Varvnålen sticker...

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
En väldigt intressant sak hände mig idag när jag körde.
Hade i 2:an låg på stabila 7000RPM, drog på ganska ordentligt, och vad som hände då var: Direkt när jag vred på gasen så stack nålen till 9000RPM, sen till 7000RPM och då började den att dra.

Så det var precis som att man drog in kopplingen och varvade, och släppte. Fast utan koppling då.
Knasig förklaring kanske men men.

Någon som har idéer om vad det kan vara?

Ska bänka hojen på Torsdag, ska kolla om "felet" kvarstår efter det.

Nu är jag ingen expert, men jag växlade inte till 2:an utan hade den i :)

Sen så är följdfrågan: Är detta på något sätt ovanligt/farligt?

Hojen är trotts allt ny, rullat 130 mil.

Nu är jag ingen expert, men jag växlade inte till 2:an utan hade den i :)

Sen så är följdfrågan: Är detta på något sätt ovanligt/farligt?

Hojen är trotts allt ny, rullat 130 mil.
Vanligt om man har fel olja/justerar kopplingen fel/har brännt lamellerna/fått stålskivorna att slå sig.
Farligt å farligt, till slut har du en koppling som inte tar alls, dvs en hoj som inte kommer nån vart.

Vanligt om man har fel olja/justerar kopplingen fel/har brännt lamellerna/fått stålskivorna att slå sig.
Farligt å farligt, till slut har du en koppling som inte tar alls, dvs en hoj som inte kommer nån vart.

130 mil och redan ett sånt "fenomen"
Kanske skulle köra med det ett tag till och se om det blir värre, i värsta fall så har man garanti på hojen till september, men frågan är om man ska ta kontakt med handlaren än eller avvakta? :s

Ta kontakt med säljaren. Varför vänta om du nu har garanti? De kan ju inte göra något värre än tt hävda att du slitit ut kopplingen vilket de inte ersätter... Vad har du att förlora?

Varvade motorn upp till 9000 eller bara nålen? En del motorcyklar visar felkoder eller annan information via varvräknaren.
På en kompis hoj så hoppade nålen mellan 0, 4000, 9000 och faktiskt motorvarv när bla tankmätare och oljegivare var urkopplade, fast det va ju iofs en gammal thunderace.

2 troliga orsaker.

1. I samband med första servicen (100 mil) har du fått en olja som din koppling inte gillar.
2. Kopplingen för "tajt" justerad.

130 mil och redan ett sånt "fenomen"
Kanske skulle köra med det ett tag till och se om det blir värre, i värsta fall så har man garanti på hojen till september, men frågan är om man ska ta kontakt med handlaren än eller avvakta? :s

Kan det ha varit att bakhjulet släppte om du drog på fullt ???

Ta kontakt med säljaren. Varför vänta om du nu har garanti? De kan ju inte göra något värre än tt hävda att du slitit ut kopplingen vilket de inte ersätter... Vad har du att förlora?

Självkart låter det som en bra ide, men jag menar, slita ut kopplinen på 130 mil? de första 100 körde jag in hojen dessutom, vilket innebar att jag körde relativt lugnt.

maca40 motorn varvade upp till 9000, sen ner till 7000 och sen började den att dra som vanligt, detta var under en bråkdel av en sekund.

Lite underligt då jag bara låg och gled, och sen tänkte att jag vrider lite på rullen. Så inget växlande eller sånt, trodde dock inte att det hade med kopplingen att göra om man bara gasar etc. Kan lite för lite om motorer för att veta sånt :)

2 troliga orsaker.

1. I samband med första servicen (100 mil) har du fått en olja som din koppling inte gillar.
2. Kopplingen för "tajt" justerad.

Hmm ok, sticker väl till butiken och frågar imorn eller onsdag.

zeki Tror inte det, för det var en fin raksträcka utan grus eller annat mojs. :gnissla

Last edited:
Självkart låter det som en bra ide, men jag menar, slita ut kopplinen på 130 mil? de första 100 körde jag in hojen dessutom, vilket innebar att jag körde relativt lugnt.

maca40 motorn varvade upp till 9000, sen ner till 7000 och sen började den att dra som vanligt, detta var under en bråkdel av en sekund.

Lite underligt då jag bara låg och gled, och sen tänkte att jag vrider lite på rullen. Så inget växlande eller sånt, trodde dock inte att det hade med kopplingen att göra om man bara gasar etc. Kan lite för lite om motorer för att veta sånt :)

Visst verkar det underligt, men det skulle ju isåfall betyda att det är nåt fel på hojen och att försäljaren borde täcka det:)

Sen kan det ju vara så att det spannloss som hastigast, svårt att säga för någon som inte satt på hojen... Men du kan ju alltid be dem att ta en titt på hojen. Du har som sagt inte mycket att förlora på att fråga:tummenupp

vet dock inte om detta händer vid andra varval än 7000, ska testa detta i veckan och se.

Hoppas inte detta sabbar bänkningen på Torsdag bara, men det ska det nog inte göra va?:P

motorn varvade upp till 9000, sen ner till 7000 och sen började den att dra som vanligt, detta var under en bråkdel av en sekund.

Tror inte det, för det var en fin raksträcka utan grus eller annat mojs. :gnissla

Om motorn varvade med växel i utan att du kände någon acceleration , så bör det endast finnas två alternativ.

1. Kopplingen slirade av någon anledning.
2. Bakdäcket tappade fästet.

Åk till återförsäljare och påpeka det inträffade. Få det dokumenterat med datum samt mätarställning, och behåll en kopia. Säkra din framtid...

Om motorn varvade med växel i utan att du kände någon acceleration , så bör det endast finnas två alternativ.

1. Kopplingen slirade av någon anledning.
2. Bakdäcket tappade fästet.

Åk till återförsäljare och påpeka det inträffade. Få det dokumenterat med datum samt mätarställning, och behåll en kopia. Säkra din framtid...

Yes ska fixas!

Detta hände 2 gånger på en och samma sträcka inom loppet av 1 minut, så att..

Men ska fixa detta.

vet dock inte om detta händer vid andra varval än 7000, ska testa detta i veckan och se.

Hoppas inte detta sabbar bänkningen på Torsdag bara, men det ska det nog inte göra va?:P

Att bänka med en slirande koppling är nog ganska meningslöst. Din koppling börjar slira när efffekt o vrid börjar öka och det är just där som bänkningskurvorna börja bli intressanta.

Kolla i din manual hur du justerar kopplingen, försäkra dig om att du har ett visst spel vid justeringsskruven. Om det inte är kopplingsspelet som ställer till det så hade jag provat med att byta olja. Om oljan är boven i dramat så är det inte säkert att det hjälper med ett oljebyte, ibland måste lamellerna bytas. Åtgärda före bänkningen, du kommer inte att få ut något av den och du kommer att kasta pengarna i sjön annars.

Att bänka med en slirande koppling är nog ganska meningslöst. Din koppling börjar slira när efffekt o vrid börjar öka och det är just där som bänkningskurvorna börja bli intressanta.

Kolla i din manual hur du justerar kopplingen, försäkra dig om att du har ett visst spel vid justeringsskruven. Om det inte är kopplingsspelet som ställer till det så hade jag provat med att byta olja. Om oljan är boven i dramat så är det inte säkert att det hjälper med ett oljebyte, ibland måste lamellerna bytas. Åtgärda före bänkningen, du kommer inte att få ut något av den och du kommer att kasta pengarna i sjön annars.

Fan det var juh inget jag ville veta nu :S

Tisdag imorn, och tid för bänkningen är på Torsdag, blir att åka till försäljaren direkt efter jobbet och kolla upp det. :brinnerup

Bättre att veta nu istället för att få reda på det under bänkkörningen. Du sparar lite slantar nu :tummenupp

Jo det är klart!

Körde till jobbet imorse, och testade återigen på samam varv, och samma växel, dock kände jag att jag inte drog på lika mycket, men då hände inget. Upprepade gånger utan att något hände.
Vad jag märkte när jag kom fram till jobbet var att kopplingsvarjern eller rättare sagt den skruven, man skruvar på för att få lite spel vid handtaget var spänd, så jag skruvade något varv så att handtaget fick lite spel, ett par 3-5 mm.

Kan det ha något med saken att göra?

Hur som helst ska jag sticka till återförsäljaren efter jobbet och snacak med dem, och se vad de säger.

En följdfråga: säg att det är lameller eller annat i kopplingen, vilka kostnader är det vi talar om? :confused:
Tusenlappar? :huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back