Byta AC-kompressor Saab 9-3 01

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
ACC:n på bilen funkar inte och tydligen ska det vara kompressorn som är kass. Har fått tag på en "ny" och tänkte byta den själv.
Är det ett komplicerat jobb och vad behöver jag tänka på?

Har läst en del på andra forum och som jag fattat det så ska det
räcka att man byter kompressorn och sedan låter en verkstad fylla på gasen?

Tacksam för svar.

Exakt vad var trasigt? Det vanligaste förutom torkmedelsbehållare på de där bilarna är att magnetkopplingen eller lagret som skär. Jag menar bara att du kanske inte behöver köpa hela kompressorn? Det var iaf ytterst sällan som vi bytte hela kompressorer när jag jobbade som mek på SAAB.

Dani, som novis är det inte jättelätt att byta magnetkoppling på grejjerna så det kanske inte var så dumt att köpa komplett kompressor? Jag har förvisso aldrig bytt vare sig koppling eller lager men jag har en känsla av att det är smidigare att bara byta skiten.
Till TS; Nej, det är inte jättesvårt att byta kompressor på din häck. Tänk på att tömma trycket på ventilen uppe vid torpeden först innan du lossar på slangarna. Det är förvisso inte jättehögt tryck men jag släpper ut det först.
Och sen ska du inte betala mer än en 500-ing för fyllning av skiten, en del försöker blåsa dig och ta mer än så, utan kvitto...

Du kan rätt enkelt kolla så att magnetkopplingen funkar.
Det sitter en kabel nära remskivan,som levererar ström till magnetkopplingen.
Kolla så att den verkligen ger ström dit,och att kopplingen slår till när du lägger batterispänning på den.
Och om du nu ska släppa ut 850 gram kylmedia i fria luften,så akta ögon och hud.

Du kan rätt enkelt kolla så att magnetkopplingen funkar.
Det sitter en kabel nära remskivan,som levererar ström till magnetkopplingen.
Kolla så att den verkligen ger ström dit,och att kopplingen slår till när du lägger batterispänning på den.
Och om du nu ska släppa ut 850 gram kylmedia i fria luften,så akta ögon och hud.

Hmm, börjar mer och mer tro att du jobbar som Mekaniker på Saab, rätt/fel?

Dani, som novis är det inte jättelätt att byta magnetkoppling på grejjerna så det kanske inte var så dumt att köpa komplett kompressor? Jag har förvisso aldrig bytt vare sig koppling eller lager men jag har en känsla av att det är smidigare att bara byta skiten.
Jag utgick från att han inte var det men det vet jag ju inte nånting om egentligen, tänkte att han slipper billigare undan om det bara är magnetkopplingen.

Jag utgick från att han inte var det men det vet jag ju inte nånting om egentligen, tänkte att han slipper billigare undan om det bara är magnetkopplingen.

Vilket blir billigare iom slippa fylla på, och är rätt vanligt fel...

Tänk på att tömma trycket på ventilen uppe vid torpeden först innan du lossar på slangarna.....

Högtryckarn sitt vid fronten..

Jag har förvisso aldrig bytt vare sig koppling eller lager
men jag har en känsla av att det är smidigare att bara byta skiten.
...

Märkligt.

Du har aldrig gjort det och ge den rekommendationen:va

Smidigare är att fixa kopplingen, vi schims exempelvis!

Funkar inte,

då lager (vilket märks, om man inte är hörselskadad...).

Problemet är när man byter komressor förutom gas även smörjning!

Last edited:
hade samma problem med min 9000 för nån vecka sen, köpte en kompressor på skroten men tänkte prova att byta bara kopplingen innan jag byter hela kompressorn, funkar skitbra nu=) och jag slapp fylla på gas igen. Tog nån timme bara.
Dani: Hur gör ni på saab för att justera in kopplingsplattan?

hade samma problem med min 9000 för nån vecka sen, köpte en kompressor på skroten men tänkte prova att byta bara kopplingen innan jag byter hela kompressorn, funkar skitbra nu=) och jag slapp fylla på gas igen. Tog nån timme bara.
Dani: Hur gör ni på saab för att justera in kopplingsplattan?

Vad menar du med kopplingsplattan? Syftar du på att kopplingen tar för högt/lågt? Hur gammal är din 9000?

Tack för svaren. Det var tydligen inte kompressorn som ska bytas utan endast magnetkopplingen.

Kommer nog fylla på fanskapet med gas efteråt ändå. Kostar ju inte så förbannat mycket ändå.

Men att byta kopplingen ska alltså inte vara några större problem säger ni? Tycker det ser trångt och jävligt ut därnere.

Vad menar du med kopplingsplattan? Syftar du på att kopplingen tar för högt/lågt? Hur gammal är din 9000?

Själva plattan som dras in av magneten, min drogs in för lite, avståndet mellan remhjul och plattan var för stort sas. Fick slipa av 1mm längst in på den vid splinesen sen var avståndet kanon och nu kopplar den som den ska, tror jag iallafall kallt blir det. Men detta är ju inte rätt sätt att få den att greppa, så hur gör man på verkstaden när avståndet ska ställas.
bilen är en 9000 2,0 från -95, kan fixa bilder om det behövs för förklaringen

alex

Själva plattan som dras in av magneten, min drogs in för lite, avståndet mellan remhjul och plattan var för stort sas. Fick slipa av 1mm längst in på den vid splinesen sen var avståndet kanon och nu kopplar den som den ska, tror jag iallafall kallt blir det. Men detta är ju inte rätt sätt att få den att greppa, så hur gör man på verkstaden när avståndet ska ställas.

alex

Lite OT men dig har jag inte sett i SP1/SP2 tråden? Que?:confused:

Tack för svaren. Det var tydligen inte kompressorn som ska bytas utan endast magnetkopplingen.

Kommer nog fylla på fanskapet med gas efteråt ändå. Kostar ju inte så förbannat mycket ändå.

Men att byta kopplingen ska alltså inte vara några större problem säger ni? Tycker det ser trångt och jävligt ut därnere.

Det var ju det jag saaaaaaa :D Skämt åsido, det är mkt billigare såhär. Det går att byta på plats även om det kan vara bökigt, annars är det bara att lossa lite slangar och div. hållare så kommer den ner litegrann och du kan byta den ännu lättare. Allt beror på hur lätt/svårt man vill göra det för sig själv ;)

alex

Haha nu känner jag mig jävligt efterbliven, när du skrev kopplingsplattan så tolkade jag det som kopplingen till lådan :huvet Jag vet inte vad jag tänkte på men skitsamma hehe. När jag jobbade på SAAB verkstaden så gjorde vi aldrig nån sån här grej utan vi rekommenderade alltid kunden att byta hela kopplingen så jag har tyvärr inget bra tips här. Jag kan faktiskt inte ens påminna mig om att vi ens hade ett liknande problem.

Hursomhelst...hade det varit min bil och ac.n hade kylt tillräckligt som du säger att den gör, då hade jag nöjt mig med det och kört vidare :) Kanske dumt men jag är lite lat och bekväm av mig :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa