Körkort 2009

Nej, ligg mitt i fältet så att du INTE får bilar bredvid dig. Glöm inte att rusa motorn i väntan på grönt. :tummenupp
 
Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?

har man lite känsla så släpper man lite på bromsen...
 
har man lite känsla så släpper man lite på bromsen...

Är nog bättre att börja lite mjukt och sen krama hårdare och
hårdare
Att få in en lagom snabb indragning av bromshandtaget...
Tycker jag låser framhjulet så lätt på min gamling (cb 750 1982)
Kan förmodligen bero på framdäcket som är gammalt och hårt ?
 
Är nog bättre att börja lite mjukt och sen krama hårdare och
hårdare
Att få in en lagom snabb indragning av bromshandtaget...
Tycker jag låser framhjulet så lätt på min gamling (cb 750 1982)
Kan förmodligen bero på framdäcket som är gammalt och hårt ?

Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
 
Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.

Skall börja med att prova byta ut det "bakelithårda" däcket

Tryck hårt direkt ?
Det är precis det jag gör

Förmodligen däcket som orsakar mina problem
:tummenupp
 
Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?
Krama bromsen! Du ska inte bara *PANG* fullt ös direkt utan ta det efterhand..

Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.
 
Last edited:
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.

Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.
 
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.

Min körskolelärare sade precis likadant, ett bestämt tryck direkt! (I början klämde jag åt mer och mer, men det såg läraren och påpekade det till mig ett hundratals gånger!) :)
 
Körde upp idag och klarade kortet, kom precis tillbaka från första solorundan med min ER-6.

Vi var 3 st från samma körskola som körde upp och alla klarade sig vilket var trevligt.
 
Kunna välja åt vilket håll man vill vända

Gäller lågfart 1 och högfarten

Mailade vägverket i Helsingborg om frågan
Fick svaret :

"Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen.

Svaret är förankrat hos aktiva MC-prövare.

Lycka till med körningen (åt valfritt håll)."



Då kan jag/vi sluta tro ..... nu VET vi :tummenupp
 
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.

Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.
 
Självklart kan man inte nypa till bromsen hur snabbt som helst eftersom det låser upp framhjulet pga att trycket på framhjulet ökar succesivt och så måste även bromsverkan göra. "Krama" som någon skrev, men kramar inte för långsamt för då blir bromssträckan för lång.

/fysikern

Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.

Helt riktigt och detta har mer med fysikens lagar att göra än regler från myndigheter.
 
Last edited:
Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.

Tycker ditt resonemang låter klart logiskt korrekt
Inte trycka till för hårt direkt utan en succesiv ökning
Denna succesiva ökning skall ju ske snabbt givetvis
för att få en kort bromssträcka

Min körlärare sa : Ej bromssträckan som är viktigast utan hur kontrollerat
och säkert inbromsningen sker
 
Last edited:
En annan sak dom kollar på är huruvida kursen ändras eller ej; dvs man skall fortsätta rakt fram under inbromsningen. :)
 
Tycker ditt resonemang låter klart logiskt korrekt
Inte trycka till för hårt direkt utan en succesiv ökning
Denna succesiva ökning skall ju ske snabbt givetvis
för att få en kort bromssträcka

Min körlärare sa : Ej bromssträckan som är viktigast utan hur kontrollerat
och säkert inbromsningen sker

intressant att veta att att det int eär bromssträckan som de liksom hänger upp sig på(längden på den) utan hur väl du får stopp på hojen. tack för infon:)
 
intressant att veta att att det int eär bromssträckan som de liksom hänger upp sig på(längden på den) utan hur väl du får stopp på hojen. tack för infon:)

Nej så är det.... sa han flera gånger då jag tog i för hårt
i handbromsen och låste framhjulet.Jag var inne på att
bromsa på så kort sträcka som möjligt

Givetvis finns en gräns enl sunda förnuftet att bromssträckan
inte får bli FÖR lång dvs att man uppenbart varit FÖR försiktig
vid bromsningen
Bromssträckan mäts inte upp i alla fall
 
nu när uppkörning närmar sig så kom jag att tänka på en sak angående placering vid trafikljus...

Om du ska svänga höger och filen du ligger i är endast till för dom som ska svänga höger, Måste man ligga ändå ut vid högerkanten? Såpass mycke så att en bil som också ska höger får plats bredvid?:va

funderar oxå lite grann på det där, nån som har nått enkelt "tänka" när man ska hålla till höger/vänster alt ligga kvar typ mitten....
Även fundering när man ibland kör sträckor med pilar i marken som visar rakt fram, spelar det då någon roll om man ligger precis till vänster alt till höger om dem då?:rolleyes:
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top