missljud

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Vid testkörning av en Yamaha YZF1000R Thunderace (som jag är spekulant på) hörde jag ett mjukt smällande klonkande ljud. (Svårt att beskriva) Det hördes då jag åkte lugnt med låga varvtal, efter det att jag pressat den betydligt hårdare. Då jag drog på lite mera senare så hördes inget mer missljud.

Reagerade inte då. Föreställde mig att det kanske var nån rem från ryggsäcken som slog emot hojen.

Hittade en tråd där man trodde att ett liknande ljud skulle kunna komma från EXUP. Tyvärr utvecklades inte ämnet.

Vad tror ni? Kan det vara EXUP - och i så fall, vad är det för fel. Å vad innebär det i form av arbete och kostander?

Finns det en annan trolig förklaring?

Tacksam för svar. Vill ju inte köpa en hoj som inte är ok

Om dom inte ska låta så, hade jag kollat vidare efter en annan hoj! Sånt där kan göra en gråhårig.

Inte så enkelt att kedjan är lite för dåligt spänd och slår emot lite?

Är kanske inte svårare än så. Det ska jag givetvis kolla upp.
Tack!

Fler ideer?
Tar gärna med mig så många tips som möjligt nästa gång jag ska kolla på hojen igen.

Är rätt hemma på den motorn vid detta laget.

Exupventilen låter på min nu då jag sullat bort en fjäder till den på motorvägen efter jag slarvat med åtdragning av skruven till reglaget.

Jag kan ju säga att exupventilen klonkar på tomgång om det är den men när du ger fullgas så kommer du inte höra av den. Men det är lätt att lokalisera det ljudet för det hör man att det kommer från avgasröret där den sitter under hojen. Jättelätt att ta ut och undersöka exupen.

Är det ventilerna så hör du knack från toppen som följer med hela tiden.

Är det ramlager eller vevstakslager är det inte så jäkla skoj men inte så troligt även om det inte är omöjligt. Missljudet öka när jag gav gas och hade skurna vevstakslager.

Dåligt åtdraget grenrör mot cylindern kan ge ifrån sig en massa skumma ljud från ventilerna som slår.

Grejen är att när du kör så överröstar du missljuden lätt och uppfattar det som att dom försvinner.

Var lite tips men som sagt svårt att säga vad det är när man inte hört ljudet själv.
Vart står hojen då som du skall kolla på?
Kanske kan åka och lyssna på den finns i närheten av falun borlängetrakten.

Va fan jag slänger iväg ett PM till dig så kan du få numret och ringa om du vill ha mer tips.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back