Hur hala är slicks utan däcksvärmare?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jo, imorgon har jag möjligheten att köpa en uppsättning slicks, men eftersom jag passerar biltema 07:00 på morgonen har jag ingen möjlighet att få tag på depåställ och kan därför inte låna däcksvärmare.
Så min fråga är, hur pass jäkligt är det att köra med slicks utan däcksvärmare innan man drar ut på banan? 2-3 varv och öka succesivt så är det lugnt ändå eller?

Precis så ska du göra. :tummenupp Men ta det lugnt de första varven och öka sen.

Ja.. Men ta det väldigt lugnt i början.
Jag åkte ut på ett kallt framslicks förra året, då kom jag ett halvt varv innan jag simmade i sanden. :brinnerup Och då körde jag lugnt enligt mig.

Det var först då jag fattade hur uttrycket "halt som såpa" känns.

Ska du köra på Mittsverigebanan?

Jag kör med slicks och just nu med ett BT-002 bak och har inte investerat i däcksvärmare ännu. Jag får ta det superlugnt det två första varven med dålig känsla i däcken. På tredje varvet kan jag känna att jag kan börja ladda på lite mer men det tar ytterligare två varv innan tempen i däcken är uppe på en sån nivå att jag känner mig trygg att ladda på det jag klarar av.

Totalt alltså en 5 - 6 varv innan tempen i däcken är tillräckligt hög.

Provade däcksvärmare en gång och det var en stor skillnad, då kunde man börja gasa redan efter ett eller två varv. Investeringsplanen för sommaren är däcksvärmare så är det någon som har skitbilliga är jag intresserad.

Jag är medelsnabb kan man väl säga, jag kör 1.04-tider på Mittsverige.

Det kanske löste sig. Stimpy (som jag ska köpa däcken av) svänger in på Jula och köper ett ställ till bak idag och jag lånar fram av han medans han är på banan, så vi får turas om att ha hans framstöd helt enkelt =). Han kör ju race och jag medel så.
Palmas, vi får se vad jag hamnar på för tid, ska plocka med filmkameran så jag kan filma lite =).

Är det soligt och fint så kan ju däcken ha riktigt hög temp typ 30-40 grader om man har tur då går det fort å komma upp i temp. Är det mulet å 10 grader så får du nog ta några extra varv.

Ska du upp på mittsverige och vill ha däck så har jag en del beggat.

Last edited:
Stimpy köper inga stöd, han lånar mina istället.

Stimpy köper inga stöd, han lånar mina istället.

Jasså? Han skippar Jula-stödet och lånar dina? Fan vad krymmt! Ni är ju trevliga där uppe för att vara Jämtar :tummenupp

Är det soligt och fint så kan ju däcken ha riktigt hög temp typ 30-40 grader om man har tur då går det fort å komma upp i temp. Är det mulet å 10 grader så får du nog ta några extra varv.

Ska du upp på mittsverige och vill ha däck så har jag en del beggat.

Ska dit imorgon och snurra runt lite med UMCC, ett par sprillans slicks borde jag klara mig hela sommaren på ;).

Last edited:
Buuhuuu, jag kommer inte kunna åka imorgon :'( Jag måste hjälpa farsan med ved, eftersom han fyller min vedbod så jag slipper frysa i vinter har jag svårt att säga nej :'(
Jäkla skräp också! Jag som ville åka slicks!

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back