hur mäta skevhet hos topplock?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska riva millens toppar till helgen pga vattenläckage, och vill verifiera att inget är skevt. Först och främst - hur mycket får cylindertopp/topplock avvika? Sedan, hur mäter jag skevheten? Jag har tillgång till en vad jag misstänker är hyfsat rak stållinjal, samt ett stort plant fräsbord som tyvärr har ganska grov yta. Finns det några simpla saker att köpa för att mäta rakheten?

Kan man måla toppen med något, och sedan pressa den mot cylindern för att på avfärgningen se hurpass de passar ihop?

Har du indikatorklocka? I så fall sätter du toppen på fräsbordet och vevar runt lite med indikatorklockan på ytan.

Annars duger det gott att hålla stållinjalen mot ytan och titta på springan mot lämplig bakgrund. Och så flytta runt linjalen lite och uprepa.

Har du indikatorklocka? I så fall sätter du toppen på fräsbordet och vevar runt lite med indikatorklockan på ytan.

Annars duger det gott att hålla stållinjalen mot ytan och titta på springan mot lämplig bakgrund. Och så flytta runt linjalen lite och uprepa.

Problemet är att topplocken inte har en ovansida som är parallell med cylinderytan, utan ventilkåpan lutar så att säga.. så indikatorklocka funkar inte

på nåt sätt borde du väl kunna få upp toppen i en fräs? Du har säkert jämna ytor där pinnbultar/muttrar ska sitta och dom är oftast parallella med ytan mot cylindern

Men kör på linjalen annars...

Dedär med att måla, du kan ju i princip använda typ en tuschpenna, spritpenna lr liknande som kan färga av sig på cylindern... Lagret måste ju vara skittunt så de går ju inte med vad som helst :)

Kan du inte lägga den plana ytan mot fräsbordet och använda bladmått? Med lätt handkraft pressa kåpan nedåt och sedan sticka med bladmått borde du rätt snabbt märka om det inte är plant.

Jag har dock ingen aning om vad som är acceptabelt, kanske någon motorguru kan det?

jag har arrat engineers blue (skavin), får hoppas att fräsbordet inte är för grovt i ytan bara.

Glas-skiva med ett par ark 400-papper fastklistrat, dra toppen ett par drag över papprena så ser du lätt om det tagit överallt.

Glas-skiva med ett par ark 400-papper fastklistrat, dra toppen ett par drag över papprena så ser du lätt om det tagit överallt.

nu måste jag vara dryg och fråga hur mycket en glasskiva som stått lutad skevar på säg 30 år - glas är ju faktiskt en vätska ;)

Hej

Du lägger toppen mot en plan yta. HAr du ingen diabas funkar englasskiva som underlag. Sedan försöker du sticka in ett bladmått mellan toppen och den plana ytan. Ett par hundradelar bör inte vara några problem. Biltoppar har ofta toleransen 1/10dels millimeter innan det är dags att ta itu med problemet. Dock är en hojtopp mindre...... Honda HRC specar 5/100-dels millimeter på RC51:an.

Det känns lite snävt.....

Kanske Dr Bike har några nyktra förslag att komma med.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back