert teckna en sådan försäkring. Det kan man dock göra utan att vara med i facket också som jag fattat det hela.

Last edited:
Det är väl väldigt individuellt? Bara mitt boende kostar mig runt 8000kr i månaden. Med den summan skulle jag sitta duktigt i skiten. Det skulle vara omöjligt för mig att klara det.

Då finns det ju i värsta fall bostadsbidrag.
Jag vet dock inte hur mycket man kan få därifrån, då jag aldrig har nyttjat tjänsten ifråga.

Då finns det ju i värsta fall bostadsbidrag.
Jag vet dock inte hur mycket man kan få därifrån, då jag aldrig har nyttjat tjänsten ifråga.

Bostadsbidrag kan man i princip inte få om man har någon form av inkomst. Vid en bruttoinkomst på 40 000/år sänker de bidraget successivt och tjänar du mer än 50 000 om året får du ingenting alls. Tror dock det är lite mer generöst om man är ensamstående förälder eller liknande.

Jag hade lätt kunnat leva på 10500 i månaden, vafan, man har ju varit student, haha!

Inkomstförsäkring. Har en (finns som bas tillägg beronde på vad man tjänar)o den tecknas via facket, betalar 7kr (sänkt från tidigare 17kr) mer i fackavgift och är den enda anledningen till att jag är med i facket (www.sktf.se) :) sänkt avgifter då man hade överskott.

Last edited:

Man kan ha en miljon i lön men ha två miljoner I skulder o således ändå "inte klara sig". Det handlar om att prioritera, anpassa plånboken o veta om alla sina utgifter, då går det. Jag lider dock me de som inte ens får ut akassa (unga som inte jobbat ihop akassa efter studierna tex)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg