Bromsen tar olika

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena bullen!

Sist jag var ute och åkte med hojen så tog frambromsen olika tidigt. Första gången man bromsar får man pressa in handtaget nästan hela vägen, bromsar man sen igen direkt efter, tar bromsen "normalt".

Som att man måste pumpa upp tryck i systemet innan det börjar fungera.

Det började efter att jag hade lagat en framhjulspunka och därmed "öppnat" upp bromsbelägget för att få i bromsskivan igen. Lossade dock inget i bromssystemet som kan ha släppt in luft.

Tror ni på en hederlig luftning eller kan det vara nippeln som bromshandtaget pressar in som blivit knas?

Vinnaren kan få en varmkorv :)

om det bara var första gången du bromsade som det blev så beror det säkert på att kolvarna var intryckta och behövde pressas ut igen. om det blir så varje gång du bromsar igen efter att ha kört en stund gissar jag på läcka i systemet så trycket släpper när bromsen inte används.

Skivan har inte fått sig en smäll då du fixa punkan, har du vibrationer vid bromsning ?
är det flytande skiva så kolla så dom e OK annars kanske skivan pressar ut kolvarna när du kör

om det bara var första gången du bromsade som det blev så beror det säkert på att kolvarna var intryckta och behövde pressas ut igen. om det blir så varje gång du bromsar igen efter att ha kört en stund gissar jag på läcka i systemet så trycket släpper när bromsen inte används.

Nej, det är så vid varje bromsning efter en stunds åkande. Första bromsningen gjorde jag stillastående, den där man trycker tillbaka beläggen igen.

Läcka säger du ja...:va

Skivan har inte fått sig en smäll då du fixa punkan, har du vibrationer vid bromsning ?
är det flytande skiva så kolla så dom e OK annars kanske skivan pressar ut kolvarna när du kör

Nej, inga vibrationer alls. Allt är så bra så. Utom att bromsen tar olika tidigt beroende på hur länge sen jag bromsade senast.

Väldigt obehagligt när man kommer inför korsningar/kurvor och man behöver pressa in handtaget två ggr :gnissla

Nej, det är så vid varje bromsning efter en stunds åkande. Första bromsningen gjorde jag stillastående, den där man trycker tillbaka beläggen igen.

Läcka säger du ja...:va

Utan att vara nån expert så är det vad jag tror. om du inte har en synlig läcka utåt så kanske det läcker i pumpen (eller vad f-n det kallas)

Kommer säkert nån som kan bättre...

Utan att vara nån expert så är det vad jag tror. om du inte har en synlig läcka utåt så kanske det läcker i pumpen (eller vad f-n det kallas)

Kommer säkert nån som kan bättre...

För mig låter det som en skev bromsskiva men jag inte heller någon expert.
Det är ganska lätt att kolla om skivan slår. Sätt en mejsel mot ena gaffelbenet och låt spetsen på mejseln nudda skivan. Snurra hjulet sakta och se om avståndet mellan skivan och mejseln varierar. Slår det så pass mycket att du ser det med blotta ögat så är det nog läge att byta skiva. Det som händer när en skiva är skev är att skivan trycker tillbaka beläggen för långt.

Kan vara ett invändigt läckage i tex bromspumpen som gör att den tappar tryck, precis som Pegaso sa.

Last edited:
För mig låter det som en skev bromsskiva men jag inte heller någon expert.
Det är ganska lätt att kolla om skivan slår. Sätt en mejsel mot ena gaffelbenet och låt spetsen på mejseln nudda skivan. Snurra hjulet sakta och se om avståndet mellan skivan och mejseln varierar. Slår det så pass mycket att du ser det med blotta ögat så är det nog läge att byta skiva. Det som händer när en skiva är skev är att skivan trycker tillbaka beläggen för långt.

Om skivan är så pass skev borde det väl vibrera vid bromsning :va

Jag skulle prova att luft som nummer ett.

Sedan skulle jag ta lossa klossarna och se så att de går lätt i och ur bromsoket. Sedan blockera bromskolvarna för att kunna pumpa ut en i taget för att se om alla kolvar löper lätt, om någon kolv går tungt så sprayar man in 5,56 under damasken till kolven sedan kör den ut och in tills den går lätt,,,, endast 5,56 är okey för den skadar inte packningarna i bromsoket.

Annars är det bara att ur med bromskolvarna och gnida av de med Svinto ev, byta om de skulle vara rostiga. Man bör ju ta reda på om det finns tätningar att köpa.

Skeva/vinda skivor är lika med vibrationer vid hög fart pulserande vid låg fart.

Har just botat med hoj för samma problem.

Använd hellre WD40 då 5-56 är styggare mot damasken.
Om kolvarna går trögt borde de rimligtvis inte behöva "pumpas"
Dock är ju aldrig fel att göra detta ändå ;)

Du har inte glömt kvar låset mark? Klassikern så stukar man skivan. ;)

"Skeva/vinda skivor är lika med vibrationer vid hög fart pulserande vid låg fart"
Brukar ju dock vara korrekt. Jag gjorde låsklassikern dock och det kändes knappt inte när man körde men var tillräckligt skeva för att putta ut kolvarna när man inte bromsade på ett tag så man fick pumpa en gång. Jäkla irriterande ;)

Jag skulle prova att luft som nummer ett.

Sedan skulle jag ta lossa klossarna och se så att de går lätt i och ur bromsoket. Sedan blockera bromskolvarna för att kunna pumpa ut en i taget för att se om alla kolvar löper lätt, om någon kolv går tungt så sprayar man in 5,56 under damasken till kolven sedan kör den ut och in tills den går lätt,,,, endast 5,56 är okey för den skadar inte packningarna i bromsoket.

Annars är det bara att ur med bromskolvarna och gnida av de med Svinto ev, byta om de skulle vara rostiga. Man bör ju ta reda på om det finns tätningar att köpa.

Skeva/vinda skivor är lika med vibrationer vid hög fart pulserande vid låg fart.

Har just botat med hoj för samma problem.

Jag bytta som sagt slangen precis innan jag märkte fenomenet. Då vet jag att jag belastade bromsskivan en gång rätt illa. Så, jag ska allt ta o kika på om den har blivit keff.

Att böjja/rikta den rak igen är lögn i helvete eller?!

Lägger mig i jag med..Har samma fenomen på min zx9. När den stått så får jag pumpa till en gån för att få handtaget i normalläge. Har precis bytt till kevlarslangar, tagit bort fördelningen som satt på på styrhuvudet. Har också hört att det kan vara pumpen som tappar tryck, men tycker att det verkar lite skumt för då borde ju bromsen ligga på hela tiden ifall den inte skulle släppa tryck.. Eller??

Slang = däck?

En del säger sig kunna rikta dem med klubba och tjock kohud tex.
Det svåra är att mäta rätt hela tiden. En del tips har varit glasskiva för att se lättare.

Antar att det är jäkligt svårt då det är små toleranser och lurigt att mäta.
Men det beror väl på hur fattig man är och hur mycket fritid man har att testa detta på.

Vet inte hur det är till möstarder men ISR i stockholm var klart mkt billigare med skivor till min gixxer. Dessutom mer kol i dem så bromsverkan blir snäppet bättre än original. Dock rostar dem lättare också.

Jag bytta som sagt slangen precis innan jag märkte fenomenet. Då vet jag att jag belastade bromsskivan en gång rätt illa. Så, jag ska allt ta o kika på om den har blivit keff.

Att böjja/rikta den rak igen är lögn i helvete eller?!

Beror det på att skivan är skev så borde kolvarna tryckas ut efter varv nr 1. Dessutom borde du känna vibrationer vid lätt bromsning. Prova att lyft hjulet och sätt snurr på det och bromsa försöktigt så, då ser du om det tar jämnt över varvet också, om det är lite eller om det går fritt på ena halvan av skivan, och låser på nästa.

Min första tanke är luft i systemet..

Jo luft i systemet är ju lätt och billigt att testa om inte annat ;)

Beror det på att skivan är skev så borde kolvarna tryckas ut efter varv nr 1. Dessutom borde du känna vibrationer vid lätt bromsning. Prova att lyft hjulet och sätt snurr på det och bromsa försöktigt så, då ser du om det tar jämnt över varvet också, om det är lite eller om det går fritt på ena halvan av skivan, och låser på nästa.

Min första tanke är luft i systemet..

Lyft framhjulet och klocka bort oken. Snurra hjulet så ser du om nån skiva ær skev. Snurra hjulet och håll en spritpenna precis vid skivan.. Før pennan mot skivan långsamt, så ser du att den børjar rita på en del av skivan, så ær det bara ge den ett knack med hammare och trækloss

Du har luft i systemet. Typisk att hantaget går in förfullt första gången du bromsar sen funkar det utan problem.
Lufta bromsarna nerifrån dvs ta av locket på styret, sätt på en slang på nippeln på oket ha en burk i andra ändan på slangen med bromsolja i. öppna nippeln och tryck i oljan nerifrån tills det slutar bubbla i burken.Var noga med att kolla att när oljan börjar åka in i oket så får ingen ny luft komma med. Sen är bromsoljan frätande så se till att du inte får dropp på tanken etc.

Du ska inte lufta som man gjorde förr dv slå i mera olja i burken på styret och trycka på, lossa nippel, dra åt osv. Då får du inte bort luft bubblorna i systemet
-Micke-

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back