Spårar hjulen ?

Abrakadabra

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Ja
Ok, nu har bakhjulet varit av igen och ska sättas dit.
Hur vet jag säkert att hjulen spårar korrekt utan att behöva rulla runt med våta däck? Fungerar det med fortfarande med en Rätskiva eller har ni några andra bra tips på hur man säkerställer detta?

Så här brukar jag göra: Tar fram en tumstock, mäter varje justeringsskruv (har glömt vad dom heter) på baksvingen, är dom lika långa = hojen spårar. Är den ena på 2,5 och den andra på 2,9 = hojen spårar ej :tummenupp

Eller på äldre hojar (iallafall) brukar man ha som en gradering på svingen, när hjulaxeln är på samma markering på båda sidor = hojen spårar.

Det går också att fixa en lite längre planka, rulla upp hojen och se om den håller sig kvar eller om den vill åka ner trots att du rullar rakt :tummenupp

Jag brukar använda en hemmagjort manick som består av 2 delar : en 12 mm rundstång som är böjt 90 grader i den ena änden och tillspetsat samt en lös tillspetsat bit(ca 15 cm = samma längd på 90 graders biten, eller vad som nu passar för din hoj)) som träs på rundstången där den även kan låsas med en stoppskruv.
Då placerar jag den böjda, spetsiga biten i hjulaxelns centrum(hålet i axeln) och justerar den lösa biten tills den passar i svingens bultaxelhål, därefter låser jag fast den lösa biten.
Sen är det bara att gå runt mc och kolla om "manicken passar på den andra sidan av mc,,gör den inte det, då får man justera.
Det blir rätt bra då man ju utgår från svingarmens axel som sitter i ramen.
Hoppas du fattar principen,,har tyvärr ingen bild,,;-)
Mvh. Frostie.

Så här brukar jag göra: Tar fram en tumstock, mäter varje justeringsskruv (har glömt vad dom heter) på baksvingen, är dom lika långa = hojen spårar. Är den ena på 2,5 och den andra på 2,9 = hojen spårar ej :tummenupp

Jag ska kolla spårskruvarna, tror det är bäst. Vilken tolerans gäller?

Jag ska kolla spårskruvarna, tror det är bäst. Vilken tolerans gäller?

Tror att det är olika från modell till modell men skruva så att du ser att dom är ungefär lika, mät och se hur långa dom är, vi säger som i mitt fall: ena är 2,5 och andra är 2,9 då är det 2,7 som gäller om kedjan känns bra vid detta läge :tummenupp Känns kedjan för lös då behöver man kortare, känns kedjan för spänd då behöver man längre :tummenupp

På 600an brukade jag lägga en stålskala längs drevet bak och kolla att drevet står rakt mot kedja, så inte den slits i onödan.

Ska man kolla att hjulen verkligen spårar mot varandra krävs ju att man har typ laservattenpass och mäter med, eftersom bak och framhjul inte är lika breda, om man vill ha nån slags nogranhet över huvud taget.

På 600an brukade jag lägga en stålskala längs drevet bak och kolla att drevet står rakt mot kedja, så inte den slits i onödan.

Ska man kolla att hjulen verkligen spårar mot varandra krävs ju att man har typ laservattenpass och mäter med, eftersom bak och framhjul inte är lika breda, om man vill ha nån slags nogranhet över huvud taget.

Två st raka alu fyrkantsprofiler tex går helt perfekt, det ska bli lika mycket utrymme mellan profil och däck på båda sidorna.

Mjo, fast det förutsätter att:
a. man har två st 2m aluprofiler (elelr nåt lika rakt) hemma, kanske inte alltför vanligt.
b. att kanten på däcket är hyfsat jämn. (eftersom däcket på moderna hojar ofta sticker ut en rätt bra bit utanför fälgen.)
Jag kommer iaf satsa på att få bakdrevet och kedjan i linje hädanefter, känns enklare och ungefär lika säkert som att mäta mot gummit på däcken.

alu profiler är nog inte så dyrt o svårt attt hitta finns säkert på järnia o liknande

Jag kommer iaf satsa på att få bakdrevet och kedjan i linje hädanefter, känns enklare och ungefär lika säkert som att mäta mot gummit på däcken.

Jag har kollat runt lite vad meckarna säger. Det enklaste och säkraste är att kolla bak drevet med framdrevet. Ta t ex en laser penna och lägg den på kedjan (ovanpå bak drevet) och kolla om det diffar med det främre. Justera om det diffar.
Ett annat sätt är att mäta längst bak på svingen (raka kanten in mot klossen bakom muttern) och det bör så klart vara samma avstånd på båda sidor. Om man inte kan mäta med skjutmått fungerar det även att kolla på skala som finns inristat på vissa hojar.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back