Yamaha FZR 600, blir inte varm.

Kochen

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
1992, Yamaha FZR 600
Jag har nyligen köpt en Yamaha FZR 600 från 1992 och har en fråga angående temperaturen. Hur jag än kör den så blir den aldrig varmare än ungefär 15-20% på temperatur-mätaren.

Tycker det känns konstigt att den inte går högre, att den värmer upp till mitten och sen håller sig där känns som det normala?

Mvh

Givaren kan vara trasig. Mätaren kan vara trasig. Termostaten kan vara trasig.

Kolla om du kan låna en sån tempmätare med IR stråle som man riktar mot önskat område.

Är du charmig kanske du får låna på macken, de brukar ha dem till att kolla tempen på korvarna.

Såhär års så blir hojarna inte särskilt varma så länge du inte står och trycker i nån bilkö en solig dag. Sen så kan det spela stor roll var givaren är placerad. Är den placerad efter kylaren så visar mätaren mindre än om den hade suttit direkt efter motorn osv...

Jag körde min fzr600r 95a hela förra sommaren med en pappskiva över halva kylaren och jag kommer upp i max 80 grader om det är lite varmar ute. Skulle väl ha kollat termostaten någon gång men det är ju jobbigt :rolleyes:

Såhär års så blir hojarna inte särskilt varma så länge du inte står och trycker i nån bilkö en solig dag. Sen så kan det spela stor roll var givaren är placerad. Är den placerad efter kylaren så visar mätaren mindre än om den hade suttit direkt efter motorn osv...

Hur menar du? Den ( mätaren )är graderad med tryckta tecken motsvarande gradantal, så givarens placering kan sitta i röven på en förbipasserande kossa., den ska visa rätt när hel. Ändå.

För övrigt ska en hojmotor bli lika varm i februari i Vittangjanko som Malmö i Juli, är tanken.

Tempnålen på minzx9 går inte upp särskilt lång heller då jag kör, vid stadskörning och köer kan den åka upp mer. Och det är ju ganska normalt, juh!

Hur menar du? Den ( mätaren )är graderad med tryckta tecken motsvarande gradantal, så givarens placering kan sitta i röven på en förbipasserande kossa., den ska visa rätt när hel. Ändå.

För övrigt ska en hojmotor bli lika varm i februari i Vittangjanko som Malmö i Juli, är tanken.

Tror du seriöst att tempgivaren sitter i själva mätaren?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back