Nervös vid besiktning

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Är det någon mer än jag som blir nervös vid besiktning? :confused:

Jag var inne med min hoj i lördags, och trots att jag visste att allt var i toppskick, började pulsen gå upp de sista minuterna. Jag fick en massa sjuka tankar om allt som de kunde klaga på.

Självklart gick den igenom klockrent :yoparty

Varför blir det såhär? Är jag själv om det? Bör jag söka psykolog?

Samma här. Har inte haft ett skit att vara orolig för men ändå så jagar jag upp mig. Iofs så gick min bil igenom UA i oktober och kostade sedan 18 flaggor att repa 2 mån senare (styrväxel och nåt lager i framvagnen).

Förr i tiden var SBP evil incarnate.
Det senaste decenniet verkar dock alla gått på charmkurs och surtutorna gått i pension.

Men nervös är jag, det finns alltid något att klaga på om man bara letar.

Vet man med sig att allt är OK tycker jag inte att det finns någon anledning att vara nervös. :)

Klart man var lite nervös men det är ju inte hela världen med en ombesiktning om det nu skulle ske. Min gick iallafall genom klockrent idag.. Kändes inte som att dom kollade sådär jättenoga men många fick anmärkningar och ombesiktningar p g a dåliga däck sa dom som jobbade där. Jävligt sjyssta killar hur som helst.

Det har med serotoninnivåerna hos olika människor att köra. Har man låga nivåer blir man nervös inför ett B.A.S.E-hopp och har man höga räcker det med en besiktningstid.
:D

Last edited:
...se det som en billig kontroll av fordonet istället - hittar de något surt är det ju bättre att få reda på det, innan det går på tok ute på vägen.

Det är ingen failsafe-metod dock, man bör allt ha lite pejl på prylarna ändå (speciellt en hoj).

/J

De mest intressanta är de ggr dom anmärker på saker man VET är ok å ger fan i de som man själv vet är tveksamt eller riktigt dåligt.

Ett lotteri är erfarenheten, efter att ha rullat igenom olika fordon sedan 1981.

Klart man e lite nojig över helsystem, miniblink och hemmagjord hållare till skylten men blankt papper idag ;) Hade däremot missat att ställa in bromsljuskontakten för fotbromsen, hade ju bytt bromsvätska och ställt in så den tar högt upp, fick nästan panik men gubben va lugn och hissade upp hojen och hjälpte till att ställa in den. Finns bra folk på SBP :)

Har acra slip-on på min och ska besikta min nu innan 31aug, är det så att man måste stoppa i de db killer man fick med lr går den igenom ändå?

Har acra slip-on på min och ska besikta min nu innan 31aug, är det så att man måste stoppa i de db killer man fick med lr går den igenom ändå?

Jag har LeVince på min, så för att vara på den säkra sidan stoppade jag in DB-dämparna.

Han lyssnade knappt, och det var absolut inte tal om att mäta ljudet. Det hade nog funkat utan dämparna, men jag vågade inte chansa.

Han gjorde knappt något, en tur på två minuter, kollade ljus + blinkers, sedan var det klart. Mest tid la han på att prata om skillnaden mellan crosstyre och originalstyre.......

Som sagt, de verkar ha gått charmkurs på SBP

Som sagt, de verkar ha gått charmkurs på SBP

SBP har aldrig varit ett problem för mig, oavsett överdrivet skruvad Impreza med extra allt (vi pratar osynkad, rakskuren rallylåda, dubbelskivig sinter, etc :D ) - eller Millen med akrapipan kvar (den gillade gubbarna, men så är det ju en sexig donna med rätt motor med :tuttar ).

De gånger de hittat någon glapp spindelled är det ju bara positivt. :)

/J

Jag har känt igen dilemmat, men numer slänger jag över nycklarna och går o sätter mig och tar en kopp kaffe, man kan ju ändå inte påverka utgången.:) Hittar de något fel så är det ju min säkerhet de tänker på så jag är bara tacksam.:tummenupp

Nej, blir inte nervös. Finns ingen anledning. Värsta som kan hända är väl körförbud och det har ingen dött av ännu.

Ta det lungt och ta en toy säger jag.

Jag har känt igen dilemmat, men numer slänger jag över nycklarna och går o sätter mig och tar en kopp kaffe, man kan ju ändå inte påverka utgången.:) Hittar de något fel så är det ju min säkerhet de tänker på så jag är bara tacksam.:tummenupp

Skyltbelysningen har mycket med säkerhet att göra har jag hört :huvet
Man blir lite trött när allt är i prima skick och sedan får man ombes för en sådan sak.

Jag var tok nervös när jag skulle besikta, första besiktningen för mc. Visst ombesiktning är inte hela världen men man vill ju inte att saker ska vara "fel".

När jag kommer dit så hör jag besiktningsmannen som nyss kört hojen kommentera till sin kollega att "ja trajjan går nog igenom" då blir man lite nervig över vad han tänkte på.

Summa kardemumma fick anmärkningar på reflex bak, indikation för bakbroms och mina lysen var fel inställda och sist det klassiska dåligt mönsterdjup på bakdäck. :yoparty

Tjej som man är innebär ju att killarna själva och rättade till mina problem på plats och jag slapp ombesiktning trots bakdäcket :tuttar

vad tror ni de säger om tonade blinkers och bakljus? killen jag köpte hojen av säger att han besiktat den så flera gånger utan anmärkning, men jag är inte så säker jag... det gäller en vfr750...

Skyltbelysningen har mycket med säkerhet att göra har jag hört :huvet
Man blir lite trött när allt är i prima skick och sedan får man ombes för en sådan sak.

Samtidigt som jag blev hemskickad utan anmärkning med en klapp på axeln och orden "det där fixar du, det är säkert bara en säkring" när jag besiktade en bil helt utan bromsljus...

Jag ställde mig utanför och felsökte i en halvtimme, det var inte säkringen, det var bromsljuskontakten, jag fick IOFS låna en polygrip inne på bilprovningen och bryta till den hjälpligt, jag ville fan inte köra hem utan bromsljus, det är ju direkt livsfarligt!

Samtidigt som jag blev hemskickad utan anmärkning med en klapp på axeln och orden "det där fixar du, det är säkert bara en säkring" när jag besiktade en bil helt utan bromsljus...

Jag ställde mig utanför och felsökte i en halvtimme, det var inte säkringen, det var bromsljuskontakten, jag fick IOFS låna en polygrip inne på bilprovningen och bryta till den hjälpligt, jag ville fan inte köra hem utan bromsljus, det är ju direkt livsfarligt!

Personalen är nog rätt duktiga på att läsa av vad det är för ägare, var tummen är lokaliserad så att säga. :) De får ju en del övning i yrket kantänka. :hihi

/J

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back