Klicka bara när jag skulle starta

wmmajho

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
1990 Yamaha XT600
Hej !

När jag skulle starta min gammla Yamaha XT600E -90 idag så klickade det bara i nått relä, jag tryckte några gånger på startknappen sen gick startmotorn i gång precis som vanligt. Batteriet var nyladdat. Sen startade jag den kanske 5 gånger till under dagen och det gick bra hela tiden. Vad kan det ha varit ? Jag ska snart ut på en lite längre tur med den och vill inte bli ståendes. Det finns ju ingen kick.

Hej !

När jag skulle starta min gammla Yamaha XT600E -90 idag så klickade det bara i nått relä, jag tryckte några gånger på startknappen sen gick startmotorn i gång precis som vanligt. Batteriet var nyladdat. Sen startade jag den kanske 5 gånger till under dagen och det gick bra hela tiden. Vad kan det ha varit ? Jag ska snart ut på en lite längre tur med den och vill inte bli ståendes. Det finns ju ingen kick.

antagligen startmotorfel. Dålig kontakt. Det du hörde var nog solenoiden som slog till men starten drog aldrig.

Vad är det för komponenter inblandat. När man trycker på startknappen är det då ett litet relä först, sedan relä (solenoid) vid startmotorn som drar ?
Kan det vara kolen i startmotorn som spökar ?

Fick samma problem efter en laddning av batteriet på min gamla ZX6R. Bytte batteri och den startade direkt.

Hmm ja det lustiga var att jag kvällen innan hade laddat batteriet så första försöket efter laddningen va detta som den klickade.

Oxid runt kablage/fästpunkter? Det hade jag på min gamla bil och tillsammans med ett dåligt fast nyladdat batteri så var det bara solenoiden som klickade till.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt