Ni som har en bakre stötdämpare som ligger!!!

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har du en stötdämpare som ligger i garaget, skulle ni kunna hjälpa mig lite?
Mät längden mellan infästningarna och lägg upp det här, skriv vilken modell den är till ochså.

Skulle bli jätte tacksam för den hjälpen:Bugar

350 mm. Till en zx9r -95. Om det kan vara till nån hjälp..

sök på stötdämpare o mitt namn el likn. jag fråga efter olika längder inför ett bygge och en snubbe hade en hel lista. typ alla hojar.

sök på stötdämpare o mitt namn el likn. jag fråga efter olika längder inför ett bygge och en snubbe hade en hel lista. typ alla hojar.

Okej=) ska genast söka!!
Tack ni andra ochså!!
*Edit*
hitta det inte=( va det länge sedan??

Om ni vill veta vad jag håller på med så har jag sänkt min hoj för att köra dragracing, men dämparen blir för mjuk när jag sänker med hundbenen, tänkte då kolla lite längder på div dämpare så kan jag kanske få den lägre den vägen...

Last edited:
Showa dämp RM 250 -06. Har inget mått tyvärr! Nyrenoverad.

Last edited:
Ungefär vilken längd är du ute efter?

jag har för mig att min är 320mm org. så jag tror att det skulle passa med en som är ca 260-270mm.
Är nog inte den billigaste eller den enklaste varianten, men kanske den bästa=)

Last edited:
Finns det inget sätt att kapa några fjädervarv på dämparen du har nu, samt montera en rörstump som spacer? Kortslutna fjädervarv ger högre fjäderkonstnat. Såklart givet att komp/returdämpningen är tillräcklig.

Finns det inget sätt att kapa några fjädervarv på dämparen du har nu, samt montera en rörstump som spacer? Kortslutna fjädervarv ger högre fjäderkonstnat. Såklart givet att komp/returdämpningen är tillräcklig.

nja, då är det nog enklare att ha det som det är, nu är den sänkt med hundben, nackdelen med det är att man ändrar utväxlingen i länklsystemet och med en förlängd sving så blir fjädringen ganska mjuk i början.
Måste ochså ha 50mm fjädringsväg på dämparen med gällande regler.

Om jag hade mycket pengar så skulle jag köp en Öhlinare med lågfartskomp, det hade löst problemet=)
Jag spelar lotto nästan varje lördag men det är ju någon som inte drar rätt nummer:huvet ingen här som jobbar på svenskaspel:krama

nja, då är det nog enklare att ha det som det är, nu är den sänkt med hundben, nackdelen med det är att man ändrar utväxlingen i länklsystemet och med en förlängd sving så blir fjädringen ganska mjuk i början.
Måste ochså ha 50mm fjädringsväg på dämparen med gällande regler.

Om jag hade mycket pengar så skulle jag köp en Öhlinare med lågfartskomp, det hade löst problemet=)
Jag spelar lotto nästan varje lördag men det är ju någon som inte drar rätt nummer:huvet ingen här som jobbar på svenskaspel:krama

Måste du bara ha fjädringsvägen, eller duger det om hojen är helt stum, men teoretiskt kan röra sig om någon tung nog trycker ner den? Det första fallet löser du ju annars lätt med högre fjäderkonstant (stenhård huvudfjäder + skitlätt hjälpfjäder i stil med de som bilkillarna har på coilovers för att det inte ska glappa inför bilprovningen), det senare är kanske svårt att möta..

För att förtydliga mitt inlägg bifogar jag en bild: http://www.racelanduk.co.uk/Images/CoilOver.jpg

Last edited:
Måste du bara ha fjädringsvägen, eller duger det om hojen är helt stum, men teoretiskt kan röra sig om någon tung nog trycker ner den? Det första fallet löser du ju annars lätt med högre fjäderkonstant (stenhård huvudfjäder + skitlätt hjälpfjäder i stil med de som bilkillarna har på coilovers för att det inte ska glappa inför bilprovningen), det senare är kanske svårt att möta..

För att förtydliga mitt inlägg bifogar jag en bild: http://www.racelanduk.co.uk/Images/CoilOver.jpg

fjädring måste jag ha, minst 50mm enligt svemoregler och att det blir det inte bra starter utan med så lite effekt..
Fjädern är bara för mjuk i början, det blir lite knas när man fipplar på geometrin.

Finns där skuggan av en chans att man kan öppna bakdämparen? I så fall är de lätta att korta genom att sätta i en spacer. Rätt vanlig operation till motardfolket som åker kortad crossfjädring...

Finns där skuggan av en chans att man kan öppna bakdämparen? I så fall är de lätta att korta genom att sätta i en spacer. Rätt vanlig operation till motardfolket som åker kortad crossfjädring...

jo, det funkar att korta slaglängden, men det är kanske "dyrt", 2500:-
Och sen så går det inte att återställa...

jo, det funkar att korta slaglängden, men det är kanske "dyrt", 2500:-
Och sen så går det inte att återställa...

Det är reversibelt inom rimlighetens gränser. Prisbild varierar med dämpare och vem som gör jobbet. Kolla med din lokale crosshandlare de brukar ha koll på vilka som är duktiga på att skruva dämpare i din närhet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back