Ducati hypermotard eller Ktm Superduke 990

Kupalasse

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
TL1000R
Som rubriken lyder.
Står i valet mellan dessa bägge hojar och vill därefter ha era åsikter som kör/kört dessa.
Anledningen till att jag frågar är att jag bor så ***** avsides att dessa ej kan provköras innan.

Ge mig lite för och nackdelar med de båda, däremot kan jag säga att det lutar mot en Superduke -08 en svart, men jag är minst lika intresserd av en Hypermotard.

Vore tacksam för lite hjälp och info.

Kan inte uttala mig körmässigt om Superduken men den har mer effekt än HM:n. Tycker Ducatin känns mindre, smidigare och den vinner i design och "kvalitetskänsla" även om den kanske är lite slöare. Gott vrid och härligt ljud är det i den.

Jag har testat Hym lite kort bara, och motorn känns väldigt "kort" ;) och den har en konstig körställning sadeln lutar framåt , men det är mest en smaksak dock .

En SD är i mitt tycke "såklart" en roligare och snabbare hoj och kvalitets känslan i SD är inte sämre än i Hym enligt mig :)

Jag har testat Hym lite kort bara, och motorn känns väldigt "kort" ;) och den har en konstig körställning sadeln lutar framåt , men det är mest en smaksak dock .

En SD är i mitt tycke "såklart" en roligare och snabbare hoj och kvalitets känslan i SD är inte sämre än i Hym enligt mig :)

Det är som att jämföra en orginalmoped med en med "pluggen ur". Kvalitet och körkomfort är ganska likvärdiga men den ena känns väldigt trött i jämförelse.
Superduke har ett gäng hästkrafter mer och det märks. Sen är det lite billigare med delar till superduke och lite coolare att åka ducati...
I slutänden faller valet på KTM för den är snabbare..

/HW

Oj, skillnaden är som natt & dag. För det första har Hypermotard en löjligt liten tank, typ 11 liter, kvalitetskänslan skulle jag säga vara precis den samma, inget märkvärdigt med hypermotarden. Den är liten och smidig men är riktigt trött om man jämnför med superduke...

testa själv, tror du kommer hålla med.

Är det väldigt stor skillnad effektmässigt?
Hur är acceleration och fartresurserna i de bägge hojarna jämförelsevis?

Hypermotarden har 95 hk original,och mår mycket bättre med racekammar och ett annat avgassystem.
Tank:12,4 liter.
SD:n har 130 hästar tror jag,lite tyngre men kul som fan med ett härligt ryt i maskin.
HM:en är 2-ventils luftkyld,KTM:en 4.ventilere,vätskekyld.
Efter att 20 kilo skrot strippats bort är min HM som en Derbi Senda,liten.lätt,smal.
Hade jag tid och plats skulle jag ha en Superduke också,svårt ball.

stog också och valde mellan dessa två underbara twinnar.

Hypermotarden för mig är en jävla busmaskin med riktigt schysst motorkaraktär med schysst motorbroms samt ena helvetes bitska bromsar. Körställningen för mig var kanon bra, jag är 177 cm och trivdes som den ena fisken i akvariet. Det enda minus jag kände var att jag vill ha mer topphastighet, känns som att den får det jobbigt över 150+.

ktm:en är som en vildkatt med ståfräs, motorn är megahäftig och den är rolig och busig att köra hela tiden. Körställningen är lite halvrå på ett positivt sätt och med akraevo låter det som en porrfilm för hojnördar! Och därför så får jag min 08:a superdukeR i veckan :yoparty

hypermotard: + på försäkring, 2papp billigare än ktm:en för mig. + på inköpspris. - på motor, känner att jag vill ha lite mer hastighet utan att man ligger på maxvarv.

dukeR: + skithäftig hoj. lätt val för mig i slutändan plus att jag ägt en ducati tidigare. - inga än!

service kostnaderna är la ungefär lika kan jag tänka mig!

stog också och valde mellan dessa två underbara twinnar.

Hypermotarden för mig är en jävla busmaskin med riktigt schysst motorkaraktär med schysst motorbroms samt ena helvetes bitska bromsar. Körställningen för mig var kanon bra, jag är 177 cm och trivdes som den ena fisken i akvariet. Det enda minus jag kände var att jag vill ha mer topphastighet, känns som att den får det jobbigt över 150+.

ktm:en är som en vildkatt med ståfräs, motorn är megahäftig och den är rolig och busig att köra hela tiden. Körställningen är lite halvrå på ett positivt sätt och med akraevo låter det som en porrfilm för hojnördar! Och därför så får jag min 08:a superdukeR i veckan :yoparty

hypermotard: + på försäkring, 2papp billigare än ktm:en för mig. + på inköpspris. - på motor, känner att jag vill ha lite mer hastighet utan att man ligger på maxvarv.

dukeR: + skithäftig hoj. lätt val för mig i slutändan plus att jag ägt en ducati tidigare. - inga än!

service kostnaderna är la ungefär lika kan jag tänka mig!

Det är just det här med hastigheterna som jag är lite fundersam på, hade tänkt använda hojen för en del arbetspendling mellen jobbet och hemmet.
Därför vore det kul och kunna köra i 150 km/h utan att blåsa av.
Nej, det lutar nog åt en Superduke.
Hypermotarden är jävligt snygg, men i detta fall överväger nog effekten mer än utseendet.

Det är just det här med hastigheterna som jag är lite fundersam på, hade tänkt använda hojen för en del arbetspendling mellen jobbet och hemmet.
Därför vore det kul och kunna köra i 150 km/h utan att blåsa av.
Nej, det lutar nog åt en Superduke.
Hypermotarden är jävligt snygg, men i detta fall överväger nog effekten mer än utseendet.

Tror det blåser lika mkt på en HM som på SD'n tyvärr...:). Man pendlar inte gärna många mil i 150-160 km/h....det kräver nackmuskler , skitnödig o solen i ryggen , alt. windscreen. 130-140 km/h däremot funkar helt ok...

Har bara provat Hm'en helt kort men första intrycket är : skitsnygg hoj ! Andra intrycket är att det känns hela tiden som man håller på att trilla över styret (vanesak säkert). Tredje intrycket : Lite för lite motor tyvärr. Däremot väldigt trevlig karaktär.

Men jag är partisk....Jag gillar min SD !:tummenupp

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back