Boost IIIs XR rundtrottel/flatslide convert

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tog ur prototyp trotteln nu. Bättre finish lovas på kitten. Denna trottel är omgjuten 147ggr nu och gasaren är ombestyckad 747ggr för att få fram detta!!

Som ni förstår så blir det 7 reser värre vacum.. För stort igentligen därav fick jag kapa av nålmunstycket och ändra trottelskärningen + mindre lågfart och lite mer hemliga moddar.. Jag lyckade bygga om vacumet så storleken på lågfarten blev innom kehins munstycksregister ,,, nu ligger det på ca 40-45 samma som flatslide kehin FCR. Tidigare endast 12,5 som inte är så smart pga risken för att slå igen lätt.

Högfarten är därimot större än org ,,just pga sämmre vacum vid fullt gärn. Detta pga kapat nålmunstycke.

Utvärderingsfarbror sökes som kan testa och skriva en rad här.
Enda krav jag har är att du ska kunna köra på bakhjulet minst 400m och kunna växla på bakhjulet + kunna åka ställ genom en gruskurva. Det blir väl typ alla

För jag är ju jävig och går inte att lita på

Jag vill gärna höra vad ni säger om upptagningsförmågan på bakhjulet + lättkördheten på bakhjulet,, (jag är inpad) 4ans växel 100- 120kmt går den upp förvånansvärt lätt (utan koppling) crossdäck & slödrevning 15-41!!! Körningen på bakhjulet blev helt plötsligt lugnt och fint (följer gasen bättre) Samma sak gäller ställ i kurvor på asfalt som grus,, bet enklare att få ut den när man vill och hålla kvar den i en säker sladd.
Jag har nämligen blivit skickad på sjukhuset av org gasaren i fjol och slagit runt en gång just pga det svårdoserade registret (livsfarligt!!)..

Jo körde ju en sväng i dag på 5mil testing testing typ bakhjul och ställ i kurvor,,Typ blandad hulliganåka. Exakt 0,6lm blev det och då har jag inte rätt lågfart i,, ska i 5 snäpp mindre + sänka nålen ett hack. Såå jag tror s

Bifogat

• P3050086.JPG
    P3050086.JPG
    64.4 KB · Visningar: 148
  • P3050089.JPG
    P3050089.JPG
    51.4 KB · Visningar: 124
  • P3050090.JPG
    P3050090.JPG
    72.3 KB · Visningar: 144
  • P3050091.JPG
    P3050091.JPG
    76.4 KB · Visningar: 107
  • P3050092.JPG
    P3050092.JPG
    69.1 KB · Visningar: 123
Fixar du till KTM 530 exc-r 08 så är jag lätt på :tummenupp

Fixar du till KTM 530 exc-r 08 så är jag lätt på :tummenupp

Dom har flatslide original TYP FCR kehin 41 är det väl?? Eller har dom gått tillbaka till stone åldern.
Enda trimmet till fcr kehin är axpumpstrimmning och portning , om man vill ha större? Går att ta till 43mm minst:tummenupp

Haha nja min ska enligt uppgift ha 70 hk så är väl inget direkt måste men man vill väl alltid ha mer :tummenupp

Dom har flatslide original TYP FCR kehin 41 är det väl?? Eller har dom gått tillbaka till stone åldern.
Enda trimmet till fcr kehin är axpumpstrimmning och portning , om man vill ha större? Går att ta till 43mm minst:tummenupp

Mm där har du väl rätt blev lite ivrig när jag såg nått om mer effekt ;) Kan man lämna in hojen till dig?

Last edited:
Haha nja min ska enligt uppgift ha 70 hk så är väl inget direkt måste men man vill väl alltid ha mer :tummenupp

Mm där har du väl rätt blev lite ivrig när jag såg nått om mer effekt ;) Kan man lämna in hojen till dig?

70hk :eek Då är den ju tovässad!!

Om är på 70hk och förgasaren inte är portad så skulle det vara bra ide att porta den + göra axpumsmodden.

Sådant småkraffs kan jag göra ivf :D

Bifogat

• blandade 374.jpg
    blandade 374.jpg
    103.3 KB · Visningar: 99
  • blandade 373.jpg
    blandade 373.jpg
    75.9 KB · Visningar: 96
70hk:galen vad skiljer den motorn mot original?

Det som jag vet om är att det är nån annan förgasare och titanventiler. Hojen är en special utgåva från ktm och ska bara ha gjort i 15 ex enligt han som jag köpte den av iaf. Gasres på 4:an med standard drevning gör ju att det låter mer troligt.

70hk :eek Då är den ju tovässad!!

Om är på 70hk och förgasaren inte är portad så skulle det vara bra ide att porta den + göra axpumsmodden.

Sådant småkraffs kan jag göra ivf :D

Vart bor du någonstans i vårat avlånga land? Om det är nära så kan man ju komma förbi. Själv bor jag i JKPG.

Last edited:
Det som jag vet om är att det är nån annan förgasare och titanventiler. Hojen är en special utgåva från ktm och ska bara ha gjort i 15 ex enligt han som jag köpte den av iaf. Gasres på 4:an med standard drevning gör ju att det låter mer troligt.

Ja gasres är ju skit bra för att bekräfta effekt.
Vilken affärs idé av KTM oxå. Släppa en tok-vässad enduro hoj med en massa effekt man ändå inte vill ha i skogen. Nä, inte så troligt va?

tror någon har skämtat med dej aprillo tyvärr. du får vässa rätt bra för o få ut 70 hk med tanke på att original ligger strax under 50 på hjulet.

lägg upp bilder så man kan annalysera lite:tummenupp o nu säger jag det inte för att vi ska skratta åt dej när vi ser att det är en 125:a utan mer för det e intressant :)

БОБАН;4199387 skrev:
Vad är accpumpmodd?
Hur går det till och vad händer?

Det är en enkel modd. Du sätter bara dit 1 eller 2 st oringar runt plastarmen som man ställer in axpumpssprutet på. Dvs du tvingar ihop armen med skruven med oringar. vad som händer är att du får en kraftigare stråle omedelbart du gasar , Med 2 stycken ringar kan du tillockmed dränka motorn av för mycket stråle. Men den är ju forfarande justervar på skruven så det är bara att ställa in.
Motor svarar rappare helt enkelt.

Där jag kladdat på bilden sätter du en eller 2st oringar. Dom bästa oringarna tycker jag är från oringskedjan

Bifogat

• Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    83.3 KB · Visningar: 152
Det är en enkel modd. Du sätter bara dit 1 eller 2 st oringar runt plastarmen som man ställer in axpumpssprutet på. Dvs du tvingar ihop armen med skruven med oringar. vad som händer är att du får en kraftigare stråle omedelbart du gasar , Med 2 stycken ringar kan du tillockmed dränka motorn av för mycket stråle. Men den är ju forfarande justervar på skruven så det är bara att ställa in.
Motor svarar rappare helt enkelt.

Där jag kladdat på bilden sätter du en eller 2st oringar. Dom bästa oringarna tycker jag är från oringskedjan

Tackar :tummenupp

Benny, kommer du använda denna tråden eller XR tråden för intresseanmälan "köp" tråd, etc?
Jag kan inte vara testpilot för min XR saknar styrlager förtillfället... :rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back