Vad skulle ni vilja ha för att vara funktionärer på en kvällsträning?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Den här tråden borde vara i Racingforumet, jag vet, men jag riktar mig egentligen till de som inte redan är 'frälsta'. Bör den flyttas så gör det men målgruppen finns mest här - tror jag.

Så, till frågan. RoadRacing-Sverige lider av funktionärsbrist i största allmänhet och jag skulle vilja veta vad som skulle locka er som inte är aktiva RR-förare att stå som funktionärer på en tävling eller en träning. Belöningen för en träning ska alltså vara för en kväll, mellan tre och fyra timmar och en tävling gäller belöningen per heldag.

Spåna helt fritt, allt är möjligt. Vad skulle locka dig och vill du ha för att vara funkis på ett RR-evenemang, må det vara träning eller tävling?

EDIT: Givetvis lyckades jag få rubriken fel också men läser ni inlägget så fattar ni. :)

Jag skulle göra det om det inte vore för att resvägen var så lång.....

Det tål att tänkas på. Taxi hem också? :D

Gratis bantid hade väl varit trevligt?

Kanske inte för varje gång men en gång i månaden eller nått? :va

Jag gav dig en negativ röst, det var inte meningen, jag gillar ditt förslag! :tummenupp

Jag skulle kunna göra det gratis så länge det passar med jobbet.
Kul att få vara delaktig.

Jag tror du är väldigt välkommen hos alla klubbar! :)

Vad brukar betalningen vara/bestå av?

Ett enkelt upplägg är:

En kvällsträning = En halvdag bantid
En heldag/tävling = En hel bandag bantid

Tyvärr blir detta väldigt många bantimmar då det krävs en hel del funktionärer...men det skulle troligen öka intresset för att få fler att ställa upp med en dag som funktionär, när belöningen är så trevlig!

Alt skulle man kunna byta in sina " x antal timmar " som ett betalningssystem hos aktuell bana mot:

Startavgift
El (för de banor som kostar)
Depåbox (för dom banor som har det)
Etc...

Last edited:
Jag skulle göra det om det inte vore för att resvägen var så lång.....

Mot resersättning?

Vad brukar betalningen vara/bestå av?

På LMS får man en biobiljett eller en gatåkningsbiljett - det ska fixas så. Är man förare i klubben och ställer upp som funkis tre gånger får man träna billigare. Hur övriga klubbar gör vill jag inte spekulera i för jag har faktiskt ingen aning.

Ett enkelt upplägg är:

Tyvärr blir detta väldigt många bantimmar då det krävs en hel del funktionärer...men det skulle troligen öka intresset för att få fler att ställa upp med en dag som funktionär, när belöningen är så trevlig!

Bra förslag! Ikväll på internet bryr vi oss inte om huruvida det är genomförbart utan nu vill jag veta vad som skulle locka folk till att vara funktionärer. Genomförbarheten är ju i så fall ett senare problem som faller på arrangören i fråga. :)

Hade jag bott närmare en bana hade jag sett det som ett perfekt tillfälle att tjäna en slant på ett roligt sätt. Cash är fint

Var flaggvakt 1978 på Gelleråsen när de arrangerade VM kommer inte ihåg om vi fick något utöver nöjet att vara där. Men kommer vara funktionär på Getingarnas hemmamatcher i Speedway i år och får inget mer än att vara delaktig i att Stockholm ska ha minst ett speedwaylag. Alla krafter behövs för att driva en speedwayklubb så det är inte läge att "få något" jag får något om det går bra för laget och att man kan se speedway i Stockholm.

Resekostnaden är en grej, men den kan man förhandla bort för det första jag tänkte på (som fler skrivit i tråden) är bantid.
Men jag tror att halvdag = halvdag bankörning blir dyrt för klubben... så säg att man tjänar 1/4 av tiden man står... så efter fyra heldagar så har man tjänat ihop till en heldag på bana.
Om inte annat så ser det även till att få fler intresserade då de som blir funktionärer kommer vilja börja köra och sen helt plötsligt kommer folk slåss om att få vara funktionär.

Själv hade jag gärna ställt upp om det inte hade varit så långt till en bana, att köra 20mil enkel resa för att ställa upp som funktionär en kväll är inte aktuellt med allt annat man skall hinna med också.

Ett enkelt upplägg är:

Det är så sydskånes gör. http://www.sydskanesemse.nu/
Å det verkar funka. :)

Mot resersättning?

Det är inte pengarna som är problemet utan tiden. För mig tar det minst 2h till närmaste bana. Sen heldag där och därefter 2h hem. Vips så har hela dagen gått och lite till.... Fritid är det tyvärr ont om nuförtiden, så den värdesätts lite extra.

Hade jag bott närmare en bana hade jag sett det som ett perfekt tillfälle att tjäna en slant på ett roligt sätt. Cash är fint

Cash har ett problem, som arrangör åker man på sociala avgifter och vips har pengen blivit betydligt dyrare.

Personligen tycker jag alternativet att ge bort bantid mot att man är funktionär t,ex 2 ggr funktionär 1 pass träning fritt eller nåt liknande. Problemet som vissa klubbar uttrycker är att det blir orättvist mot de medlemmar som inte har en MC intresse, hur ska man ersätta dom om man i praktiken ersätter MC folket med 300-500 kr? Jag personligen tycker inte att man tvunget måste tänka i dom banorna att allt ska vara så jäkla rättvist alltid men det är därför några banor inte vill göra på det viset. Borde vara viktigare att man har funktionärer än att det ska vara 100% rättvist.

Om man regelbundet ställer upp som funktionär kanske man kan få något passerkort till banan för att kunna köra på tider då den inte används? Under förutsättning att man är minst två pga olycksrisk osv. Men det kan man ju samordna med de andra funktionärerna då. Man kanske kan köra på natten t.ex. om det nu går med tanke på bullerkrav etc.

Skulle jag hamna i linköping i höst (plugg) ställer jag gärna upp som funktionär då jag kan mot bantid, såfort jag hunnit skaffa en banvärdig hoj vill säga :rolleyes: (nästa sommar). Blir ju där i ca 5 år isånnafall. Det bästa vore om man kunde spara bantimmarna.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back