Körkort 2009

Vid vändningen får man använda 1:ans växel för att sen snabbt
växla till 2:an och 3:an efter vändningen är avklarad ?
Har haft lite problem att köra på 2:an i vändningen ....

Visst får man inte bromsa i själva undanmanövern ?

Nej, man får inte bromsa i själva undanmanövern och jag vänder oxå i 1:an på körskolan för den hojen jag kör med hade det inte gått att vända i 2:an med:)
 
Nej, man får inte bromsa i själva undanmanövern och jag vänder oxå i 1:an på körskolan för den hojen jag kör med hade det inte gått att vända i 2:an med:)

Ok ! Tack för svaret

Händer ibland för mig att man "touchar till" en kon med
fotstödet i stridens hetta........ konan kan falla omkull
Undrar om man blir underkänd av en sån grej :va

Visst är det bara högfartsbana 1 som förekommer numera på
uppkörningen ?
 
Ok ! Tack för svaret

Händer ibland för mig att man "touchar till" en kon med
fotstödet i stridens hetta........ konan kan falla omkull
Undrar om man blir underkänd av en sån grej :va

Visst är det bara högfartsbana 1 som förekommer numera på
uppkörningen ?

Det som händer med konen vet jag inte, rimligt borde vara att VV-gubben låter dig köra om men jag vet inte. Finns det fler än en högfartsbana:va , de visste jag inte med där emot finns det 2st lågfartsbanor men oftast använder de bara den ena som jag har förstått det:)
 
Ok ! Tack för svaret

Händer ibland för mig att man "touchar till" en kon med
fotstödet i stridens hetta........ konan kan falla omkull
Undrar om man blir underkänd av en sån grej :va

Visst är det bara högfartsbana 1 som förekommer numera på
uppkörningen ?

Jag bommade min första uppkörning på att jag "touchade" en kon med ljuddämparen. Konen välte enligt utsago väldigt tveksamt, kunde lika gärna fortsatt att stå.:huvet
Killen efter mig gjorde nästan likadant, men hans kon flyttade sig bara 20cm utan att välta och han klarade sig.

Uppkörning 2 gick utan problem.:tummenupp

Det beror nog helt på uppkörningförättaren vad som godkänns eller inte när det gäller vältande utav koner(högfart) eller fotisättningar(lågfart).
 
Enligt min körskolelärare så behöver du inte bli kuggad bara för att du t.ex råkar välta 1 kona eller sätter ner foten en gång. Det är helhets bilden som ska bedömmas.
 
Ok ! Tack för svaret

Händer ibland för mig att man "touchar till" en kon med
fotstödet i stridens hetta........ konan kan falla omkull
Undrar om man blir underkänd av en sån grej :va

Visst är det bara högfartsbana 1 som förekommer numera på
uppkörningen ?

Ja, de tog bort den andra högfartsbanan förra året (2008)... :)

Vid vändningen får man använda 1:ans växel för att sen snabbt
växla till 2:an och 3:an efter vändningen är avklarad ?
Har haft lite problem att köra på 2:an i vändningen ....

Visst får man inte bromsa i själva undanmanövern ?

Självklart får du använda 1:ans växel, du får använda vilken växel du vill, huvudsaken är att du kommer upp i rätt hastighet på tillbakavägen. :)
Och nej, du skall naturligtvis inte bromsa i själva undanmanövern.
 
Last edited:
Jag tog lätt MC-kort 1992 (Ingen begränsning avseende effekt) och har i år (200) skicakt in papper för tung MC. Körde inte hoj mellan 1997 och 2009. Köpte en Aprilia RS 125 (av en medlem på sporthoj) för att känna efter om MC-intresset kunde få nytt liv och det fick det! Har hunnit med närmare 150 mil sedan hojen köptes i mars 2009.

Planen är att köra upp och sedan skaffa en RS 250. Skaffar jag RS250 innan tungt kort kommer jag inte att kunna låta bli att köra olovligt och det kan ju få trista konsekvenser.

Hur upplever ni som först tog lätt MC-kort att svårigheten är när det är dax för tung MC?
 
Jag tog lätt MC-kort 1992 (Ingen begränsning avseende effekt) och har i år (200) skicakt in papper för tung MC. Körde inte hoj mellan 1997 och 2009. Köpte en Aprilia RS 125 (av en medlem på sporthoj) för att känna efter om MC-intresset kunde få nytt liv och det fick det! Har hunnit med närmare 150 mil sedan hojen köptes i mars 2009.

Planen är att köra upp och sedan skaffa en RS 250. Skaffar jag RS250 innan tungt kort kommer jag inte att kunna låta bli att köra olovligt och det kan ju få trista konsekvenser.

Hur upplever ni som först tog lätt MC-kort att svårigheten är när det är dax för tung MC?
Ju fler gånger du gör något, desto lättare brukar det ju bli..
 
Det sitter kvar. Öva en kväll eller två så bör ju allt komma tillbaks :tummenupp

Jag kör så mycket jag kan. (150 mi hittills). Tänkte ta några lektioner och se vad MC-lärarna säger.

Nån som vet om Framtidens trafikskola (Ernst) finns kvar? Det var Ernst som lärde mig att köra "back in the good old days".
 
Menar du i slutet utav högfarten? när man skall in och runda konan? får man inte bromsa där:va

Nej jag menar som jag skriver. I själva undanmanövern .........
dvs före serpentinkörningsdelen
Det är som jag tränat på hittills =ej tillåtet att bromsa före undanmanövern

Givetvis tillåtet och ABSOLUT ett måste att bromsa vid vändningen för
att överhuvudtaget kunna klara av en 180 graders vändning :tummenupp
 
Haha, där steg min puls medan jag ögnade igenom några poster.

Läste "undanmanöver" som "vändning"
Vart en sån "vafan, det har inte min lärare sagt något om" :D


Uppkörning imorgon boys! så jäävla peppad, går allt som det ska åker jag upp till Falun på fredag för att köra ner min 929'a 70 mil till Malmö på söndag, sen upp till Bromölla och Claessons för att byta bort den mot en Ducati Monster 900 :yoparty


Nej jag menar som jag skriver. I själva undanmanövern .........
dvs före serpentinkörningsdelen
Det är som jag tränat på hittills =ej tillåtet att bromsa före undanmanövern

Givetvis tillåtet och ABSOLUT ett måste att bromsa vid vändningen för
att överhuvudtaget kunna klara av en 180 graders vändning :tummenupp
 
Haha, där steg min puls medan jag ögnade igenom några poster.

Läste "undanmanöver" som "vändning"
Vart en sån "vafan, det har inte min lärare sagt något om" :D


Uppkörning imorgon boys! så jäävla peppad, går allt som det ska åker jag upp till Falun på fredag för att köra ner min 929'a 70 mil till Malmö på söndag, sen upp till Bromölla och Claessons för att byta bort den mot en Ducati Monster 900 :yoparty

Åhh soft! Lycka till nu i morgon, håller tummarna! :)
 
Nej jag menar som jag skriver. I själva undanmanövern .........
dvs före serpentinkörningsdelen
Det är som jag tränat på hittills =ej tillåtet att bromsa före undanmanövern

Givetvis tillåtet och ABSOLUT ett måste att bromsa vid vändningen för
att överhuvudtaget kunna klara av en 180 graders vändning :tummenupp

På skolan körde vi upp till 3an håller 50, gör undanmanöver och fortsätter genom serpentinbanan utan att sänka farten (verkar viktigt att hålla jämn fart, dom lyssnar/kollar på d), när det är 3 konor kvar av slalombanan börja bromsa ner inför vändningen (enbart bakbroms) samtidigt växlar man ner till 1an, håller in kopplingen in i vändningen och släpper ut den när man kommer ut ur vändningen och gasar och växlar upp tillbaka in i serpentinbanan upp till 3an igen så fort som möjligt och sen ett bromstest i 50 efter serpentinbanan.

Borde väl vara nåt liknande på uppkörningen..

Kör upp nästa vecka men vetefan om man pallar pressen kommer ju gå på 2500:- för uppkörningen med hyra av mc :död .

Hoppas verkligen dom dömer på helheten allt annat skulle vara otroligt efterblivet.. Lycka till alla som kör upp :tummenupp
 
Åhh soft! Lycka till nu i morgon, håller tummarna! :)

Tack&bock :)


Angående högfartsprovet så kör jag den så här

Gasar upp till 50 och glider på trean genom hela banan tills näst sista konen där jag växlar ner till tvåan och motorbromsar samt bromsar vanligt och sen glider runt i vändningen och gasar upp till 50 igen.

Min körlärare känns rätt ointresserad när det kommer till bankörning haha, står och pratar i telefon och bara säger "jaja det är skitbra kör några gånger till..."
Haha, tur att jag har lätt för att självlära, behöver bara nån att lotsa mig till och från banan :D
 
Back
Top