Jag hänger inte riktigt med hur du menar nu faktiskt. Skulle det bara ibland behövas bevis eller alltid men att de ibland kan godtas trots bristande kvalitet?
Kanske uttryckte det hela någorlunda flummigt.
Det jag menade var att jag anser att det svenska rättssystemet hellre friar än fäller och att man istället låter små oklara luckor i fall utvisa domen och döma till den misstänktesd fördel.
Om det finns ett fall med små luckor så låter man de små luckorna styra hela fallet snarare än att se helheten och de klara bevis man faktiskt har.
Säg tex att du har ett fall där man till 98% är säker att den misstänkte är skyldig men så friar man den misstänkte med motivering att man inte är till100% säker att den misstänkte är skyldig,
dvs de 2% blir avgörande för domen. Skevt tycker jag.
Tycker Palme-mordet och hur det har (miss)skötts sammanfattar bra hur (dåligt) det svenska rättssystemet fungerar.
Vidare tycker jag inte att vi ska ha ett rättsystem som i USA där en
rå "öga för öga, tand för tand"-filosofi är rådande och där man till varje pris skall få ut hämnd som offer/anhörig på den dömde.
Att man ska få sitta och titta på en avrättning likt en show, och jag finner det en aning befängt att personer döms till 3 livstider (!) och tex 200 års fängelse.
Känns en aningen skevt och meningslös att göra så i teorin då det i praktiken inte utgör en skillnad för den dömde.
Det blir mer en princip, snarare att det får någon egentlig verkan och då ser jag inte hller någon mening med en sådan dom.
Dessutom känns det amerikanska rättssystemet missbbrukat/urholkat där man kan stämma vem som helst för vad som helst.
Blir en slags stämmings-hets där man försöker slå sig fri från ansvar och till varje pris skall hitta en pöbel och få ut hämnd via ekonomisk ersättning. Känns som att det amerikanske rättssystemet har slagit knut på sig själv.
Så vill jag inte ha det i Sverige.
Sen hållar jag faktiskt med dig (för första gången) att är man dömd i Sverige så ska man inte få "rabatt" på sin dom.
Har man blivit dömd till 5 år så är det också 5 år som gäller och inte 3,5 år...
Självklart ska bra beteende "belönas" men inte i form av minskat straff.
Bra beteende i fängelser skall instället ses som normen, som en självklarhet snarare än (nuvarande uppfattning) ett "avvikande positivt beteende"
som speciellt skall belönas.
Tycker man istället borde vända på steken och om man sköter sig bra kan man vara garanterad att bara få sitta sina 5 dömda år, men skulle man ytterligare missköta sig så blir straffet längre.
Edit: Inlägget jag skrev från början (vilket jag var asnöjd med) försvann när jag postade det
så fick skriva om ALLT från början igen, därav det något fördröjda svaret.