Däck balansering eller inte !

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Sandviken
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
Vad tycker ni folks, köra balanserat mc däck fram eller inte ? stor skillnad?
 
Mitt framdäck är inte balanserat. Det studsar litegrann i över 140, så jo, man märker skillnad på balanserat och icke balanserat.
Det är dock inte gjort hos däckhandlare, bytet alltså. Lämnar man iväg det ska man givetvis få det balanserat.
 
Det går vanligen att köra utan balansering sålänge man en gång ställt in obalansen i fälgen och lägger däcket med markeringen i samma riktning varje gång. Finns flera RR åkare som gör så och de kör ju vanligen över 100km/h....

Jag som är anal när det gller mekanisk perfektion gör givetvis inte så men för gatåka är jag inte främmande för tanken....
 
Frågan är väl varför man inte ska balansera? Kan inte komma på något positivt med ett obalanserat hjul.
 
Det går vanligen att köra utan balansering sålänge man en gång ställt in obalansen i fälgen och lägger däcket med markeringen i samma riktning varje gång. Finns flera RR åkare som gör så och de kör ju vanligen över 100km/h....

Jag som är anal när det gller mekanisk perfektion gör givetvis inte så men för gatåka är jag inte främmande för tanken....

De nya Michelin Power One (Pilot Race) dot har ingen markering vad jag har kunnat se.
 
Ska byta framdäcket snart såfrågan är om jag ska byta däcket utan att balasera det eller balansera det på mc verkstad !

Funkar biltemas balansering bra, bra beskrivning med ??

Beskrivning vet jag knappt om det fanns med, åas behövs det inte heller. Jämfört med att kränga av/på däck är det sketaenkelt. :tummenupp

1 Ställ upp rullarna på varsin pallbock eller liknande på plant underlag.
2 Sätt axeln i hjulet och lås fast konorna.
3 Upp med hela härligheten på rullarna.
4 Vänta tills det stannar
5 Tejpa fast 5g-vikt med typ eltejp högst upp.
6 Rotera typ 90 grader och släpp. Repetera 4-6 till dess hjulet stannar med nyss påtejpad vikt nedåt.
7 Klistra fast vikterna på riktigt.

/Anders
 
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?
 
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?

Det är mycket möjligt att balans uppnåddes utan vikter. Men det är också fullt möjligt att ingen brydde sig om att balansera bak då det krävs betydligt mer "fel" där för att det skall märkas....

De nya Michelin Power One (Pilot Race) dot har ingen markering vad jag har kunnat se.

Märkligt....

Eller så har Michelin äntligen lyckats tillverka ett däck som är lika tungt hela varvet runt. Har aldrig hört någon spec rek angående dessa däck så du får gärna hojta om du hör något....
 
Last edited:
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?

Bak krävs det mycket för att det ska märkas tycker jag. Har kört mer obalanserat än balanserat bak, och inte märkt någon skillnad. Fram är det känsligare då.
 
Det är mycket möjligt att balans uppnåddes utan vikter. Men det är också fullt möjligt att ingen brydde sig om att balansera bak då det krävs betydligt mer "fel" där för att det skall märkas....

Bak krävs det mycket för att det ska märkas tycker jag. Har kört mer obalanserat än balanserat bak, och inte märkt någon skillnad. Fram är det känsligare då.


Ah, bra att veta, tackar!:tummenupp
 
Beskrivning vet jag knappt om det fanns med, åas behövs det inte heller. Jämfört med att kränga av/på däck är det sketaenkelt. :tummenupp

1 Ställ upp rullarna på varsin pallbock eller liknande på plant underlag.
2 Sätt axeln i hjulet och lås fast konorna.
3 Upp med hela härligheten på rullarna.
4 Vänta tills det stannar
5 Tejpa fast 5g-vikt med typ eltejp högst upp.
6 Rotera typ 90 grader och släpp. Repetera 4-6 till dess hjulet stannar med nyss påtejpad vikt nedåt.
7 Klistra fast vikterna på riktigt.

/Anders

stannar hjulet lika varje gång är det INTE balanserat. hamnar vikten längst ner är den för tung.
Det skall gå att ställa hjulet med vikterna i vilket läge som helst.
Dessutom måste man se till så att lagren i Biltemaverktyget går lätt, det gjorde det inte på det jag köpte innan jag plockat bort tätningarna och tvättat bort det ister som det var smörjt med.
 
stannar hjulet lika varje gång är det INTE balanserat. hamnar vikten längst ner är den för tung.
Det skall gå att ställa hjulet med vikterna i vilket läge som helst.

Jo, jag vet. Men i detta fall har man en obalans på mindre än 5g och det är vad jag hört/läst såpass lite att man inte behöver bry sig. Speciellt om man mestadels håller körkortsvänlig hastighet.
:näsblod

/Anders
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top