Starta med ett kick

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Hej alla monsterdiggare.

Jag har en KTM 640 -02 som jag tänkte att börja kicka igång eller iaf lära mig att kicka.

Vill bara ha lite råd om vad man bör tänka på innan man drar igång. Det finns bla. ett decompritions handtag vid kopplingen, behöver man masa med den?
 
Att kicka igång den är en halv vetenskap. Eller jag vet inte riktigt hur det är med lite nyare.

Tipset är iaf att långsamt trycka på kicken tills det tar stopp, alltså när kolven är i högsta läget. Sen trycker man in dekompen och drar den förbi det läget. Ställ dig sedan upp och ta i för kung och fosterland. Förhoppningsvis är den lättstartad så du slipper göra om momentet tills du är genomsvettig.

Vet inte om man ska göra så här trots att man har automatisk dekomp men det kanske ngn annan kan svara på?
 
1.Dra in dekomhandtaget, detta bör stanna kvar i något slags intryckt läge.
2.putta runt motorn sakta och försiktigt med kicken tills handtaget snäpper ut igen, stoppa genast upp med att trampa på kicken (stanna i rörelsen)
3.Ta ett nytt tag med kicken, känn efter att kicken greppar och tryck till hårt och bestämmt "hela vägen ner".

Om den inte startar så börja på punkt 1 igen.
 
Alla stånkor vill ju bli kickade olika så du får testa dig fram lite. Min 660 jag hade ville att man skulle trampa runt tills det klickade, hålla in decomp och kicka ca 1dm sakta, släppa upp kicken och sen kicka med all din tyngd.
 
Alla stånkor vill ju bli kickade olika så du får testa dig fram lite. Min 660 jag hade ville att man skulle trampa runt tills det klickade, hålla in decomp och kicka ca 1dm sakta, släppa upp kicken och sen kicka med all din tyngd.

Japp, thats the shit!! Jag älskade min 660 första veckan:tungan
Hur enkelt som helst när man fått in tekniken...
 
kicka är manligt, mitt högra lår är tre gånger så stort som det vänstra efter att jag köpt min SRX, men jävligt tillfredsställande när jäveln startar
 
kicka är manligt, mitt högra lår är tre gånger så stort som det vänstra efter att jag köpt min SRX, men jävligt tillfredsställande när jäveln startar

:tummenupp

Jag pendlar med min XL600R på vintern. Den är tjurig som fan på morgonarna om det varit mer än tvåsiffrigt minus och varit okörd under helgen, men startar i stort sett alltid på ensiffriga minusgrader.

Jävligt tillfredställande som du säger, när härket startar på första eller andra kicken! :yoparty

Mindre tillfredsställande när man kickar och kickar och kickar, svetten rinner längs ryggen under ryggskyddet, och man inte märkt att man knäat till dödarknappen på första kicken... :gnissla
 
Vänta nu, du vill BÖRJA kicka?:va Om du nu har nåt val (jag antar att den har elstart också? För inte fasen har du sprungit igång den varenda gång hittills?) och kickandet nu är en hel jävla vetenskap i sig så varför välja kicken framför alternativet?:va Fattar inte hur det kan vara så krångligt förresten, alla hojar jag ägt hittills har bara haft kick (utom en av mina lätta hojar, den hade en ofungerande elstart också) och det var aldrig några problem att bara kicka igång skiten... Ut med kicken och hoppa på den bara, varför skulle den inte starta?:va Visserligen kanske något mer invecklat om man nu har dekomp, men är det inte bara att dra in dekompen och kicka igång och sen när motorn väl snurrar så tar man bort dekompen?:va Fattar inte...
 
Visserligen kanske något mer invecklat om man nu har dekomp, men är det inte bara att dra in dekompen och kicka igång och sen när motorn väl snurrar så tar man bort dekompen?:va Fattar inte...

Du bör nog inte ha dekompen indragen när du kickar. Om du inte vill ha ventilsallad vill säga.

Min XL har automatisk dekomp på kicken, men vajern gick av förra vintern. Kickar man sen med dekomphandtaget indraget också, har jag för mig att en ventil öppnas lite till (jmfm dekompen på kicken) så det finns en risk att kolven(arna) tar i när motorn startar. Åtminstone är det så på min hedenhös XL600R.

Det jag fått höra är att ge fan i dekomphandtaget när man ska kicka skarpt för att faktiskt starta motorn. Dekomp med kickning är ok, bara så länge man söker kompressionsläget.

Dessutom är väl tvåtaktskickning inte riktigt samma sak som att kicka igång en encylindrig 600:a; lägre kompression på en tvåtaktare. Det kan smälla till rätt bra på fotsulan eller vaden om man slarvar på en stor stånka. :kryckor
 
Last edited:
Du bör nog inte ha dekompen indragen när du kickar. Om du inte vill ha ventilsallad vill säga.

Min XL har automatisk dekomp på kicken, men vajern gick av förra vintern. Kickar man sen med dekomphandtaget indraget också, har jag för mig att en ventil öppnas lite till (jmfm dekompen på kicken) så det finns en risk att cylinderna tar i när motorn startar. Åtminstone är det så på min hedenhös XL600R.

Det jag fått höra är att ge fan i dekomphandtaget när man ska kicka skarpt för att faktiskt starta motorn. Dekomp med kickning är ok, bara så länge man söker kompressionsläget.

Dessutom är väl tvåtaktskickning inte riktigt samma sak som att kicka igång en encylindrig 600:a; lägre kompression på en tvåtaktare. Det kan smälla till rätt bra på fotsulan eller vaden om man slarvar på en stor stånka. :kryckor

Keyrå, har dålig koll på hur dekomp fungerar...:) Hade för mig att det var något moderna variant av uråldiga motorers retardering av tändningen, fast där man istället bara öppnar upp lite någonstans så att det inte bir ett sånt enormt motstånd i kicken... En kickförenklare helt enkelt:)

Jag hoppas att du menar att kolven tar i??:va

Självklart är tvåtaktare enklare att kicka, och i övrigt har jag ju bara kickat fyrtakts125:or så jag ska väl egentligen inte säga att jag har någon direkt erfarenhet i ämnet... Tyckte bara att det verkade lite konstigt att det skulle vara sånt meck med det hela, det finns ju trots allt folk som kickar stora harleymotorer på 1200cc +...:)
 
Keyrå, har dålig koll på hur dekomp fungerar...:) Hade för mig att det var något moderna variant av uråldiga motorers retardering av tändningen, fast där man istället bara öppnar upp lite någonstans så att det inte bir ett sånt enormt motstånd i kicken... En kickförenklare helt enkelt:)

Det finns såna med, men är inget jag känner till, är nog lite för ung för den typen. Den enda sorts dekompressionsteknik jag känner till är att en ventil edyl öppnas lite så att man kan kicka runt alls.

Jag hoppas att du menar att kolven tar i??:va

Ooops! :rodnar Du har så rätt. Inlägget ändrat. Jag skulle vilje se hur långt man flyger när cylindern slår i foten vid en misslyckad kick. Eller kanske inte förresten... :jisses

Självklart är tvåtaktare enklare att kicka, och i övrigt har jag ju bara kickat fyrtakts125:or så jag ska väl egentligen inte säga att jag har någon direkt erfarenhet i ämnet... Tyckte bara att det verkade lite konstigt att det skulle vara sånt meck med det hela, det finns ju trots allt folk som kickar stora harleymotorer på 1200cc +...:)

Enda tvåtaktaren jag kickat var min Suzuki K50 runt 1986-88. :)

Det handlar mest om teknik och att veta hur man gör. Tror inte att man var speciellt mycket mer muskulös förr i tiden när man var tvungen att kicka igång 1200:or.

Min egen XL, fick jag lära mig, skulle först kickas långsamt fyra-fem kickar med dekomphandtag indraget (för att fylla cylindern med färsk) gas. Sen skulle man släppa dekomphandtaget och söka kompressionsläget med kicken, släppa tillbaka kicken och ta i för kung och fosterland. Med lite tur går den igång på första kicken.

Fyrtaktsmotorcykeligångkickning är något av en konstform, och måste läras in. Dessutom har inte två bågar samma procedur heller, ibland inte ens inom samma modell... :huvet

Men oj vad tillfredsställande det är när den går igång på första!!
 
Kall hoj:
Choke, rör inte gashandtaget då blir den sur på en gång, kicka 2-3 gånger med dekompen innen så att den får lite soppa.
Kicka runt med dekompen tills du hör KLICK då kickar du ner sakta med dekompen 2cm till..
upp med kicken till toppläge och hoppa på kicken och be till kung o fosterland

Varm hoj:
Varmstartventilen, rör inte gashandtaget
Kicka runt med dekompen tills du hör KLICK då kickar du ner sakta med dekompen 2cm till..
upp med kicken till toppläge och hoppa på kicken och be till kung o fosterland
 
Det finns såna med, men är inget jag känner till, är nog lite för ung för den typen. Den enda sorts dekompressionsteknik jag känner till är att en ventil edyl öppnas lite så att man kan kicka runt alls.



Ooops! :rodnar Du har så rätt. Inlägget ändrat. Jag skulle vilje se hur långt man flyger när cylindern slår i foten vid en misslyckad kick. Eller kanske inte förresten... :jisses



Enda tvåtaktaren jag kickat var min Suzuki K50 runt 1986-88. :)

Det handlar mest om teknik och att veta hur man gör. Tror inte att man var speciellt mycket mer muskulös förr i tiden när man var tvungen att kicka igång 1200:or.

Min egen XL, fick jag lära mig, skulle först kickas långsamt fyra-fem kickar med dekomphandtag indraget (för att fylla cylindern med färsk) gas. Sen skulle man släppa dekomphandtaget och söka kompressionsläget med kicken, släppa tillbaka kicken och ta i för kung och fosterland. Med lite tur går den igång på första kicken.

Fyrtaktsmotorcykeligångkickning är något av en konstform, och måste läras in. Dessutom har inte två bågar samma procedur heller, ibland inte ens inom samma modell... :huvet

Men oj vad tillfredsställande det är när den går igång på första!!

Jag förstår. Jaja, är som sagt inte så insatt i ämnet... Bara spekulerar:)
Det enda jag inte begriper mig på är följande: Om man nu ska använda dekompen för att kunna kicka runt alls, hur kan man då kicka utan dekomp när man väl hittat rätt läge?:va Borde det inte vara i kompressionsläget motståndet är som störst?:va

Hehe, tänkte ungefär detsamma...:hihi

Ok, jag förstår. Jaja, där ser man! Man lär så länge man har en lever, eller nåt?:va :D
 
Det enda jag inte begriper mig på är följande: Om man nu ska använda dekompen för att kunna kicka runt alls, hur kan man då kicka utan dekomp när man väl hittat rätt läge?:va Borde det inte vara i kompressionsläget motståndet är som störst?:va

När man hittat kompressionsläget, håller man också inne dekomphandtaget och kickar lite, lite så man kommer precis förbi det.

Som jag sa innan, det är något av en konst. ;)
 
När man hittat kompressionsläget, håller man också inne dekomphandtaget och kickar lite, lite så man kommer precis förbi det.

Som jag sa innan, det är något av en konst. ;)

Ok... Så man måste vara snabb med att släppa handtaget efter det så att man inte kickar hela vägen runt med dekompen inne och får ventilsallad?:va
Verkar förjävla krångligt det här, mitt förslag till TS är att han håller sig till elstarten:D
 
Ok... Så man måste vara snabb med att släppa handtaget efter det så att man inte kickar hela vägen runt med dekompen inne och får ventilsallad?:va

Närå, inte alls. På min XL är dekompen aktiverad bara så länge man håller handtaget intryckt. Man bara släpper upp det, låter kickpedalen fjädra upp igen, tar sats, trampar till osv. Och repeterar om man mislyckas första gången.

Enda tajmingen man måse ge akt på är vid kompressionsläget, men den märker man när man när. Sedan vajern på den automatiska dekompen på kickpedalen gick märker man definitivt var kompressions läget är. :) Sen är det bara att dra in dekomphandtaget och kicka kanske två tre centimeter på kicken och släppa upp dekomp och kick och ta sats.
 
Närå, inte alls. På min XL är dekompen aktiverad bara så länge man håller handtaget intryckt. Man bara släpper upp det, låter kickpedalen fjädra upp igen, tar sats, trampar till osv. Och repeterar om man mislyckas första gången.

Enda tajmingen man måse ge akt på är vid kompressionsläget, men den märker man när man när. Sedan vajern på den automatiska dekompen på kickpedalen gick märker man definitivt var kompressions läget är. :) Sen är det bara att dra in dekomphandtaget och kicka kanske två tre centimeter på kicken och släppa upp dekomp och kick och ta sats.

Ah, tror att jag förstår lite bättre... Det verkar dock fortfarande omständigt så mitt råd står fast:D
 
Skitkul att kicka encylindriga 600 och större:tungan när solen gassar :banana blir ganska svettigt om den inte vill starta, tur min DR startar nästan alltid på första:tummenupp
 
Ah, tror att jag förstår lite bättre... Det verkar dock fortfarande omständigt så mitt råd står fast:D

Min XL har bara kick. El är något av en lyx och också nåt jag drömmer om. Fast då jag bara pendlar med XL:en på vintern och batterier har en tendens att dö när det är kallt, är jag glad att jag inte är beroende av elstart.

Att kunna kicka är bra!
 
Min XL har bara kick. El är något av en lyx och också nåt jag drömmer om. Fast då jag bara pendlar med XL:en på vintern och batterier har en tendens att dö när det är kallt, är jag glad att jag inte är beroende av elstart.

Att kunna kicka är bra!

Mitt råd gällde trådskaparen som jag antog har både el och kick eftersom han ännu inte kan kicka men ändå lyckas köra sin hoj. Din visste jag inget om så :)
Har man bara kick så är det nog en fördel att kunna kicka ja...:D
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top