2ans växel beter sig konstigt...

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Hej,

jag har en cbr 929 -00. På sistonde har den betet sig konstigt, men bara på 2:ans växel. Drar man hårt så "hostar" motorn till lite då och då. Detta händer alltså bara på 2:ans växel...På alla andra drar den jämnt och fint...

vad kan detta bero på?...åtgärd?

Det beror på att ingreppsklackarna på tvåans och sexans drev på utgående axel är slitna. Du behöver byta dom och eventuellt skiftgaffeln. Har du försökt köra på bakhjulet, tro?

Det beror på att ingreppsklackarna på tvåans och sexans drev på utgående axel är slitna. Du behöver byta dom och eventuellt skiftgaffeln. Har du försökt köra på bakhjulet, tro?

ok...kanske är en dum fråga, men vad tror du det kostar att lämna in och få det fixat?...Har ingen mek-vana alls när de gäller motorcyklar

Material:
2 gafflar 2000:-
2 Drev 3500:- Dock kan man lämna in dem för inslipning och då är det inte lika dyrt. spontant gissning 2500?

Arbetet om du kommer med hela hojen tar ca 6 tim * meklön.
Kommer du med motorn lös så 2-3tim meklön.

Nu har du fått ett riktmärke. Priserna är för gixxer -04.
För exaktare siffror kontakta en mekfarbror.
Min gixxer bytte jag hela motorn istället då det vart nästan samma pengar och jag hade turen att jag fick tag på en billig motor från anderberga mc skrot. 10000:-

Jag hade fel på alla 3 gafflarna och 2 drev. Och eventuellt något mer + tätningar mm.

ok...kanske är en dum fråga, men vad tror du det kostar att lämna in och få det fixat?...Har ingen mek-vana alls när de gäller motorcyklar

Flera tusenlappar, motorn måste av och delas.

Bara dreven går säkert på 3 lappar.

Köp mekbok och skruva själv, följ boken till punkt och pricka så sparar du dig en massa extrajobb om den ska delas igen.

Fast har du inga verktyg så kan du ju lämna in den, rätt dyrt att köpa verktygen som behövs för att dela motorn och skruva ihop den rätt.

Skulle tippa på iaf 3k för att göra jobbet (billigt räknat) och 3 för dreven.

Ååååååh, kul med ett sådant här bakslag nu till sommarn...student som man är har man inte hur mycket pengar som hellst liggande =\
*magont*

Finns det någon risk att köra hojen utan att fixa / innan man fixat detta?

Last edited:
Ååååååh, kul med ett sådant här bakslag nu till sommarn...student som man är har man inte hur mycket pengar som hellst liggande =\
*magont*

Finns det någon risk att köra hojen utan att fixa / innan man fixat detta?

Har du otur kan du få ett riktigt ras. Men så länge du undviker att köra på 2:an och framkalla sumtomet är det väl ingen fara.

Jag gjorde operationen på min retta i vintras. Inte speciellt svårt, men man trillar ju iväg på några tusen med alla delar.

Lägg tryck på växelpetaren precis innan du ska växla så funkar det att köra med kassa klackar.

Tillfällig lösning.

Ha inte tryck hela tiden för då kommer du sabba växelgaffeln, om den inte redan är kass.

Annars kan du vända länkaget så 1an är upp och resten ner, om det finns plats dvs.

Svårare att missa växlingar då, och att sätta det på fel sätt är att sätta det på rätt sätt.

Kan växla i vänstersvängar då med, är bra skit.

Lägg tryck på växelpetaren precis innan du ska växla så funkar det att köra med kassa klackar.

Tillfällig lösning.

Är det själva växlingarna som är "skadliga"...eller är det att köra på 2a växeln och dra?

Jag var ute och körde innan idag, motorn hostade inte en enda gång på andra växeln...men jag drog inte så hårt heller..."hostningarna" kommer först vid (ca) 7000rpm

Så jag kan alltså bruka hojen tills jag kommit på hur jag ska lösa problemet?
så länge jag inte drar över 7000rpm på 2an?
Är det lugnt att "dra" på dom andra växlarna?

Lägger du tryck på petaren innan du växlar upp så kommer den förmodligen inte hoppa ur.

Körde min gamla CBR så, funkade, sålde till en polare sen. :hihi

Så precis innan du ska växla lägger du tryck på petaren, drar in kopplingen så slinker växeln i och stannar kvar, som den ska göra istället för att hoppa ur med en smäll.

Gör att köra på som vanligt om man gör så som jag skrivit.

Fast tillfällig lösning är det för att kunna köra, ska bytas drev egentligen, eller undercuttas.

Tycker inte att det verkar helt självklart efter ts beskrivning att lådan är påväg att ge upp.

Har 2:an hoppat ur någon gång?

Tycker att du ska beskriva "hostandet" lite utförligare.

Tycker inte att det verkar helt självklart efter ts beskrivning att lådan är påväg att ge upp.

Har 2:an hoppat ur någon gång?

Tycker att du ska beskriva "hostandet" lite utförligare.

Javisst...

om jag ligger i 2an och drar fullt...så varvar den på, vid ca 7000rpm kan den hosta till snabbt en gång ...efter hostningen fortsätter den varva...sen hostar den till igen...sen varvar den på igen....osv....växeln hoppar alltså inte ur...

Första gången detta hände låg jag i 9000rpm och drog fullt, körde jag över mittlinjen på vägen --> trodde bakhjulet spann loss för en tiondels sekund...

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre, men växeln hoppar alltså inte ur....

Jag är inte kunnig alls vad det gäller motorer, men trodde själv att det hade med insprutningen att göra...men det konstiga är ju att det bara händer i 2an

Last edited:
Precis sådan var min förra sommaren, bara ett ryck. När jag sedan körde lite hårdare (bana på tvåan till rödmarkeringen) slutade det med att det bara krasade i lådan och växeln hoppade ur helt.

Kan inte direkt hjälpa dig, men är intresserad av hur mycket hojen är körd och på hurudant sätt? Ganska skralt att en -00 skulle ha så grova fel, ännu värre med Richos Gixxer, hur ha du kört, och hur mycket?

Javisst...

om jag ligger i 2an och drar fullt...så varvar den på, vid ca 7000rpm kan den hosta till snabbt en gång ...efter hostningen fortsätter den varva...sen hostar den till igen...sen varvar den på igen....osv....växeln hoppar alltså inte ur...

Första gången detta hände låg jag i 9000rpm och drog fullt, körde jag över mittlinjen på vägen --> trodde bakhjulet spann loss för en tiondels sekund...

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre, men växeln hoppar alltså inte ur....

Jag är inte kunnig alls vad det gäller motorer, men trodde själv att det hade med insprutningen att göra...men det konstiga är ju att det bara händer i 2an

Hmm förstår fortfarande inte riktigt...

Hostandet innebär alltså att varvet går ner?

Varför trodde du då att bakdäcket spann loss? Om bakdäcket skulle spinna loss så ökar varvtalet.

Hör du några ljud från lådan när hojen "hostar till"?

Hur långt har hojen gått?

Bakhjulsförsök?

Hej igen alla...tack för alla svar :)

Jag köpte hojen för 4v sedan så jag vet inte riktigt hur den är körd innan, jag själv har kört 200 mil sedan jag köpte den...och jag misshandlar den absolut inte då det är min ögonsten :) men visst drar jag med den titt som tätt, dock aldrig till rödmarkering! (max 11.000rpm)...jag har inte ens försökt ta upp den på bakhjulet, kan dock inte tala för föregående ägare...

Den har nu gått (snart) 3800mil, fullstämplad servicebok...

Första gången det hände var alltså när jag drog hårt och körde över mittlinjen, den då enda förklaringen för mig var att det var bakhjulet som spann loss...nu har jag ju givetvis förstått att det inte är så...

Jag kan inte minnas att jag hört något ljud från växellådan när detta hänt...

Kan inte säga att varvtalet ökar / minskar när det händer då det varar så kort tid...utan det mer stannar till för en tiondelssekund...precis som om den inte får bensin...(?)

Om det är en misständning..? kan inte svara på detta....

Jag har varit på Verona Mc och frågat, dom hade inget direkt att komma med, men jag köpte en "fuel stabilisator" och ska se om den hjälper något...
Annars får jag väl lämna in den till dom...

Det enklaste är nog om du låter någon "kunnig" person testa hojen, för att få ett utlåtande. Fattar inte heler alls, vad du menar med "hostar" ?
Kan vara allt ifrån ett tändnings/insprutningsfel, till kass drivlina eller växellåda.

Mitt tips är att du låter någon kompis som har kört hoj ett par år och har lite mekvana testa din hoj.:)

Att ställa en diagnos efter upplevda problem är betydligt lättare!

Edit: Sen, dvs precis som Geiger säger...

Back