Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Ut o åk Ridde så du kommer ikapp mina 450 mil i år ;)




Låter kanon! :tummenupp

Det är bara lite "mekk" att byta skylthållare så du vet, du måste lyfta upp hela "elektronikplattan" under kutsen så du vet för att komma åt sista skruven, ett tips bara som många frågar efter.

Ja precis, glöm inte bilder. :)

tack för det tippset.
Men eeee.............jag får det monterat i butiken :rodnar
både GSR slip on och skylthållare+blinkers.

Men jag ska iaf själv byta fotpinnsats, speglar, tanklock mm mm

fälgarna ska in och pulverlackas till hösten/vintern (svarta då hojen är svart)
 
Bra mekaniker i Sthlm?

Hej,

Är det någon som har tips på en bra auktoriserad Kawamekaniker i Sthlm som är seriös?
Tack på förhand!
 
kör mindre nu, mer som pendlare därav finner jag z750 fantastisk,2890kr mån i förs för zx10r vs 5500kr helår för z750 som exempel på helf ;)

Har dock lite andra funderingar på hojval som tex 690smc etc
 
Hojen är bänkad och klar nu!

Blev 2(!) hästar mer än när jag kom dit :)

Anledningen är enkel, katten är kvar, eftersom jag har Devil slipon och inte helsystem. Detta gör ca 10 hästar enligt Rikard på RG Engineering.

Dock justerades det en hel del på mellanregistret och lite varstans, vilket gjorde att hojen går bra mycket mjukare nu, och känns väldigt jämnare.

Vidare som jag förstod det så är "gränsen" för Z1000 runt 130 hästar på slangen, sen börjar chassit att bete sig konstigt osv. Men Rikard gillade motorn starkt och tyckte att hojen var kanon i övrigt.

Så resultatet blev 94Nm & 115.8Hk.

Synd bara att Devil inte gjorde helsystem till Z1000 med två pipor, annars hade det blivit det :)
 
Hojen är bänkad och klar nu!

Blev 2(!) hästar mer än när jag kom dit :)

Anledningen är enkel, katten är kvar, eftersom jag har Devil slipon och inte helsystem. Detta gör ca 10 hästar enligt Rikard på RG Engineering.

Dock justerades det en hel del på mellanregistret och lite varstans, vilket gjorde att hojen går bra mycket mjukare nu, och känns väldigt jämnare.

Vidare som jag förstod det så är "gränsen" för Z1000 runt 130 hästar på slangen, sen börjar chassit att bete sig konstigt osv. Men Rikard gillade motorn starkt och tyckte att hojen var kanon i övrigt.

Så resultatet blev 94Nm & 115.8Hk.

Synd bara att Devil inte gjorde helsystem till Z1000 med två pipor, annars hade det blivit det :)

Vad gick det kalaset på ?
 
Är det stor skillnad på 750 och 1000 i vrid kännbar effekt har endast kört z750-08 men ska köpa en 1000cc nu, kör själv en fz6s2 men vill ha mer pulver. :)
 
Ser att du oxo kört en gs500e innan, ett jävla lyft att byta till z750 :) enda riktiga nackdelen är nog att det är på tok för svårt o krypköra lagligt hela tiden=/ haha. Från -07 är dom ju lite fräshare i lyktkåpan/mätaren, backspeglarna, kylarvingar och den där skumma "trekanten" under sadeln är bortdesignad =D Har iof knappt haft min en vecka men lite träsmak i arslet kommer nog komma efter ca 15-20 mil känner ja på mig.. Riktigt skön att köra iaf:D

Service är 100, 600, 1200, 1800 mil osv..

Jupps GS500E är det jag åker runt på nu. Men jag känner att det är dax att byta upp sig... var på väg en sväng men blev uppsagd från jobbet... Är konsult nu och har hört det viskas om att jag ev ska få förlångt 6mån.
Så det är bara att börja titta igen :D

Om jag har läst på rätt så är det ca 82 cm i sitthöjd på Z750 kan det stämma?
Är kort och sitter riktigt behagligt på GS:en.

//Lina
 
Lät konstigt..jäkligt lite själv gick man hem med 127.4hk & 104.7nm visserligen med rensad katt,slipon,k&n,öppnare luftburk sammt såklart pc3:an.

Precis det som är skillnaden, jag har katten kvar, därav en förlust på 10Hk.

Men men, jag hade ändå räknat med att det skulle bli mindre effekt just pga den anledningen. Men mig gör det inte så mycket om jag ska vara helt uppriktig, mellanregistret blev bättre och hojen går mycket jämnare osv. :tummenupp
 
Bill och Bull?

:tummenupp till Bill och Bull (svart och vit z1000) som brände förbi mig efter r-40 påfarten från tullamotet mot centrum runt 18.30. Blev fan bländad av solreflexerna från era kedjor! Bra puts där :Bugar

Garvade lite åt era matchande hoodies från sporthoj :yoparty
 
Vad köper ni för bakdäck när första är slut?
Min är helt platt i mitten, kör för mycket rakt förmodligen. :va
Har hört att det finns däck som har lite hårdare gummi i mitten för att motverka just detta.
Tips tas gärna emot.

Byter ni hos MC handlare samt köper däcken där eller åker ni till vanlig gummiverkstad?
 
snabb fråga bara...

Hur mycket bättre klös är det i 1000 än 750n?
Tar man igen effektförlusten när det svänger mycket då jag tyckte 750n kändes smidigare när jag provsatt och dreglade på den olika modellerna...:D

Det skiljer dock hel del i pris på blocket. Är det värt det, mest så jag tänker.

//Magnus
 
Jag testade både 750 och 1000, innan jag köpte.
Tyckte då att 1000 var mer i min smak.
Kan inte sätta fingret på varför,
men det bara vart så.
Sedan tyckte jag nog att 750:n så lite "liten" ut.
Jag är inte liten, så det såg ut som att köra moppe. :)
Men det är inte något fel på accet i 750,
den hade räckt för mig.
 
:tummenupp till Bill och Bull (svart och vit z1000) som brände förbi mig efter r-40 påfarten från tullamotet mot centrum runt 18.30. Blev fan bländad av solreflexerna från era kedjor! Bra puts där :Bugar

Garvade lite åt era matchande hoodies från sporthoj :yoparty

Haha Bill o Bull nja det vet jag inte hehe, vi är mer Piff o Puff. :)
Aha så vi körde förbi dig, du åkte bil antar jag?

Jo Andreas ville testa skillnaden nu när han satt i sin PC3 o K&N filter, jag hade det redan men han satte i sitt idag. Så han frestade på lite på påfarten till R40 o jag var ju tvungen att hänga på, så det brukar att se ut när vi är ute o kör. :D

Häng på vettja, ju fler desto roligare, shit jag har redan kört över 450 mil i år, snart service igen o nya däck åker på nu på lördag, dyr hobby men faaan så kul. :)

Ohh jaaa visst var våra tröjor fina? :)

EDIT: Fan det är ju du hehe, du köpte ju "TCE66" gamla z750, jag pratade med dig när du hämtade ut den, du hade bytt in din gamla glidare, du hade lovat dig själv att inte köra sporthoj igen tills du fyllde 30, känner du igen det? :)

Vad köper ni för bakdäck när första är slut?
Min är helt platt i mitten, kör för mycket rakt förmodligen. :va
Har hört att det finns däck som har lite hårdare gummi i mitten för att motverka just detta.
Tips tas gärna emot.

Byter ni hos MC handlare samt köper däcken där eller åker ni till vanlig gummiverkstad?

Jag köpte ett Bridgestone, minns inte namnet på det... fick det rekommenderat av Stibix i Borås, det är hårdare i mitten och mjukare på sidorna, mitt har hållit länge och polaren köpte lika dant för nån vecka sedan. :tummenupp
 
Last edited:
Jag testade både 750 och 1000, innan jag köpte.
Tyckte då att 1000 var mer i min smak.
Kan inte sätta fingret på varför,
men det bara vart så.
Sedan tyckte jag nog att 750:n så lite "liten" ut.
Jag är inte liten, så det såg ut som att köra moppe. :)
Men det är inte något fel på accet i 750,
den hade räckt för mig.

Ok. Tack för den input'en.
Jag gillade utseendet bra mycket bättre på 750n nämligen. Just för att den var lite mindre och såg lite smidigare ut att köra.
 
Ok. Tack för den input'en.
Jag gillade utseendet bra mycket bättre på 750n nämligen. Just för att den var lite mindre och såg lite smidigare ut att köra.

Personligen så tycker jag att designen är mycket snyggare på z1000, blinkersen fram sitter i sidokåporna o det är en "ruta" fram istället för en lackerad etc.

Men smaken är som baken o blir man nöjd med en z750 så kommer nog bara intresset för en z1000 att växa o till slut har du bytt upp dig till 1000cc.
Men vad vet jag? :)
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top