Oljud från drivlinan YZF750R

Tony

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
kawa zx10
Jag köpte en yzf-r750 i sommras som jag är hel nöjd med och fram till nu inga problem alls den har gått perfekt,men när jag var ute och åkte i förra veckan så hörde jag oljud från drivlinan.det var fram drevet som satt löst låsringen och muttern satt kvar så drevet måste ha varit dåligt draget från början.Problemet är att drevet har vickat fram o tillbaka så muttern höll på att åka av!muttern var rensad på gängor och axeln skadad:huvet ! måste jag klyva hela motorn för att byta axeln? lr är det nån som har nån annan ljus ide.

Nej, för att byta axeln måste växellådan klyvas.

Är det gängorna som är problemet? (dvs splice:arna till drevet är ok?)
Isf borde det väl gå att gänga om på plats?

Alternativt går det väl att svetsa fast drevet för att skjuta problemet på framtiden :yoparty

splincen (säkert felstavat) är ok det är gängorna som är problemet! tror inte det går att gänga på plats det är hård metall i axeln! måste hela motorn klvas för att komma åt vxl lådan?

splincen (säkert felstavat) är ok det är gängorna som är problemet! tror inte det går att gänga på plats det är hård metall i axeln! måste hela motorn klvas för att komma åt vxl lådan?

Ja tyvärr.
Bara på HD man kan ta ut lådan med motorn kvar i ramen.

/J

Snälla tänk på att skriva bättre rubriker än "Hjälp". Trådnamnet är korrigerat.

Du måste tyvärr ta bort cylinder och topp för att kunna dela motorn och få ut vxllådan.
jag kan tänka mig att köpa din gamla trasiga låda om du skaffar en ny.
PM i sådanna fall

Tänkte nog bara byta axeln!
ok
men jag tror att det blir både billigare och enklare att hitta en beg låda.
axeln ny hos yamaha kostar nästan mer än hojen din.
min låda i min gammla 750R paja för några år sedan. hitta en halv motor som jag rev lådan ur.

Lycka till

Last edited:
Om du skaffar en ny mutter och låsbricka samta använder loctite för
låsning.
Provat detta? Eller är gängorna helt borta på axel?

Det Finns gängor kvar jag har en ny mutter men gängorna är för skadade så den går inte på.Ska prova med en gängfil i eftermiddag men det är ju hård metall i axeln.Den är så hård att det nog inte går att gänga om på plats heller, har sökt efter gängtappar men det är lite udda gängor så det var inte så lätt,har en kille som kan prova att gänga om men då måste axeln ur och upp i en svarv.

Det Finns gängor kvar jag har en ny mutter men gängorna är för skadade så den går inte på.Ska prova med en gängfil i eftermiddag men det är ju hård metall i axeln.Den är så hård att det nog inte går att gänga om på plats heller, har sökt efter gängtappar men det är lite udda gängor så det var inte så lätt,har en kille som kan prova att gänga om men då måste axeln ur och upp i en svarv.

spänn upp hela hojen i svarven och starta motorn
sen har du ju en svarv....

Lägg upp en bild så ser man bättre

får du dit muttern så den sitter ok med lås bricka så kan du lägga en loppa på denna allt beror på hur det ser ut :rolleyes:

EV en efterlysing på bike hem sida på delar mm

kolla på mc firmor på sh DENNA SIDA sida finns ju en hel del o ringa till

//Robin

Last edited:
Detta har hänt på min FZR också...
Men jag hadde turen på min sida. Det var bara Muttern som hade lämna gängor, Axeln var helt oskadad. Bara att göra rent och montera på en ny mutter.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back