Formatera USBminne?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tänkte kolla om någon har tips på hur jag ska kunna formatera ett 16gb usbminne som trilskas.

Har haft det ett tag i dreamboxen och kört en swapfil där.
Nu ville jag använda det till annat och skulle formatera det till FAT32 så gick ju inte det så klart :huvet

Kommer bara upp att formateringen inte går att slutföra.
Drog ner ett program från HP som var för att formatera usbstickor men det ville sig inte heller.

Kollar jag i diskhanteraren i vista så står det raw som filsystem, antar att det menas att stickan är oformaterad.

Datanördar, förena er och knäck detta problemet!

Tackar för visat intresse!

Nu har ju inte jag nån dreambox, men jag vet såpass mycket att det är linux på/i dom iaf.
Om du haft den som Swap där så borde du även kunna formatera det via dreamboxen.
Eller finns det ingen cmd-line i dreambox ?

I annat fall, ladda ner valfri Linux Live-CD, boota datorn, stoppa i usb, formatera.
Se upp bara så du inte formaterar fel disk. :)

Ladda ner en live-cd med gparted. Boota datorn från cd och formatera
din usb-pinne precis som du vill ha den. Tänk dock på att Windows
klarar bara av att läsa 1 partition på ett usbminne. Gamla versioner av
windows (win98se) klarar dock av flera partitioner.

Prova med att ta bort de partitioner som finns och sen formatera det.

Flash-USB-minne?

Är det smart att swappa på flash-minne?
De brukar väl bara hålla för ett begränsat antal (100.000-1.000.000) skrivningar?

Ingen fara, det var nog när flashminnen kom som det var ett problem, idag bygger man SSD-diskar av flashminnen så det skall funka bra.

Ganska enkelt.
Fel filsystem på minnet, du kan bara lagra 4GB som största fil. Byt filsystem så löser det sig.

Om det stämmer att du har kört något av Linux filsystem på det så är enklaste sättet som sagt att boota från valfri livedist. Annars kommer det förmodligen gå om du installerar Ext2Fsd eller liknande program för att läsa ext2/ext3. Länk

Tänkte kolla om någon har tips på hur jag ska kunna formatera ett 16gb usbminne som trilskas.

Har haft det ett tag i dreamboxen och kört en swapfil där.
Nu ville jag använda det till annat och skulle formatera det till FAT32 så gick ju inte det så klart :huvet

Kommer bara upp att formateringen inte går att slutföra.
Drog ner ett program från HP som var för att formatera usbstickor men det ville sig inte heller.

Kollar jag i diskhanteraren i vista så står det raw som filsystem, antar att det menas att stickan är oformaterad.

Datanördar, förena er och knäck detta problemet!

Tackar för visat intresse!

Hur är det med den den hederliga NTFS partitioneringen? borde funka, jag skulle testa att formatera med NTFS

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg